Beste mensen,
Ik heb hier een F187 Schumacher edition Seicento uit 2001 met 94dkm. Met 3 punten van aandacht.
-Op moment dat je op de betreffende knop drukte gaat de achterruitverwarming gaat soms wel aan, en soms niet. Vaker niet dan wel eigenlijk :). Zal dit de knop zijn? Of het relais wat erachter steekt? Wie helpt me op weg?
-De handrem kan je aantrekken wat je wilt, maar blijft niet in 1 bepaalde stand staan. Hij zakt altijd weer terug naar beneden. Alsof de tandjes waarin hij moet blijven steken, zijn afgebroken. Dit is met de strenge vorst gebeurd.
-Bijgeluid van de motor: in de 1e, 2e en 3e versnelling maakt de motor wat meer geluid dan voorheen. Een soort lichte zoem, een vrij hoog geluid. In zowel aangedreven als ontkoppelde situatie hoor je het geluid. Het wordt niet erger naarmate de snelheid verhoogt, wel is het geluid aanmerkelijk minder in de 4e+5e versnelling. Al komt dat denk ik doordat de overige weggeluiden het geluidsbeeld verstoren bij hogere snelheden.
En is het zo dat de schokbrekers zwak zijn van deze auto? Die dingen maken ook aardig kabaal als je in woonwijkstraatjes rijdt. Alvast bedankt voor jullie tips, hulp en aandacht!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1) Waarschijnlijk een kabelbreuk bij de achterklep / verwarming.
2) Handrem in de auto controleren, deze moet blijven staan en mag niet zakken, kan iets scheef zijn, tandkrans / mechanisme..
3) Geluiden zijn altijd lastig te beoordelen achter de pc, maar ik vermoed dat je een wiellager hoort, komt dat geluid van voor of achteren ?
Gr Stefan
thanks voor je post!
Ik ga eens kijken naar die achterruit verwarming. Die handrem blijft inderdaad niet omhoog staan, hij zakt (langzaam) naar beneden, je merkt dan dat de auto net niet op een tandje blijft hangen. Is er een beetje simpel bij te komen?
Over dat geluid dat komt inderdaad van voren. Maar een wiellager kan ik toch niet horen als de auto stilstaat? Of vergis ik me?
Grt. S
14 jaar
Sorry dan had ik niet goed gelezen, dacht dat het tijdens het rijden voorkwam, maar als je dat zoemend geluid hoort, verdwijnt dat dan als je hem onder het rijden in de vrij zet ? Zo ja, dan kan het wel eens in de bak zelf zitten.
Hoor je het ook als hij stationair loopt ? Zo ja, wat gebeurt er dan als je de koppeling intrapt ? Als het geluid dan weg is, kan het ook het druklager zijn.
Handrem,
Verwijder de hoes of plastic gedeelte rond de handrem, dan zie je het mechanisme zitten, controleer dat maar eens, als er veel speling aanwezig is, kan het zijn dat de tanden niet goed in elkaar blijven zitten, maar min of meer ernaast komen en zo de handrem zakt. Heb dat nog eens meegemaakt, dan wel bij een andere wagen.
Gr Stefan
14 jaar
Ik hoor het ook in stationaire stand. Ik ga ff checken wat er gebeurd als je dan de koppeling intrapt.
Ik zal de handrem controleren. Zijn die onderdelen een beetje te krijgen? En dat er speling inzit, daar ga ik even vanuit, maar hoe haal je die speling eruit?
Grt Sebas
14 jaar
Sebas
Ik heb hem toen gedemonteerd en even tussen de bankschroef gezet, dus daar waar de tandkrans zat, iets geknepen tot de speling ver weg was, en dat werkte perfect! Niet helemaal samen drukken natuurlijk, want dan beweegt hij niet meer en zit dan vast. Het leek wel of ze de handrem niet normaal bedient hadden, maar er flink heen en weer ( links en rechts ) getrokken hadden, waardoor de speling ontstaan is.
Ook een gebruikt exemplaar zou een optie zijn, maar heb me toen goed kunnen helpen door hem te maken.
Gr Stefan
14 jaar
Oplossing was erg simpel: het veersysteempje in de kop van het handvat vd handrem ontspande te langzaam. Dus: als je de handrem 5sec op zijn positie houdt dan blijft deze wel staan. Ingesmeerd met WD40 en het is weer gefixed. Het geluid is inmiddels ook niet meer waarneembaar (bij het starten met koude motor in koud weer gaat de motor iets hoger lopen, dat was het bijgeluid veroorzaakte)
De achterruitverwarming is nog immer hetzelfde. Ik heb elk contact op de achterklep (de 2x4 pinnetjes) gereinigd maar het maakt geen verschil.
Ik denk toch dat het aan het relais ligt, deze tikt als de achterverwarming aan wordt gezet (mits deze werkt) en als de verwarming niet aan wilt gaan, tikt het relais ook niet. En de knop zal minder snel stuk gaan dan het relais? Iemand een idee waar het relais zit? Ik hoor hem onder het stuur vandaan komen?
Grt,. Sebas
14 jaar
Het relais tikt alleen als hij spanning krijgt over de spoel,dus die is goed,zoek de oorzaak maar in de schakelaar,bedrading tussen schakelaar en relais of een slechte massa van het relais.
14 jaar
Thanks Thei! Maar een haperend relais bestaat niet? Dus dat die af en toe werkt maar lang niet altijd?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar