Fiat Seicento: Fiat Seicento 1.1 Sport, koelvl kookt na vv. koppakking, thermos

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 sporting

Hallo,

Ik heb een Fiat seicento Sporting Abarth en daar is de koppakking net van vervangen samen met de thermostaat. Nu blijft de motor warm lopen en gooit hij de koelvloeistof langs de dop eruit. Wat kan dit zijn? Gescheurde kop?

Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg Bart

VWdubgarage

Geplaatst door VWdubgarage (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Seicento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 9 jaar geleden

Die kans is zeer groot...
Dat hadden ze toch kunnen zien bij demontage?

kaleido 1 (1705) PRO, 9 jaar geleden

Systeem is wel goed ontlucht , als te veel lucht , dus te weinig koelvloeistof in zit gaat het ook fout.

zwartepiet (65), 9 jaar geleden

is de waterpomp ok
schroef toch niet los op de as

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Het revisiebedrijf waar de kop heen is geweest hadden "nog nooit" zo'n kopje gescheurd gezien dus vlakken zou voldoende zijn. Ik heb zelf al meerdere malen geprobeerd om het systeem te ontluchten en naar mijn inziens is dat goed (water komt uit de beide ontluchtingsslangetjes, zonder lucht). Zodra de thermostaat opent begint hij over te koken/ borrelen. Waterpomp is nog niet zo oud, nog geen 5000 km geleden vervangen.
Alvast bedankt voor de reacties!

thei11316 (0), 9 jaar geleden

Koppakking bij deze motor kan verkeerd gemonteerd zijn,zodat een koelkanaal afgesloten is,kop eraf halen en controleren en weer een nieuwe koppakking gebruiken.

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Maar als er 1 kanaal dicht zit hoe verklaar je dan het koken/ overstromen van de vloeistof? Warm lopen zou ik snappen maar overkoken?

kaleido 1 (1705) PRO, 9 jaar geleden

Thermostaat zit er goed in ?
De dop sluit wel goed af ?
Als hij het koelwater er uit gooit zijn je slangen dan ook knetter hard ?

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Thermostaat is een complete met huis, kan niet verkeerd gaan. Slangen zal ik even moeten kijken, het is al even geleden dat ik heb gereden ivm tijdgebrek. Zal straks proberen en dan kom ik daar op terug. Dop zal ik ook nog even wisselen. Maar heb al een ander kopje gevonden mocht het toch de boosdoener zijn.

thei11316 (0), 9 jaar geleden

[quote=VWdubgarage]Maar als er 1 kanaal dicht zit hoe verklaar je dan het koken/ overstromen van de vloeistof? Warm lopen zou ik snappen maar overkoken?[/quote]
De koelvloeistof kookt en daardoor ontstaat er een hogere druk in het systeem waardoor hij het expansievat volgooit.....lees hier maar eens meerdere berichten over deze motor en lekke koppakking en koken na vervanging.

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Dat moet het haast wel zijn want als ik logisch nadenk dan zou de koelvloeistof ook moeten borrelen als de auto (warm gedraaid) stationair draait met de dop open als de kop gescheurd is toch? Toch maar weer de kop eraf en de pakking controleren.

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Koppakking ligt goed, schoep van waterpomp zit vast, thermostaat is nieuw... Enige wat rest is een gescheurde kop.
Motor is heet geweest bij vorige eigenaar, dus had niet eigenwijs moeten zijn en een andere kop moeten adviseren.
Heb een kopje gevonden op marktplaats, hopelijk dinsdag binnen dan gaan we weer verder. Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de reacties!

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden? Ben alles aan het demonteren voor wissel van de kop en nu zie ik dat er op het inlaatspruitstuk ook waterkanalen zitten en de nieuwe inlaatpakking die is gemonteerd sluit 1 koelkanaal af, kan dit de kokende motor veroorzaken?
Hoor graag van jullie!

kaleido 1 (1705) PRO, 9 jaar geleden

Zitten er verder dan nog weer slangen aan je spruitstuk waar de koelvloeistof verder moet circuleren ?
Als je de kop er nog niet af hebt , zou ik de pakking aanpassen en het uitproberen of het verschil maakt.

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Kop ligt er al naast omdat ik er van uit ging dat deze gescheurd is/was. Er zit 1 slang aan de carburateur die naar de koeling gaat, verder is het volgens mij gewoon een circulatie kanaaltje, ik ga het morgen proberen met een andere koppakking en een gat in de pakking. Houd jullie op de hoogte.

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Het was inderdaad een gescheurde kop. Andere geregeld, gevlakt en gemonteerd en loopt niet meer warm!
Nu alleen de kleppen nog stellen en dan kan hij weer terug naar de eigenaar.

Mvg Bart

VWdubgarage (0), 9 jaar geleden

Gescheurde kop! Andere erop en loopt weer als een nieuwe.
Bedankt voor alle reacties!

Mvg Bart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.