close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Cinquecento: Heet worden van motor

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.9

Afgelopen weekend opeens een kokende motor op de snelweg. Sindsdien loopt de temperatuur hoog op tijdens het rijden. Op binnenwegen kun je nog redelijk doorrijden, hij zit tegen de 100 graden aan. Op de snelweg wordt het echt te heet, gaat hij vrij snel over de 100 graden heen. Wanneer je vervolgens de kachel vol open doet op max. temperatuur dan kan hij zich weer redelijk onder de 100 graden houden. De motor mooi constant op 90 graden houden is in ieder geval niet meer aan de orde.

Ik dacht dat het de thermostaat was, deze is gisteravond vervangen voor een nieuwe. Toch blijft het probleem bestaan. Wat zou de volgende optie zijn?

Ik zat zelf aan de radiateur of de waterpomp te denken. Gisteravond even vluchtig naar de radiateur gekeken. De koelribben brokkelen wel erg makkelijk en snel af.

Geplaatst door

stenmelchior (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er mee door blijven rijden is uit den boze , en kan grote schade aan de motor opleveren !! (als dat al niet gebeurd is)

Probleem kan veroorzaakt worden door een slechte doorstroming van de koelvloeistof ,
denk dan aan een verstopping in het koel circuit (radiateur / slangen) en/of een defecte waterpomp .
kapotte termostaat , maar die heb je al vervangen .
hardnekkige Lucht in het systeem die de doorstroming verhinderd .

Maar aangezien de motor al behoorlijk oververhit is geweest (kokende motor) , denk ik eerder dat de koppakking (al) overleden is ,
Met een beetje pech kromme of gescheurde cilinderkop .

Hoe is het peil van de koelvloeistof ? blijft het ook op het zelfde peil of moet je bijvullen op zijn tijd ?

limbra 1520
vip badge

12 jaar

Het koelvloeistofpeil blijft gelijk. Deze hoeft niet bijgevuld te worden. Denk dat ik dit weekend de radiator los haal en doorspoel/vervang en de waterpomp check/vervang.

stenmelchior 0

12 jaar

[quote=stenmelchior]Gisteravond even vluchtig naar de radiateur gekeken. De koelribben brokkelen wel erg makkelijk en snel af.[/quote]
Dat is het probleem. De radiateur kan de warmte niet meer kwijt.

moderator 0
badge

12 jaar

Het probleem is opgelost. Het was een in zeer slechte staat verkerende radiateur. Groot oppervlakte wat beschadigd, en het restant van de koelvinnetjes zat helemaal verstopt. Zondag de nieuwe radiateur er in gezet en hij koelt weer optimaal. Temperatuur blijft mooi tegen 90 graden aan.

stenmelchior 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.