Ik had al eerder motorproblemen gemeld over deze Punto, o.a. koppakking en hoog olieverbruik.
Ik heb inmiddels net een andere motor ingezet met maar 80 k op de teller. Over het algemeen loopt de motor tot nu goed. Hij loopt soepel, is stil en zelfs in de hoge toeren maakt hij weinig geluid. Volgens mij een goed teken dat het allemaal in orde is. Ik ben aan het test-rijden en nog maar 300 km meegereden.
Op de snelweg merk ik wel dat de auto boven de 100 km weinig vermogen heeft met accelereren. Terwijl het gas helemaal tot de grond is ingetrapt, blijft de teller vaak een tijdje hangen op 100/110 km. Soms komt hij niet vooruit na 110 km en soms na een tijdje gaat hij heel langzaam beetje bij beetje versnellen. Dit hoort niet. Met mijn oude motor - met alle gebreken die hij had zoals koppakking en hoog olieverbruik - kon ik moeiteloos versnellen naar 140 km.
Ik heb het vermoeden dat het komt door de katalysator die niet goed meer is. De nieuwe motor was geleverd met een katalysator en heb ik zo ingezet. De oude goede katalysator heb ik gelukkig nog.
De reden waarom ik denk dat het tekort aan vermogen boven de 100 km door de katalysator komt, is omdat ik een half jaar geleden te maken kreeg met een verstopte katalysator en moest destijds weggesleept worden. De symptomen vooraf waren identiek aan de nieuwe situatie: boven de 90 km kwam de auto nauwelijks op gang terwijl het gas maximaal is ingetrapt. Na een paar honderd kilometer was de katalysator verstopt en rijden was onmogelijk.
Kan iemand dit bevestigen? Of misschien toch een andere oorzaak? Kan misschien komen omdat de nieuwe motor moet nog wennen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Verstopte katalysator zou kunnen, maar een probleem met de vervangende motor kun je niet uitsluiten.
Je kunt het proberen met de oude katalysator, maar ook die heeft te lijden gehad van het overmatige olieverbruik met de oude motor.
Het is in ieder geval niet zo dat de "nieuwe" motor moet wennen. Dat is een indianen-verhaal.
Overigens de oude goed werkende katalysator die heb ik maar een half jaar gebruikt, dus niet zo heel erg veel meegereden. De verstopte katalysator die is al lang naar de sloperij. Ik denk dat ik morgen naar de garage ga waar ik de motor heb laten inzetten en vragen of ze de oude katalysator weer opzetten, en dan kijken of het beter wordt.
Ik merk ook dat het benzineverbruik niet helemaal stabiel is, dat is ook een symptoon van een niet-goed werkende katalysator.
Ik had net op de snelweg 70 km gereden met een snelheid tussen de 100 en de 120. Het verbruik was 1 op 15.2. Het versnellen ging deze keer iets beter.
Maar op de terugweg, ongeveer 45 km gereden met een snelheid van rond de 100 km. Het gemiddelde verbruik over beide ritten van in totaal 115 km liep terug naar 1 op 13,7. Op de terugweg had ik wel moeite met accelereren en het gaspedaal was vaak maximaal ingetrapt, dus meer benzineverbruik.
9 jaar
Waarschijnlijk ligt het niet aan de katalysator. Ik heb de auto laten uitlezen. Niet bij een dealer, maar bij iemand met zo een apparaat.
Lambdasonde en katalysator waren allemaal oke, geen foutmelding. De luchtmassameter bleek niet stabiel, de waarden zitten net op de grens van de minimale waarden. Ik ga morgen het luchtmassameter vervangen en hoop dat het probleem wordt verholpen.
Zal je maar net zien dat het straks blijkt dat aan iets anders ligt.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar