Bij mijn Fiat Multipla JTD kreeg ik storingsmelding: code sys failure. Dat wil zeggen: sleutel niet herkent. De sleutels zijn goed en omdat ook de uilezer geen contact kreeg met boordcomputer was het vermoeden dat er iets mis is met de (voeding naar de) ECU
Inmiddels erachter dat er een relais niet wordt aangestuurd. Als je dit relais overbrugd wordt de sleutel weer herkend en krijgt ook het uitleesapparaat weer contact met de boordcomputer. Het relais zelf is goed. Het relais heeft een permanente plus op de "inkomende" polen van het relais. De andere inkomende pool zal dan een geschakelde min/nul hebben. Als ik deze pool namelijk direct met aarde/min van accu verbind, schakelt het relais en doet alles het weer.
Enige wat ik dan heb na losnemen van directe verbinding is fout P0685 dat er iets mis is met het circuit (no/low voltage) naar de PCM.
Ik heb geen idee waar de geschakelde aarde/mindraad vandaan komt en wanneer deze zou moeten schakelen. Als het relais standaard aan gaat bij aanzetten van contact, dan zou ik kunnen proberen om een andere geschakeld aarde/min te vinden, maar geen idee waar ik die vandaan haal.
Aantal vragen:
1) weet iemand waar het min/nul signaal vandaan komt die dit relais aanzet, en wanneer dat signaal moet komen en ook wanneer het weer uitgaat? (vermoeden: bij aanzetten contact?)
Bijgevoegd nog twee foto's van het betreffende relais waarop je ook de extra verbinding kan zien die ik nu gemaakt heb met de min/nul van de accu. Maar die durf ik niet vast te laten zitten als ik d auto langer weg zet, weet niet of er dan niet iets misgaat. Foto01 geeft locatie relais weer en het gele extra nul/min draadje naar de accu. Foto02 laat de draden naar het relais zien. De ingaande "aansturende" draden: midden onder rode permanente plus, en links onder de dunne witgelige (schakelende?) min/nul.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
UPDATE 22/9/2018:
Een aantal antwoorden heb ik inmiddels gevonden.
Het relais waar ik problemen mee heb is waarschijnlijk J10 die de voeding van de ECU (M10) verzorgt. De spoel van het relais heeft een permanente + van de accu en krijgt een massasignaal op pin 85 van het relais vanaf pin 13 van de ECU (M10). Zie ook schema in bijlage.
Als ik het massasignaal op de draad die naar pin 85 van het relais meet, meet ik volgende:
Contact uit, relais J10 eruit, een zijde multimeter op plusdraad naar spoel (permanente plus), andere zijde op de massadraad: 0,6V gemeten
Idem met contact aan: wisselend 4-6V (en ik zou dan 12V verwachten als er een goed massasignaal zou staan op de draad, namelijk het verschil tussen de plus en de massa op deze draad)
Aantal nieuwe vragen:
1. Wanneer geeft de ECU het massasignaal naar het relais? (gelijk met contact aan??)
2. De ECU geeft dus zelf een massasignaal af naar het relais dat voeding op de ECU moet zetten. Heeft de ECU dan nog een andere voeding die zorgt dat dat massasignaal gegeven worden voordat het relais voeding geeft naar de ECU?
3. Hoe kan ik controleren of de ECU het massasignaal wel geeft? Om zo te bepalen of het in de draad tussen ECU en relais ligt of al voor de draad zit?
4. Tot nu toe rijd ik gewoon met de auto door het relais van een direct massasignaal te voordien vanaf de accu. Maar relais is dan permanent gevoed en voedt ook permanent de ECU. Hoe schadelijk is dit?
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alvast bedankt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar