Ik wil binnenkort de klepspeling controleren en (alsnodig)corrigeren van een 1100 fire blokje.
Er is speciaal gereedschap om de klepstoters naar beneden te drukken om de vulplaatjes te kunnen verwijderen/weer in te leggen.
Ik heb me laten vertellen dat het neerdrukken van de klepstoters ook zonder speciaal gereedschap kan,
met een grote platte schroevendraaier o.i.d.
Is dat goed te doen, iemand ervaring mee of tips?
Het is niet erg als het een beetje gepruts is en ik er iets langer over doe dan zonder spec. gereedschap
bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zonder probleem te doen.
helaas lukt het me niet de klepstoters ver genoeg naar beneden te drukken om de plaatjes te kunnen verwijderen.
het is maar een akelig dun randje op de klepstoter waar je kracht op kunt uitoefenen,
dus de schroevendraaier schiet er steeds af.
toch maar proberen het "speciaal gereedschap" te lenen bij een garage,
of heeft iemand nog een gouden tip?
17 jaar
nokkenas eruit halen kan natuurlijk ook...........
dan moet de distributie er toch ook af?
17 jaar
@jeroen
Sorry dat ik hier even tussen kom, maar:
Na hoeveel km is het werkelijk noodzakelijk de kleppen te stellen bij normaal rustig gebruik van de auto?
Wagen heeft 53000 km en kleppen zijn nog nooit gesteld. Is het nu dringend, denk je?
Groeten,
Hendrik
speling moet bij in principe bij elke grote beurt (30dkm) gecontroleerd worden.
controleren is erg makkelijk met voelermaatjes als je het kleppendeksel loshaalt.
alleen als de speling niet meer klopt moet je bijstellen.
17 jaar
Ja, dat weet ik, maar meestal is het verloop zo klein dat nastellen overbodig is de eerste jaren, alleen weet ik niet hoe dat bij de FIRE motor van Fiat verloopt.
om je een indruk te geven,
ik heb 3 van de 8 plaatjes moeten vervangen omdat ze 0,10 mm afweken van de fabriekswaarden.
(toegestaan is 0,05mm dus het was slechts een minimale afwijking)
aan de plaatjes kon ik zien dat het nog de originele uit de fabriek waren.
blokje heeft 115dkm gelopen.
ik denk dat je er bij normaal rijgedrag en olie verversen de eerste 100dkm eigelijk niets aan hoeft te doen.
maar controleren kan natuurlijk nooit kwaad.
heb uiteindelijk even bij fiat het speciaal gereedschap geleend.
17 jaar
Ok, Frank,
bedankt voor die inlichtingen.
Hendrik
Alle kleppen nagemeten, alles is nog binnen de tolerantie. Voor de zekerheid nog een nieuwe klepdekselpakking en voor 4,51 euro plus wat zwarte kit kan ik niets riskeren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar