close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Kachelradiateur + Koppakking + Radiateur defect

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 55SX Young

Beste mensen,

Iets meer dan twee jaar geleden heb ik een Fiat Punto gekocht uit december 1997. Een prachtige auto om te zien, maar technisch lijkt het achteraf niet de beste koop. In de twee jaar dat ik hem nu heb, is er het nodige vervangen: uitlaat, toevoerleiding benzinesysteem, RA draagarm vervangen, schokbrekers voor vervangen, carterpan, remblokken, remkrachtverdeler LA (tandheugel), RA wielremcilinder en remschoen vervangen.

Acht maanden geleden had ik het probleem dat de motor warm werd bij het stilstaan (voor stoplichten en tijdens file). Bij het rijden zakte de meter weer. De koppakking bleek kapot, welke in september 2008 daarom is vervangen. Tevens zijn toen de bougies, waterpomp en distributieriem mee vervangen. Op dat moment was reeds bekend dat de radiateur een heel klein beetje lekje, waarna er een tablet is gegooid in de radiateur om alzo het lek te dichten.

Nu, acht maanden en 20.000 km verder staat de auto weer bij de garage. Ditmaal werd de auto van de ene op de andere dag ineens heel snel warm. Daarbij koelde hij niet af tijdens het rijden. Binnen no-time stond de meter op 3/4 en bleef stijgen. In de 8 maanden tijd na het vervangen van de koppakking heb ik slecht eenmaal een beetje koelvloeistof bijgevuld. Niet omdat deze onder het peil stond, maar om het systeem voldoende vloeistof te laten behouden.

Nu blijkt de radiateur lek, de kachelradiateur lek én opnieuw de koppakking defect. Kortom: er wacht mij een wederom een reparatie. Ik heb nu eigenlijk twee vragen? Het is mij onduidelijk op dit moment of het waarschijnlijk is dat eerst de kachelradiateur kapot is gegaan en daardoor de koppakking, of juist andersom. Het vreemde is dat mijn matten aan de bijrijderskant niet nat waren en ik geen vreemde geur in de auto heb geroken. Zoals gezegd heb ik ook geen vloeistof hoeven bij te vullen, ook niet op het moment dat afgelopen week de motor zo heet werd. Daarnaast heeft de auto de laatste tijd altijd mooi een kwart tot een helft als warmte aangegeven ...

Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak voor de huidige problematiek? Is het de kachelradiateur die door lek te zijn (zonder duidelijke symtomen de koppakking heeft kapot gemaakt). Of is het meer waarschijnlijk dat de koppakking, die pas 8 maanden in de auto zit, een defect vertoont en daardoor te veel druk opbouwt in het systeem en de kachelradiateur lek maakt?

Alvast heel erg bedankt!

Het betreft een Punto uit 1997, type 55SX Young

Geplaatst door

stefan_punto (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hé Stefan, ik ook terug koppakkingprobleem maar door mijn eigen domme schuld zoals u al gelezen hebt in mijn topic! Had ik een temperatuurmeter gehad had ik het op tijd gezien en was dit niet gebeurd.
Ook ik heb, voor ik de eerste keer de koppakking vervangen heb, eerst een koelvloestofgeur waargenomen maar ook geen natte matjes of iets anders dat er op zou wijzen dat de kachelradiator lekt. Bij mij was het grote probleem dat hij het laatste jaar echt slecht op traagloop draaide en ik had deze dus al een heel stuk hoger gezet. Uiteindelijk hing het zodanig mijn voeten uit dat ik de cilinderkop toch maar gedemonterd heb. Is maar een uurtje werk dus makkie! En ja hoor had een klein lekje in de koppakking wat je eigelijk beter ziet tijdens het vlakken van de kop.
Daarna reed hij prima en geur was weg dus denk dat het bij u gewoon weer de koppakking is die beetje druk in het koelsysteem maakt! Zoals Stefan bij mij geplaatst heeft staat er normaal op uw koelvloeistofreservoir een dopje met een overdrukventiel dat dus opengaat voor er iets anders stuk springt dus daar kan normaal uw kachelradiator niet van lek raken denk ik.
Als uw water echt moest weglopen langs de kachelradiator zou u zeker wel vochtige matjes hebben en aandampende vensters. Ook zou de temperatuur dan hoog oplopen door te weinig vloeistof in uw koelsysteem en aangezien u "wel" een meteke hebt ziet u dat dan op tijd. Bij mij scheen de zon te hard en heb dus het rode lichtje pas geien nadat we echt een verbrande geur begonnen te ruiken in de wagen en we in de schaduw van enkele bomen plots het rode lichtje zagen branden. Veeeeeeel te laat natuurlijk!
Wat mij niet duidelijk is waarom u zegt dat zowel uw radiator lek is als het kachelradiator terwijl u toch geen water moet bijvullen en nergens een lek te zien is?

ovi 0

15 jaar

Ik ben het met Ovi eens,: "zowel uw radiator lek is als het kachelradiator terwijl u toch geen water moet bijvullen en nergens een lek te zien is?"
Klinkt mij ook heel vreemd in de oren. Maar daar wil ik wel aan toevoegen dat als dit zich voordoet zoals nu in de zomer en dus de kachel niet wordt gebruikt, de meeste symptomen van de lekke kachelradiator niet opvallen/plaatsvinden. De zoete lucht doet zich nl alleen voor bij gebruik v/d kachel en dan vooral op heet! Wat ook kan is dat er een luchtbel in het systeen heeft gezeten waardoor het lijkt alsof er genoeg vloeistof in zit maar er zeker wel een tekort kan zijn. Gebeurt vooral als je water gebruikt ipv koelvloeistof.
Daarom als je met een (over) verhitte moter staat en je hebt de dop eraf om water/vloeistof bij te vullen is het aan te raden even in de slangen te knijpen en even de lippen op de vulopening te zetten en te blazen. Vaak kan er dan ineens nog een halve liter bij. (wel oppassen, kan terug omhoog spuiten, heet!)

alexdies 0

15 jaar

Heb diverse keren bij deze motor gedacht dat koppakking lek was maar dat achteraf toch onjuist ontluchten de oorzaak bleek.

Sytze

sytze 0
badge

15 jaar

Stefan,die tablet die je erin gegooit hebt,maakt niet alleen de lekkage dicht,maar met een beetje pech ( en wie heeft dat niet op vandaag ) ook andere dingen..

Laat eens een goede diagnose stellen,vertrouw je het niet,doe hetzelfde dan eens bij een andere garage.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.