Motorstoringslampje brandt en vermogen houdt elke 3 seconden even in. Volgens garage moet het gasklephuis worden vervangen, kosten €1200.
Ik overweeg dit zelf te vervangen. Ik heb een paar Youtube videos gezien en weet dat een verloopkabel nodig is.
Nog twee vragen:
1) Diverse merken bieden een vervangend gasklephuis aan, bijvoorbeeld Magneti Marelli, Febi (lijkt dezelfde als MM) en Pierburg. De garage wil een 'origineel' onderdeel plaatsen. Welk merk is dat? Welk merk zouden jullie adviseren?
2) De garage zegt dat een update/inregeling in de software nodig is. Ik kan daar niets over terugvinden. Wat is hierover bekend bij jullie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ondertussen heb ik het gasklephuis zelf vervangen en hier wat notities voor mensen met een gelijk probleem.
De garage van €1200 was een officiële Fiat garage. Bij een andere Fiat garage was de offerte €800. Shoppen loont dus. Die eerste garage ziet mij niet meer terug.
Hier op het forum ook nuttige info gevonden:
https://problemcar.nl/topic/fiat/storing...
Oorzaak van het probleem is een ontwerpfout: water lekt op de behuizing van de elektronica waardoor de motor vastroest. Fiat heeft dit in nieuwere modellen opgelost door de behuizing van de elektronica te verplaatsen.
Zelf het gasklephuis vervangen omdat ik eigenwijs ben en met hulp van de Youtube videos het wel aandurf.
Er zijn verschillende merken die een alternatief gasklephuis leveren. Ik heb zelf gekozen voor Magneti Marelli omdat deze door Fiat ook wordt gebruikt in de nieuwe modellen Ducato. Wel is er een verloopkabel nodig. Bij de Magneti Marlelli is de stekker anders. Bij sommige merken is de stekker gelijk gebleven maar zijn de pinnen anders aangesloten.
In Duitsland bleken de onderdelen goedkoper. Code 2120056MM is voor een gasklephuis incl. de verloopkabel, €216, incl verzending.
Demonteren ging niet makkelijk:
- De voorgrill had een bout die doordraaide. De plaatmoer was aan de achterkant doorgeroest en draaide rond zonder weerstand. Uiteindelijk maar de bout weggeslepen. Onderdeelcodes plaatmoer 6mm = 7731367, bumperbout 51810310
- Bij het gasklephuis zijn twee bouten afgebroken van koppeling naar de EGR koeler. Dit is niet erg, want het afgebroken deel zit in het gasklephuis dat toch wordt vervangen. Het schijnt ook vaak te gebeuren dat één van de andere bouten afbreekt en dan heb je serieus veel extra werk (uitboren en nieuwe draad tappen, of bout met losse moer gebruiken)
- Bout linksonder op het gasklephuis is heel lastig te bereiken. Ik had geen zin om de radiator los te koppelen, maar achteraf had me dit veel tijd kunnen besparen. Schijnt bij een 2.3 motor lastiger te zijn dan bij kleinere motoren.
Inlaatspruitstuk was extreem vuil. We rijden veel met cruise control en zelden hoge toeren. Ik zal nog eens verdiepen in EGR afsluiten.
Nieuwe pakkingen gemonteerd (504084278 naar de inlaatspruitstuk en 5802102098 naar de EGR).
De klus heeft paar weken geduurd doordat extra boutjes, plaatmoeren en pakkingen moesten worden besteld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
5 maanden