Hallo,
Ben van plan mijn peugeot 406TD te vervangen door een Mutipla JTD. Ik lees veel enthousiaste reacties van Multiplarijders en de wagen schijnt betrouwbaar te zijn. Ik rij ongeveer 60.000 km per jaar. Wat ik me afvraag is of het verstandig is om een JTD met 2 ton op de teller te kopen. Mijn peug heeft nu meer dan 4 ton op de teller en deze loopt nog als een zonnetje. Kan ik dat van een JTD ook verwachten? Zijn er bepaalde punten waar ik bij aanschaf op moet letten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je 60.000km per jaar rijd zou ik voor een jonger exemplaar gaan.
Dan kun je er weer een poosje mee vooruit.
De motor is geen probleem tegenwoordig meer.
De meeste mensen zijn altijd bang dat de motor er mee op houd bij een hoge km stand, de rest erom heen gaat meestal eerder kapot en kost ook genoeg.
Dieselmotoren draaien in de regel makkelijk 4a 500.000km.
[quote=Jaro]Hallo,
Ben van plan mijn peugeot 406TD te vervangen door een Mutipla JTD. Ik lees veel enthousiaste reacties van Multiplarijders en de wagen schijnt betrouwbaar te zijn. Ik rij ongeveer 60.000 km per jaar. Wat ik me afvraag is of het verstandig is om een JTD met 2 ton op de teller te kopen. Mijn peug heeft nu meer dan 4 ton op de teller en deze loopt nog als een zonnetje. Kan ik dat van een JTD ook verwachten? Zijn er bepaalde punten waar ik bij aanschaf op moet letten?[/quote]
de meeste kosten bij een multipla gaan zitten in afschijving.. ik wil je niet de gek aansteken, maar kijkuit ze zijn letterlijk geen drol waard ''niet weg te geven'' niet om de motor maar het model is nooit aangeslagen..
en zeg nou zelf! vind je hem echt zo mooi, is dit nou een ''echte'' mannen auto waar je wakker van kunt liggen?
''volg niet je hart maar je verstand''
paul,
Het feit dat ze geen drol waard zijn kun je ook als positief ervaren. En als zelfs Paul zegt dat het gebrek aan waarde niet aan de motor ligt is ook positief. En als de auto voor je een vervoersmiddel is en geen imago, dan is het uiterlijk geen probleem. Wat Paul dus eigenlijk zegt is dat je voor niet te veel geld een auto koopt met een goede motor en een minder gewaardeerd uiterlijk. Dat is dus een eigen keuze :-) .(en met elk autotype kun je het een keer slecht treffen) Sjaak
klopt wat sjaak zegt, een Fiasco Multipleuris vind je mooi, of oerlelijk.
Als je een Mannenauto moet gaan rijden, om iets te compenseren ( hoe duurder het brikkie, des te kleiner het P*****), dan zou ik deze niet nemen, maar indien je autorijdt om van A naar B te komen, dan is dit een leuk autootje. zoals de reclame al aangeeft, een fiat koop je op je gevoel, ( als je verstand hebt laat je hem staan).
even zonder gekheid, doordat ze ondergewaardeerd zijn, kun je ze voor een hele mooie prijs aanschaffen, electronica wil wel eens problemen geven, maar motorisch zijn ze toch redelijk goed. Koop er in elk geval een met een goede onderhoudshistorie, dan sluit je al een hoop ellende buiten. Rij beladen niet te ruig over drempels, want de carterpan zit vrij laag, en zijn schreeuwend duur. Al met al zal zo'n auto zijn centen best waard zijn.
groeten Marcel
alleen zonder de electronica, daar verzinnen ze zelf iets op.
groeten Marcel
Als ik me niet vergis bouwen zelfs de japanners deze motoren in ( suzuki ignis )
Groeten Henk.
18 jaar
Ja , ik snap ook niet hoe ze erbij komen dat de electronica van de italianen niet goed zou zijn,
Als er al een keer iets aan mankeert en je haalt het spul los heb je ook nog grote kans dat er BOSCH op staat dus zeg het maar!
Groeten Henk.
18 jaar
en dat terwijl toyota nog steeds met stip bovenaan genoteerd staat als meest betrouwbaar merk???? volgens dezelfde ADAC wel te verstaan.
Groeten Marcel
Alles is relatief he ??, was Einstein ook geen duitser ???
Nou jongens, met alle respect, een fiat is elektronisch zeker geen topper en dan druk ik me nog zacht uit.
18 jaar
ehh, effe denken, ohja, dat was een alfa die bij mij zowat in de fik vloog na een electrisch avontuurtje met een onwillig contactslot, waardoor dus de startmotor bleef draaien, enne, ohja, een van mijn bazen in de transport kwam ooit eens op het heldere idee om 4 iveco trucks aan te schaffen, daarbij zat een abbonnement om elke 4 weken een ecu te laten vervangen.
Fiatjes met massaproblemen ???? zeker al 5 tipo's gehad, een paar cinquo's en een stuk of wat tempra's. ohja het mooiste verhaal was van een buurvrouw van me, waarbij de multipla een paar weken voor de vakantie kuren begon te vertonen. na een paar bezoeken aan de plaatselijke garage, en de mededeling dat ze toch graag met dat ding naar italiƫ op vakantie zou willen kreeg ze een hoopvol advies: QUOTE"Ach mevrouw, maakt u zich niet druk, daar kunnen ze u wel helpen, want daar komen ze vandaan !!!!!!"UNQUOTE
toch gek, dat mijn eigen familie zowat allemaal jappenrijders zijn, en deze verhalen zelden tot nooit voorkomen. zelf rij ik Mitsubischi, mijn ouders en zus drie nissans, opa van pa toyota, opa van ma nissan, zwager sinds kort mazda en zelfs mijn groep vrienden en bekenden gaat allemaal over naar honda en toyota.
Dit zijn gebruikersfeiten en geen statistische fabeltjes.
Als italianen echt zo goed waren, waarom rijden er dan nog steeds geen taxibedrijven met die karren, ik zou ook wel ens opgehaald willen worden in een alfa twin-spark, maar het is allemaal toyota en mercedes wat de klok slaat, waarom ????, die mensen kunnen rekenen, en weten dat een toyota en merc ook na 5 jaar aftrappen in een taxibedrijf nog steeds bedrijd=fszeker is, en ze er ZELFS DAN nog een mooie cent voor terugkrijgen bij inruil of verkoop.
Ik moet de eerste italiaan nog zien waar dat mee gebeurt.
groeten Marcel
Ohja, en dan nog wat van die gebruikersfeiten, Ga eens naar de homepage van deze site, en kijk bij particulieren hoeveel berichten er staan bij fiat/renault/citroƫn..... en zet die weg tegen de toyota/mitsubishi/honda/suzuki........ en ga nu niet zeggen dat er in nederland maar de heft minder jappen dan italianen en fransozen rijden.
en wat het verhaal van oilap betreft, met de toyota dat die in verhouding met andere problemen het meeste electronicaproblemen zou hebben, een acu/dynamo en startmotor vallen ook onder electronica, en als nou 75% van alle gestrande toyota's te maken heeft met dit soort pech, dan zegt dat toch wel iets over de kwaliteit van de rest van de auto.
Waarvan akte, Hellbat!.
18 jaar
Na een BMW en en OPEL rijdt ik inmiddels alweer 27 jaar FIAT en het bevalt uitstekend!!
18 jaar
zo, volgens mij heb ik hier wel een discussie de grond ingeboord, sorry, maar ik ben nu eenmaal een jappenfreak, en zal dit te allen tijde verdedigen. Zeker als iemand komt aanzeilen met een feit dat ze niet betrouwbaar zijn.
Natuurlijk hebben alle merken hun voor en nadelen, en een JTD motor is zeker niet slecht te noemen, maar.......ja, ik bedoel maar.
Groeten Marcel
Dat een japanse auto niet betrouwbaar zou zijn gaat mij ook te ver,
Ik denk niet dat een japanner kwalitatief onder doet voor een fiat,alleen als er wat aan mankeert moet je dieper in de buidel tasten en dat is niet zo leuk.
En wat de stelling van oilap betreft:ik heb hier een artikel liggen van het duitse TUV-rapport van 2005 over de betrouwbaarheid van auto's tot 3 jaar oud en daar scoort de Fiat punto beter dan bv de BMW 3-serie en de OPEL safira.
Als ik dat zo lees dan denk ik:verrek er is in 27 jaar weinig veranderd want dat idee had ik toen ook al!!
18 jaar
Hellbat,
Ik deel je mening wat betreft de jappen,rij zelf met een Mitsu space star ,stugge ophanging maar na 8 jaar nog originele batterij uitlaat enzv.....alleen jammer dat hij niet meer wordt gemaakt.
Het aanbod bij de japanners wordt steeds schaarser.Waar vindt je nog een echte?
Nissan is Renault,Mazda 2 is Ford,Suzuki werkt met Fiat en zelfs Toyota heeft al een baby bij PSA!!!
Groeten.
de laatste electronica is van bosch gemaakt in frankrijk of spanje ,zit weinig italiaans bij en italiaanse auto's tja als het meezit rijden ze aardig maar betrouwbaar heb ik nog weinig van gemerkt
groeten ton
18 jaar
Ik rij nu een aantal jaren japans, kwalitatief zijn ze een stuk beter als de europese merken die ik gereden heb, waaronder vw en peugeot.
De jap is aan de binnenkant een stuk saaier dan een europeaan, maar wat heb je aan een mooie binnenkant als er elke keer wat stuk is.
Wat mij het meeste opvalt is dat deze jap een normaal slijtage patroon vertoont.
Ik vind het niet normaal dat ik na 100.000km al 4 nieuwe schokdempers moet monteren of bij 80.000km al een dynamo en wielrem cilinders en een homokineet moet laten vervangen.
Of verschillende koelwaterslangen moet vervangen omdat ze poreus zijn.
Wiellagers waren steevast voor de 100.000km al een keer aan de beurt geweest.
En dan heb ik het nog niet over de dingen die preventief bij de beurten al vervangen werden met als gevolg een dure rekening.
Deze autos kregen precies op de juiste km stand de beurten.
De nissan die ik rijd staat nu op 170.000km en daar zijn dit soort onderdelen allemaal nog origineel.
Natuurlijk gaat er aan deze auto ook weleens wat stuk maar dan vind ik het een normaal slijtage patroon, daar komt bij dat de beurten aan deze auto opkomt als poepen.
Dat wil zeggen wanneer het mij en de portemonnee uitkomt en anders rij ik nog wel effe door, dat hoefde ik bij de europeaan niet te doen want dat werd meteen met een peperdure beurt afgestraft.
En idd onderdelen aan een jap zijn een stuk duurder, maar wanneer het bij een jap vervangen word ben je bij een europeaan al een keer aan de beurt geweest en moet het betreffende onderdeel al voor een tweede keer vervangen worden.
Maar ja, nu met die merken vermenging krijg je straks ook die doffe ellende van renault in de nissan en ben je ook bij de jap niet meer gevrijwaard van die ellende.
18 jaar
Helemaal mee eens oilap, we dwalen wel erg af.
Om even terug te komen op de vraagsteller:gewoon aanschaffen die multipla!
18 jaar
Persoonlijk zou ik een kwalitatief betere auto zoeken, maar die keuze is aan de vraagsteller.
Zoals ik al zei, motor geen probleem met een hoge km stand maar de rest eromheen wel.
18 jaar
[quote=hcjansen]Helemaal mee eens oilap, we dwalen wel erg af.
Om even terug te komen op de vraagsteller:gewoon aanschaffen die multipla![/quote]
geef nou eens een ''echte'' reden om een multipla aan te schaffen.. dit zeg je vast niet omdat je ie zo mooi is?
sjonge.. ga er nou eens eens goed voor staan voor dit pausmobiel, [url=http://imageshack.us][img]http://img201.imageshack.us/img201/3949/...[/img][/url]
welke idioot verzint nou zo'n model... daar wil je voor je verdriet ''toch'' nog niet in rijden.. laatstaan in gezien worden.
dat dit type fiat slecht verkocht is.. dat praat niemand de wereld uit.
maar hopen dat deze vraagsteller een beetje van deze tijd is...
paul,
Dag Paul,daar ben ik weer
Natuurlijk zeg ik dit niet omdat ik hem mooi vind,maar dat was de vraag ook niet!!
De vraag was of een JTD van FIAT ook net als de peug 400.000 km op de klok kan krijgen en DAT KAN!!
En als jij dan zegt dat ze gebruikt geen drol kosten heb je nu in plaats van 1 reden 2 redenen om een multipla aan te schaffen.
gr. Henk.
18 jaar
henk
die 4 ton zal ie wel halen.. maar niet tegen die kosten vergelijkbaar met die van een PEU... daar zijn de berichten in het algemeen ook niet naar..
problemen niet willen zien zegt nog niet dat ze niet bestaan!
en! zoals ik hier lees kopen fiat rijders een fiat puur omdat ze weinig kosten.. althans in aanschaf, dan praat ik nog helemaal niet over de som geld die nodig is om maar weer eens een storing opgelost te krijgen..
in werkelijkheid rijdt men nog niet zo goedkoop!
paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar