Heb sinds twee maanden een Fiat Punto 1.2 8V. Omdat het mijn eerste auto is geen idee wat ik van het verbruik moest verwachten, maar de auto stond goed bekend wat betreft het verbruik. Fabrieksopgaaf is immers 1/17.5. Fabrieksopgave is wellicht niet haalbaar, maar ik zit nu rond een verbruik van 1/10.8.
De auto:
Fiat Punto 1.2 8V
bouwjaar: 2005
voorbanden 185/55/R15
achterbanden: 195/55/R15
Motorblok 'zweet' wel een beetje (waarschijnlijk kleppendekselpakking), verbruikt tot nu toe geen olie.
Heb de tank helemaal vol gegooid, tot nu net het lampje van de reservebrandstof ging branden (dan nog ongeveer 4-7 liter in de tank):
Boordcomputer:
Gemiddeld verbruik: 6.3L/100KM (1/15.87).
Afstand: 432.6 KM
Volgens eigen berekening:
Uitgaande van 40 liter benzine verbruikt = gemiddeld verbruik 9.25L/100KM (1/10.8).
Heb natuurlijk zelf ook even wat onderzoek gedaan, en vind het volgende in een Haynes handleiding:
Excessive Fuel Consumption:
- Air filter element dirty or clogged
- Fuel Injection system fault
- Ignition timing Incorrect/Ignition system fault
- Tyres under-inflated
Bandenspanning is in orde. De andere drie punten weet ik zo niet hoe ik dat kan controleren, maar vraag toch hier even om advies voordat ik naar een garage stap.
Mocht er meer informatie nodig zijn, laat het dan even weten!
bvd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is beter de auto volledig vol te tanken, dan één of meerdere tanken leeg te rijden. Dan weer volledig voltanken. Pas dan weet je precies hoeveel je verbruikt hebt (als je tenminste de liters en de kilometers noteert ;--)
Ik had het met mijn 1997 Marea weekend ook, heb de kat laten vervangen, nu is hij zuiniger als de fabriek opgeeft. De Kat rammelde en moest daarom vervangen worden, maar heeft lang geduurd voor bleek dat hij stuk was.
Misschien de luchtmassameter kapot? Meestal te merken aan inhouden en minder vermogen.
12 jaar
Allereerst bedankt voor het meedenken,
Zojuist de tank weer geheel vol gegooid. 38 liter ging erbij tot de pomp afsloeg. Dit levert nog steeds een verbruik van rond de 1/11. (38 liter voor 430 kilometer).
Wat ik vreemd vind is dat de boordcomputer nog steeds een gemiddeld verbruik van 6.3 L / 100 KM aangeeft. Kan het dan zijn dat de auto brandstof lekt voor de motor? Of hoe rekent de boordcomputer anders het verbruik uit (motor, brandstofpomp..)?
De motor houdt niet in van wat ik merk. Uitlaat is ook niet overmatig zwart van binnen, geen onvolledige verbranding / een te rijk mengsel waarschijnlijk.
Ik zit zelf te denken dat het misschien iets met de lamdasonde te maken heeft. Doordat de motor namelijk een klein beetje olie naar buiten 'zweet' zit de lambdasonde ook onder wat olievuil. Misschien dat dit invloed heeft op het uitlezen van deze sensor? (is dat op een of andere manier zelf te controleren?)
En tot slot, op een oude rekening van de auto staat dat het flexibeldeel van de uitlaat, de accu en de remblokken aan vervanging toe zijn. Dit was bij de vorige beurt (100.000 KM) en de auto heeft sinds dien geen beurt meer gehad. Kan het zijn dat dit het verbruik misschien zo drastisch verhoogt?
Gr
12 jaar
Een klein lekje in het flexibele deel van de uitlaat - als dat in de buurt van de lambdasonde zit - kan het verbruik verhogen.
Dan gaat de lambdasonde te veel zuurstof zien en zegt dat het mengsel te arm is.
Is dit flexibele stuk lek, dan moet het ook voor de volgende APK vervangen worden.
Sommige types lambdasonde hebben een opening naar buiten waar lucht wordt aangezogen.
Vaak zit dat verwerkt in de stekker en gaat het via de kabelboom, maar het kan anders.
Maak de buitenkant van de lambdasonde eens schoon.
Dan kan ik alleen het verschil in verbruik tussen de boordcomputer en de werkelijkheid niet verklaren.
Misschien een keer met draaiende motor op een brug zetten en kijken of er ergens iets lekt.
Je ruikt niets?
De auto is ongeveer 2 maanden geleden nog APK gekeurd, hoeft pas weer in 2014. Waarschijnlijk is het flexibeldeel dus niet lek. Meende dat dit te controleren is door de uitlaat dicht te houden en te horen of er ergens anders gas ontsnapt?
Ik zal de buitenkant van de lamdasonde eens schoonmaken, las ook ergens op het internet dat de lamdasonde ook los te koppelen is en dan eens te kijken of er verschil zit in de loop van de motor. Mocht er dan wel een verschil in zitten, dan is de sensor in ieder geval nog goed.
Ik ruik verder inderdaad niets, zal volgende week eens het brandstofsysteem langsgaan op mogelijke lekken.
Ook 'hapert' of 'stottert' de auto af en toe bij stationair rijden in de tweede versnelling. De hele auto schud dan heen en weer, tot ik weer gas geef. Misschien dat dit er ook mee te maken heeft?
12 jaar
Even een kleine update. Heb een ODB / ELM lezer aangeschaft waarmee ik sensorwaarden kan uitlezen op de computer (Fiat ECU Scan). Super handig, en dat voor slechts 3 tientjes.
Wat blijkt nu, de lambda sensor doet volgens de grafieken vreemd. Zie het plaatje hieronder:
De lambda sensor voor de katalysator geeft een 'mooie' golfbeweging aan van rijk naar arm mengsel. De lambda sensor na de katalysator blijft continue rond de 1 V zitten. Rond 27.5 gaf ik een keer goed gas, de rode lijn veranderd dan inderdaad, de blauwe lijn blijft gewoon onveranderd doorgaan.
Kan iemand bevestigen dat beide lambda sensoren een golfbeweging moeten genereren? Of kan ik de conclusie trekken dat de lambda sensor overleden is?
12 jaar
Op zich het feit dat de achterste lambdasonde continue hoog blijft, is een teken dat de catalysator en die lambdasonde goed werken.
Ik vind alleen dit signaal wel wat erg hoog - normaal is rond de 0,8 volt.
Dit heeft verder geen invloed op het verbruik van de motor.
Als testje voor de achterste sensor: wat doet deze tijdens wat langer afremmen op de motor? (Rijdend bij 100 gas loslaten in de versnelling.)
Gaat het signaal dan wel naar laag (op of vlak boven 0.0 volt)?
Een goede uitleg over de sondes en de kat staat hier:
Kijk eens in de live data naar de waarde van de Long Term Fuel Trim - vaak afgekort tot LTFT. Waar staat die op?
Long Term Fuel Trim is tijdens het rijden steeds een waarde tussen de 0 en 10%. Alleen bij stevig gas geven gaat de waarde richting de 15%. Als ik de Long Term Fuel Trim opvraag tijdens het stilstaan is deze 0,0%.
Zal morgen eens de test doen met het op de motor afremmen, ben erg benieuwd.
12 jaar
Die waardes van de Lon term fuel trim geven aan dat de motor bij zwaardere belasting steeds armer komt te staan.
In ieder geval de computer denkt dat. Vervolgens wordt het mengsel met 10% - 15% verrijkt.
De vraag hier is dus: is het mengsel te arm of is b.v. het lambda signaal verkeerd en is het verrijken niet nodig.
Heb je een luchtmassa meter? Dan zul je ook de lucht massa kunnen uitlezen (waarde in g/s - gram/seconde).
Maximaal gehaalde waarde bij volgas bij het toerental waar de motor zijn maximum vermogen levert is interessant.
Voor de zekerheid: een fuel trim kan positief zijn b.v. 10%, maar ook negatief, b.v. -10%. Min teken heb je niet over het hoofd gezien?
De auto heeft zo uit mijn hoofd wel een luchtmassa meter. Mocht daar iets mis mee zijn dan had ik dat toch terug moeten zien in een foutcode opgeslagen door de ECU?
Ben momenteel druk aan het zoeken naar een gratis (freeware) stuk OBD software welke ook logging ondersteund.
Misschien nog iets anders wat ik over het hoofd zie? Of kan het redelijk verlate onderhoud toch een dusdanige invloed hebben op het verbruik?
12 jaar
Deze auto heeft geen luchtmassa meter. Ik vrees dat je een beetje tevergeefs aan het zoeken bent.
[quote=jeroenmonteyne]Deze auto heeft geen luchtmassa meter. Ik vrees dat je een beetje tevergeefs aan het zoeken bent.[/quote]
Excuus, zie dat ik inderdaad twee termen door elkaar haal. De auto heeft een Manifold Air Pressure sensor (MAP). Kan deze sensor nog van enige relevantie zijn?
12 jaar
Map-sensor is de belangrijkste sensor bij het uitrekenen van de in te spuiten brandstof hoeveelheid.
Wordt daarbij geassisteerd door de lucht temperatuur sensor.
In de live data moet je de druk in het inlaatspruitstuk kunnen zien in kpa. 100 kpa komt ongeveer overeen met de buitenlucht druk.
Vandaag is dat 101 kpa (1012 mbar). Deze waarde kun je zien bij contact aan, motor uit.
's morgens na een nacht buiten slapen moeten zowel de koelwater temperatuur als de inlaat lucht temperatuur gelijk zijn aan de buitenlucht.
Druk en temperatuur kun je opvragen - b.v. bij weer.nl (plaatsnaam ingeven).
De volgende waarden geeft de auto na een dag stilgestaan te hebben:
Baro druk: 1013 mBar
Druk inlaatspruitstuk (MAP): 1014 mBar
Intake Air Temp: 17 graden
Koelwater / Motor temperatuur: 14 graden
Dit lijkt dus redelijk te kloppen. Alleen het verschil in 3 graden tussen de Intake Air Temp en de Koelwater temperatuur. Is de vervolgstap om nu deze waarden tijdens het rijden te meten, of misschien met een warme motor?
Verder misschien raar, maar de Knock sensor (klopsensor) geeft verschillende waarden over de vier cylinders (wederom alleen op contact, na dag stilstand):
Cylinder 1: 2.7 V
Cylinder 2: 2.7 V
Cylinder 3: 0.14 V
Cylinder 4: 0.14 V
De waarden schommelen een beetje (rond de 0.05 V erbij of eraf), voor alle vier de sensoren.
Betekent dit iets of..?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar