Door een stomme fout heb ik de ruitenwissers aangezet terwijl ze bevroren waren.
Nu is het motortje stuk
weet iemand of dit makkelijk zelf te vervangen is.
Weet iemand misschien waar het motortje zit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik had gisteren hetzelfde probleem met de fiat cinquecento van mijn vrouw. Per ongeluk de ruitenwissers aangezet, terwijl de ruitenwissers vastgevroren zaten. Vervolgens deden de ruitenwissers niets meer. Vandaag proberen op te lossen. Allereerst heb ik de zekeringen gecontoleerd. Er bleek een 20 ampere zekering doorgebrand te zijn. Na vervanging brandde hij gelijk weer door. Dus naar een sloperij gegaan om de ruitenwissermotor om te wisselen met een 2e hands. Dit was vrij eenvoudig te doen. Als je een beetje handig bent, dan lukt dit prima. Enige probleem is, na plaatsing en inschakeling van de "nieuwe" ruitenwisser motor, vloog gelijk weer de zekering van 20 ampere eruit. Dussss.
Er is dus nog een component wat stuk kan gaan, maar welk component?
Ik verwacht de interval schakelaar, of zit die geintegreerd in de ruitenwisser motor.
Wees dus gewaarschuwd en maak niet de zelfde fout als mij.
Oplossingen iemand???
Groeten Mark.
Mark
Trek de stekker van de ruitenwisser motor af, zet er een nieuwe zekering is, en zet de hendel eens aan, en kijk eens of de zekering nog kapot gaat, zo ja, dan zou het aan de bedrading kunnen liggen of aan de ruitenwisserhendel zelf, maar dat zal dan wel toevallig zijn dan.
Ik denk dat die gebruikte ruitenwisser motor ook defect is, Als de zekering heel blijft zonder stekker, zit er ook een sluiting in deze motor.
Gr Stefan
14 jaar
ik heb het probleem als volgt aangepakt.
Na lang zoeken kwam ik er achter, dat de ruitenwisser techniek niet alleen uit de stuurbediening, de ruitenwissermotor en de zekering bestaat. Er zit ook nog een relais tussen die waarschijnlijk met de intervallen te maken heeft. In mijn auto zitten een paar relais die zich bij de de zekeringen bevinden. Ik heb de relais 1 voor 1 vewijderd, net zo lang totdat de zekering niet meer kapot ging. Op die manier kon ik uitsluiten welk relais defect was.
"Nieuw" relais bij een sloopbedrijf opgehaald. Bingo. De ruitenwissermotor deed het gelukkig nog.
Ik heb het idee, dat het relais als bescherming voor de zekering dient, i.p.v. de zekering voor het relais. Typisch gevalletje van verkeerde selectiviteit.
Het blijft italiaans he. hahahaha.
Groeten Mark.
doe er je voordeel mee.
14 jaar
[quote=muzikoloog]ik heb het probleem als volgt aangepakt.
Na lang zoeken kwam ik er achter, dat de ruitenwisser techniek niet alleen uit de stuurbediening, de ruitenwissermotor en de zekering bestaat. Er zit ook nog een relais tussen die waarschijnlijk met de intervallen te maken heeft. In mijn auto zitten een paar relais die zich bij de de zekeringen bevinden. Ik heb de relais 1 voor 1 vewijderd, net zo lang totdat de zekering niet meer kapot ging. Op die manier kon ik uitsluiten welk relais defect was.
"Nieuw" relais bij een sloopbedrijf opgehaald. Bingo. De ruitenwissermotor deed het gelukkig nog.
Ik heb het idee, dat het relais als bescherming voor de zekering dient, i.p.v. de zekering voor het relais. Typisch gevalletje van verkeerde selectiviteit.
Het blijft italiaans he. hahahaha.
Groeten Mark.
doe er je voordeel mee.[/quote]
Welk relais heb je uiteindelijk gevonden? en stel dat is het niet, hoe kom je het makkelijkst bij de ruitewissermotor om die te vervangen?
14 jaar
bedankt is opgelost
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar