Hallo,
Na eerst wat zoekwerk begrijp ik dat probleem (bij draaiende motor ) om schakelhendel in D en R en vice versa te zetten kan te wijten zijn aan :
- iets met de koolborstels
- poederkoppeling
- schakelaar gaspedaal
- een sensor ergens in/rond schakelhendel
De wagen blijft netjes stilstaan in D wanneer men het pedaal niet raakt ,dus dat lijkt ok te zijn.
over een probleem IN de bak zelf wou ik nog niet "hopen" want dan wordt de onkost te groot heb ik al begrepen.
Weet iemand HOE men deze dingen ietwat chronologisch test/afbouwt (als amateur) ,ttz dus niet met apparatuur die enkel in een garage ter beschikking is ?
Kan men dit UITLEZEN via zo een portable computer om dan eerst dichter bij de mogelijke oorzaak/verhelping te komen ?
Ik kreeg de raad hier op het forum al om een "automatenspecialist " te contacteren, (Nederland kent er duidelijk veel, Belgie niet ) maar ik heb de beperking om ver te verplaatsen met de wagen gezien het helemaal niet goed aanvoelt om nog ver mee te rijden en telkens waar nodig de wagen te schakelen, alsof men over tandwielen heen duwt.
Ik hoop op een nog mogelijke verhelping die BUITEN de bak zelf plaatsvindt en het dus niet zover wil stukmaken dat het nu huidige mankement zich uitbreidt tot IN de bak.
Weet er iemand WAT er eigenlijk gebeurt wanneer de motor draait tov alleen met het contact op,ttz waarom dan het schakelen ineens moeilijk gaat als motor draait ?
dank voor mogelijk reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In principe is uitlezen van de versnellingsbakken ook bij Fiat mogelijk.
Vanaf 2001 is het zelfs wettelijk verplicht alhoewel er dan alleen foutcodes gelezen kunnen worden.
Met dealer (of gelijkwaardige) uitlees apparatuur kun je meestal ook data uitlezen.
Bij de Punto van het model 1999 t/m 2005 zijn de Fuji CVT-bak en de Selespeed bakken uitleesbaar.
Ga er mee naar een fiat dealer,die kan met zijn uitleesapparatuur in stuurapparaten komen.
Een universele garage kan dat domweg niet.die lezen vaak geeneens een storing af.
9 jaar
dichtste Fiat garage niet te ver ,dus met Punto langs geweest.
Dit model -maart 1999- heeft nog geen stekker-aansluiting (als U beiden hierboven ,dit bedoelt ?) zegt de Fiat garage.
Als U andere apparatuur bedoelt om specifieke onderdelen uit te meten ipv die gekende computeraansluiting ,dan denk ik dat die mensen daar niet voor uitgerust zijn of zoals eerder aangehaald, liever niet aan de automaat beginnen.
Ik weet het ,het klinkt allemaaal wat haperig en amateuristisch, maar te ver met de Punto wil /kan ik niet rijden (tenzij enkel vooruit zodat niet teveel dient geschakeld te worden naar D en R en vice versa ;-).
Ik hoopte al op een paar duidelijke ,eenvoudige tests ondertussen die iets zouden vertellen over de aard van het probleem,ttz mankement IN de bak of BUITEN de bak ,wat een groot prijsverschil gaat uitmaken en die ingreep behoort niet echt tot de mogelijkheden.
POEDERKOPPELING zit wschijnlijk IN de bak.?
Die 2 koolborsteltjes zou ik zelf kunnen vervangen .
Misschine nog een niet onbelangrijk detail voor de kenners onder ons; vtijd valt de TOERENTELLER ook soms uit, moet toch een indicatie zijn over die stekker op de bak ,ttz dat onderdeel waar die 2 koolborstels inzitten ?
dank voor de reacties alleszins.
9 jaar
Helaas heb je een Punto van de 1e versie en daar kun je de bak inderdaad niet uitlezen. Wel de motor, het ABS en de Airbag.
De Punto van de 2e versie is geintroduceerd in september, dus deze is net even te oud.
Je kunt dit eventueel zelf controleren aan de hand van de motorcode of versie die op het typeplaatje staat.
De 1e versie heeft een nummer dat begint met 176, de 2e versie een nummer dat begint met 188.
inderdaad Oldford,tot die conclusie was ik al gekomen via die (kleine) Fiat garage,en ondertussen zou ik al erg blij zijn wanneer iemand hier kan vertellen of de KOOLBORSTELS in de "electro magnetic clutch " (vond ik in een boek over Punto) een rol spelen bij het "schakelen", of helemaal niet, want die zou ik zelf kunnen vervangen.(als die nog te verkrijgen zijn)
De andere garages die ik om hun visie vroeg (ttz aan de hand al van de symptomen ) of het nu om een mankement IN de bak zal gaan of er BUITEN, tja
dat lijkt niet te lukken en is de vraag om de auto binnen te brengen/achter te laten om wat "tests" te doen.Ze vinden het ook al een "oud wagentje"
.en nu mede kwestie dat er nog net geen comp-aanlsuiting is
tja
Voor mij beetje wazig allemaal en ik denk nog steeds dat wanneer iemand voldoende KENNIS en ERVARING heeft over/met zo een SELECTA, er veel minder woorden aan te pas komen en nogmaals, ik probeer de "test"onkosten en dat soort dingen beetje te vermijden (is wagentje van ouders en zijn geen Rockefellers ;-), daarom dat ik er wil uitkomen of ik zelf iets kan oplossen "buiten" de bak ,want IN de bak gaat me te ver .
Maar
..het lijkt hier niet te lukken ;-)
Ik hou vol ;-)
dank vr de reacties en het meedenken
9 jaar
Hallo, de koolborsteltjes zitten waarschijnlijk onder het bruine plaatje (6 kantig) met stekker eraan. Ik wil deze ook eerdaags vervangen omdat mijn kruipstand regelmatig uitvalt en dan, de Punto, ook niet afremt op de motor. Na even gasgeven, tot 2000 toeren, pakt de koppeling weer aan en werkt de kruipstand weer. (mijn poederkoppeling is al vervangen a 450 euro).
Waarschijnlijk ligt het probleem bij uw Punto ook aan 1 van deze 2.
9 jaar
Hallo,de toerenteller heeft waarschijnlijk een breuk in kabel of stekker vanaf de signaalgever. Als deze weer wel signaal (stroom) krijgt duurt het even en dan doet deze het weer. Ik had namelijk een andere cockpit gemonteerd waarbij deze na enige tijd pas werkte.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar