Beste Allemaal,
Zouden jullie eens willen meedenken met mij, we hebben namelijk te maken met een vreemde storing.
Wij zijn in het bezig van een Ducato Camper op CNG (2018). Deze deed op een gegeven moment heel erg stotteren in de lage toeren (hoge toeren goed) en stationair was het een drama.
We hebben toen de bougies en bobines vervangen en dit hielp niet. Vervolgens hebben we 1 injector vervangen die af en toe een storing gaf op de garage computer. Dit verhielp het probleem.
Vervolgens na +/- 2000km begon weer hetzelfde. Destijds was er maar 1 injector beschikbaar en de rest stonden nog in bestelling en hierom hebben we toen besloten de andere 7 injectors te monteren. Het probleem was weer weg.
Vervolgens wederom naar +/- 2000km begon hetzelfde weer, stotteren en heel slecht stationair rijden. Omdat we toen eigenlijk zo goed als thuis waren hebben we hem weg gezet en een paar dagen met rust gelaten. Toen ik hem toen even wilde verzetten op de oprit merkte ik dat het probleem verdwenen was! We hebben toen uiteindelijk weer 1500-2000km gereden zonder problemen. En toen begon het weer! En ook nu hebben we hem een paar dagen weg gezet en was het probleem vanzelf weer "verdwenen". Ook het motorlampje gaat dan weer uit.
Het vervelende is dus dat dit niet altijd aanwezig is en dat wanneer je iets vervangt niet zeker weet of je nu het probleem hebt verholpen of dat hij het weer goed doet omdat hij even heeft stilgestaan. Nu ook doet die het dus gewoon goed, maar ik heb niets meer vervangen dus vroeg of laat komt die weer terug. Je kan je voorstellen dat dit in bijv. een file of kleine dorpjes met veel rotondes en stoplichten een DRAMA is en het vertrouwen een beetje beschadigd.
Heeft iemand enig idee of ervaring met een storing als deze?
Inmiddels dus vervangen:
-4x CNG injector
-4x Benzine injector
-Accu + bedrading nagelopen
-4x Bougie
-4x Bobine
Wat doet die precies als de storing erin zit:
-Stationair lijkt op 3 cilinders en ietsje gas geven zorgt voor weer voor normaal gedrag
-normaal loopt die +/- 900 toeren stationair, dan +/- 600
-Hoge toeren is geen probleem maar die vallen wel weg. Als je dus bijv. 100km/h op de snelweg wilt rijden dan valt ineens je vermogen weg. Het enige wat je dan moet doen is heel even je gasvoet bewegen en dan gaat die weer. Het constant houden van een toerental (bijv. 2500 rpm) kan dus maar enkele secondes. Maar als je dus hele tijd even je gas los en weer terug dan is er "niets" aan de hand.
-het maakt niet uit of de tank vol/leeg of halfvol is.
-soms wel maar niet altijd gaat het motorlampje aan
Als jullie meer vragen hebben hoor ik het graag :-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou de egr klep eens controleren of reinigen
Oh.. dat ga ik eens doen. Bedankt! ik laat even weten hoe die eruit zag nog. Alleen op gas komt er vaak niet zoveel roet toch? Nog een tip waar ik speciaal op moet letten bij het bekijken van de klep?
Mvg
8 maanden
Ik denk dat hij misschien geen EGR heeft trouwens
8 maanden
Ik denk dat hij misschien geen egr heeft?
8 maanden
ik heb even gegoogeld en dan komt deze toch te voorschijn
Ahh perfect, ik ga vanavond gelijk kijken. echt heel erg bedankt!
8 maanden
Ik heb nog even gekeken maar hij heeft deze niet. Misschien vanwege de "schone" verbranding van CNG niet nodig? Maar daar zit het probleem dus niet.
8 maanden
Als het motorlampje brand kan je toch de code van de storing uitlezen?
Zomaar een schot voor de boeg...heeft deze auto een elektronisch gaspedaal?
Die brand dus niet altijd, en wat die aangaf als die brande is steeds vervangen. Injector 1 etc..
8 maanden
Heb je de adaptie waarden al gereset
In principe kun je niet zoveel functies zien bij zo'n gasauto.
Maar rijden met de parameters en vooral kijken hoe de lambdasonde regelt en controleer het uitlaat gedeelte met spruitstuk( denk aan scheuren)en je kunt nog een lektest/compressie test doen
dit kastje doet wonderen er zit software bij die je op je pc zet en dan kun je dit uitlezen, hierin wordt alle data opgeslagen tijdens het rijden ook de sporadische storingen ikzelf heb hier meerdere keren succes mee gehad,aansluiten op je obd stekker en rijden maar
opnieuw dit kastje
foto's plaatsen lukt niet
deze link MMOBIEL OBD2 Scanner Bluetooth - Auto Scanner Geschikt voor iOS, iPhone, iPad en Android – OBD II Auto Diagnostische Codelezer - Draadloze OBD Bluetooth Car Scanner - Mini V2.1
Dankjewel! ik heb hem besteld! Ben heel benieuwd of hij iets meer zegt. Misschien toch iets met de lambdasonde die het systeem af en toe ontregelt en dan na verloop van tijd weer reset en dan weer ff goed is? Als ik hem binnen heb laat ik even iets horen.
8 maanden
succes
schiet mij ineens binnen,als je de auto niet gebruikt dit apparaatje eruit nemen want het trekt na lange tijd je accu leeg
Haha super, hij komt morgen dus ik ben benieuwd :-)
8 maanden
Nou.. na wat vertraging is hij binnen. Ondanks dat het motorlampje brand constateert de uitlezer geen storing. Om het zeker te weten toch maar even langs een garage gegaan voor een simpele uitlezing en idd, deze zien ook geen storing. Maar het lampje brand wel en ik krijg de melding "laat motor controleren" HELP
8 maanden
Mil lamp gaat bijna nooit aan zonder dat er een fout is geregistreerd en bij de oudere ducatos zit niet zo veel op om een vreemde storing te krijgen
Hij is van 2018
8 maanden
Is qua techniek al oud , zeg niet dat je camper oud is
Gasfilter al vervangen? En hoe is de kwaliteit gas?
Yes, maar het is ook op benzine. Kwaliteit is goed ga ik vanuit omdat het meerdere tanken en diverse tankstations zijn geweest.
8 maanden
En al data door kunnen nemen , dan heb je een richting waar je kunt zoeken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
8 maanden