close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Multipla: Multipla 1.9jtd trekt slecht

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900

Beste kenners,
Ik heb een probleem met mijn Multipla 1.9multijet
Historie:
Al sinds vorig jaar problemen met motormanagement lampjes die gingen branden.
Najaar 2017 af en tie lampje aan en daarna na paar dagen weer uit.
Uiteindelijk december 2017 trok de auto heel slecht en op bepaald moment zelfs niet meer van zijn plak te krijgen.
Het bleek dat roetfilter helemaal dicht zat.

Deze is vervangen bij merkloze locale garage, maar na paar dagen weer verstopt.
Hierna bij Fiatgarage gebracht, zij hebben ingeregeld en geregenereed en toen reed de auto weer.
Had wel het idee dat auto niet lekker trekt en dat merk je vooral boven 80 km per uur.

In maart ging weer lampje van motormanagement branden. Storing van de luchtmassameter.
Deze is toen vervangen en ik hoopte dat daarmee auto ook beter zou trekken, maar dat is niet zo.

Ik las dat auto van 0-100 in 12,2 sec zou moeten kunnen.....maar duurt wel krappe minuut.
Topsnelheid zou 170km per uur moeten zijn maar ik ben blij als ik de 130km/uur redt voor einde van de dag.
ook geeft de auto eens in de zoveel tijd een flinke rookwolk uit de uitlaat.

Het enige wat ik weet is dat de egr is afgedopt met een blindplaatje, maar heb ook begrepen dat je dan juist minder problemen zou moeten hebben.
De egr geeft de laatste tijd ook af en toe een elektronische foutmelding zagen ze bij uitlezen vandaag. Voorstel was om egr klep toch te vervangen.

Ik ben best bereid geld te steken in deze auto, ik vind het een praktische leuk leuke auto wegens de drie stoelen voorin.
Maar ben beetje bang dat met egr klap van 400eu de auto nog steeds slecht trekt en er geen oplossing gevonden wordt.

Zijn er (ervarings)deskundigen die bovenstaande symptomen/problemen herkennen en ideeën hebben wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Aantal specifieke vragen:
- Kan egr de oorzaak zijn van slecht trekken?
- Kan luchtmassameter oorzaak zijn geweest van verstopte roetfilter vorig jaar, en kan het daar dus nu niet meer aan liggen na vervanging daarvan?
- zijn er andere zaken die gecheckt moeten/kunnen worden op gebied van slecht optrekken?
Alle hulp is welkom. Alvast bedankt.

Geplaatst door

Joch (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Inmiddels wat verder hiermee gekomen.Vacuumslang van turbo bleek lek. Na reparatie deed de turbo weer mee en trekkracht weer terug.
Helaas komt de turbo pas erg laat bij, pas boven de 2200tpm. Een turbogat heb ik begrepen.

Verdere info:

- LMM is vervangen
- Auto wil heel af en toe opeens niet boven 3000tpm komen, alsof er begrenzer op zit. Lijkt geen noodloop want er komt geen motormanagement storingsmelding.
- EGR is dichtgemaakt met plaatje
- bij flink doortrekken rook wolk te zien, vooral bij overschakelenMijn Multipla (2007 JTD 170000km) heeft hier ook last van. Pas boven 2200tpm komt turbo goed in.

Iemand idee wat dit kan zijn

Joch 0

6 jaar

Ik heb hiervoor een nieuw topic geopend met nog meer info omdat er nog wat rare dingen spelen.

Joch 0

6 jaar

Update: Ik heb toch alles nog eens nagelopen en het bleek dat het plaatje waarmee de EGR was dichtgemaakt drie vrij forse gaten van elk 8mm bevatte. Ik heb er een geheel dicht plaatje ingezet, maar dan komt er een storing over de EGR klep (dat verwachtte ik al). Daarna een gaatje van 4mm in het plaatje geboord. De auto trekt nu weer gewoon goed. En er komt geen foutmelding op de EGR. Probleem lijkt dus opgelost. Nog even afwachten of ook de andere sympomen behalve het slecht optrekken bij lage toeren wegblijven, dat waren:
- veel rook/roet bij overschakelen/doortrekken
- af en toe niet plotselinge begrenzing op 3000rpm (zonder dat er een storing gemeld wordt, dus zou dan geen noodloop moeten zij begreep ik)
- incidenteel storing op de lucht massa meter
Zodra ik meer wet zal ik het nog posten hier, maar voor nu ziet het er positief uit na een half jaar gerommel.

Joch 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.