Ik heb een probleem met mijn Fiat Punto 1.2 bouwjaar 2000. Ik heb hem vorige maand gekocht en vanaf het begin heeft hij de volgende problemen:
- Lampje Koelvloeistof blijft branden
- Kleppendeksel lekt olie en moet vervangen worden
- Na ongeveer 30 kilometer rijden stinkt de auto en valt de auto uit. Onder de motorkap komt stank en rook vandaan. De auto is pas na 2 minuten weer aan te krijgen, maar valt meteen weer uit door de warmte.
- De thermostaat is 2 weken geleden vervangen. Hierna deed de auto het goed.
- Na 1.5 week kreeg ik weer dezelfde problemen als hierboven beschreven.
- De verwarming binnenin de auto doet het overigens ook niet...
Weet iemand wat dit kan zijn? Ik zit nog in de garantie en ben ten einde raad, want niemand lijkt te weten wat het probleem kan zijn.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt er op dat er geen of te weinig circulatie in het koelsysteem is. Mogelijk komt dit door een kapotte waterpomp,dan is het schoepenwiel wat de vloeistof rond pomp los gelaten van het asje.
Hans
kapotte waterpomp komt weinig voor bij deze motor.
hoe staat het met het niveau van de koelvloeistof?
(ik denk stilletjes aan de beruchte koppakking)
17 jaar
De koelvloeistof gaat enorm hard. In 1.5 maand 2 flessen ofzo??
Maar als de koppakking kapot is, gaat een thermostaat daar ook kapot van?
2 weken geleden is namelijk de thermostaat vervangen, maar deze is denk ik nu weer kapot...omdat dezelfde klachten opnieuw komen.
Alvast bedankt voor je reactie.
17 jaar
thermostaat gaat daar niet kapot van.
na die gewisseld te hebben zal de garage het koelsysteem goed afgevuld en ontlucht hebben,
misschien dat daardoor de problemen even wegbleven.
hoeveel heb je in die 1,5 week gereden,
en hoeveel moeten bijvullen?
17 jaar
In die 1.5 week misschien 700 kilometyer gereden..? En 1 liter moeten bijvullen.
Hoe kan je zien dat de koppakking kapot is? Of kan een leek dat niet zien.
17 jaar
dat is voor een leek moeilijk vast te stellen.
start de auto na een nacht stilgestaan te hebben ook slecht?
je kunt bij normaal warme motortemperatuur de radiatordop losdraaien (heel voorzichtig, met een lap!)
terwijl de motor loopt.
als je bellen uit de koelvloeistof op ziet stijgen is het bingo.
je kint ook de bougies uitdraaien en kijken of die van de 1e cilinder een andere kleur heeft.
17 jaar
Als je kachel niet warm wordt, kan dat zijn omdat er lucht in zit en/of je te weinig koelvloeistof hebt. Koppakking kapot kan zich op meerdere manieren uiten: Auto rookt overmatig witte rook (koelvloeistof wordt verbrandt) of je motoroliepeil stijgt (koelvloeistof komt bij de motorolie) of er ligt een plas onder de auto (lekt naar buiten) of de cilinderdruk lekt naar het koelsysteem (koelvloeistof komt onder teveel druk van de cilinders te staan en koelvloeistof wordt uit het koelsysteem gewerkt via de (vul) dop.
Maar eerst eens controleren of de kachelradiateur niet lek is (voormatten in de auto nat) en of de dop van het koelsysteem goed is (bouwt het systeem wel druk op). Controleer het koelsysteem ook op uitwendige lekkage.
Wanneer verloopt je garantie ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar