auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Stilo: hikkerig bij dooraccelereren tussen 3000 en 4000 rpm

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Mijn Stilo is bij dooraccelereren wat hikkerig tussen de 3.000 en 4.000 toeren bij een opwarmende motor. Dit probleem bestaat al wat langer, maar toen was het nog nauwelijks waarneembaar. Nu met de kou (of misschien is dat toeval?) wordt het erger. Ik ben zelf niet technisch genoeg en moet dus afgaan op wat de garage mij gaat vertellen. Graag zou ik ze al een beetje in de goede richting sturen, dus hoop ik van jullie al wat plausibele suggesties te ontvangen.

Geplaatst door

brownie3 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan veel zijn, van een defecte sensor tot valse lucht.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.

Hoe oud zijn de bougies (in kilometers)? En het brandstoffilter?
Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

oldford 0
badge

14 jaar

Daar was ik al bang voor, dat het veel oorzaken kan hebben.
Benzinetank is het niet, zo leeg rijd ik 'm nooit.
Sensor klinkt wel bekend. 's Zomers slaat de motor vaak moeizaam aan bij een warme motor. Bij een koude motor geen probleem. Toen ik dat ooit aangaf bij de garage hadden ze het over een temperatuur sensor. Zou dat hierbij ook de oorzaak kunnen zijn?
Ik vind het wel vreemd dat het hikken alleen bij hogere toerentallen voorkomt.
Wel heb ik vaak de indruk dat bij wamer weer en /of warmere motor niet het volledige vermogen wordt gebruikt en hij dus iets inhoudt.
Als dit alles aan de sensoren ligt, is dat dan wel uit te lezen? En moet dat perse bij een Fiat dealer? Of kan dat ook bij een willekeurig Bovag onderhoudsbedrijf?

brownie3 0

14 jaar

Met de juiste apparatuur kun je de waarde van elke sensor zien. Ook een universeel zou de juiste Fiat appartuur kunnen hebben.
Met een algemene scanner (geschikt voor alle merken) kun je wel wat zien, maar niet alles.
Met een beetje mazzel zit het in een sensor die ze wel kunnen zien.

Uitleescondities moeten wel gelijk zijn: dus proefrijden met een opwarmende motor.
Auto dus ruim van te voren brengen zodat deze kan afkoelen.

oldford 0
badge

14 jaar

Bedankt voor je info tot dusver. Ik ben bij de garage langsgeweest (Fiat) en zij zeggen de sensoren alleen te kunnen uitlezen als ik een foutmelding in het dashboard heb gehad. Anders zullen de sensoren geen foutmelding geven. Wel kunnen ze een keer meerijden om het zelf ook te constateren. Maar dan moeten we wachten tot het minder glad is. Nu kom je amper in die toerentalgebieden.
Ik vrees dat het nog een flinke zoektocht zal worden.

brownie3 0

14 jaar

Of er is een Babylonische spraakverwarring of dealer weet niet hoe een scanner werkt.
Wie (functie) heeft je dit verteld?

Misschien eens een andere dealer/universeel om een 2nd opinion vragen?

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.