close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Ducato 1997: koelvin slaat niet aan

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 td

hoy
vandaag had ik de motor van mijn camper eens un tijdje laten draaien
en viel mij op dat de temperatuur vrij hoog was ( bijna tegen het rode aan )
en geen van de beide koelvinnen sloeg aan .
is dit normaal bij deze types
moet wel zeggen dat hij niet in het rode ging (130 graden )
maar scheelde niet veel .
moet van de zomer de bergen in en zie toch graag dat hij op 90 graden max blijft .
en waarom heeft dit type 2 vinnen
ik heb geen arco en geen automaat
graag reactie
groet cor

Geplaatst door

jeromcrimson (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

sensor/schakelaartje stuk?

zal inderdaad de thermoschakelaar zijn of een slechte stekker verbinding, even meten,of de thermoschakelaar overbruggen

jan5047 0
badge

11 jaar

De ene ventilator zal waarschijnlijk aanslaan bij ongeveer 95-96 graden en de andere een paar graden hoger , als de temperatuur echt tehoog dreigt op te lopen , en de temperatuur met 1 ventilator aan, niet omlaag komt.
Er zullen in de stekker op het thermocontact , waarschijnlijk ook minimaal 3 draden zitten.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

hoe kan dit zomaar ineens ...en moet er geen waarschuwens lampje gaan branden
en kan dit vervroegt worden naar 88/90 graden ???

jeromcrimson 0

11 jaar

Het blijft techniek , en stilstand is vaak achteruitgang , zoals ze zeggen rust roest.
Of er een lampje of signaal moet branden/klinken is de keus van de fabrikant , is niet vanzelfsprekend.
Er zijn , die er voor kiezen om alleen een lampje telaten branden bij hoge temperatuur, of alleen een temperatuurmeter , of een combinatie van mogelijkheden.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Je kunt het wel vervroegen door een andere thermoschakelaar toe te passen.

Waarschijnlijk ligt de hoofdzekering eruit in de motorruimte.Vervangen,en controleren of de propellors niet zwaar lopen.Is dit het geval dan gaat de zekering het weer begeven.Succes!

bieuwke 0
badge

11 jaar

matthijs :
daar ik un leek ben kun je me vertellen welke richting ik moet zijn om de zekering te vinden ,,of iemand anders met deze tip
groet cor

jeromcrimson 0

11 jaar

Kan haast niet missen,in de motorruimte aan stuurzijde,zwart kastje,deksel eraf.Zitten een paar hele grote zekeringen.Succes!!

bieuwke 0
badge

11 jaar

zal ik zo na de koffie eerst eens gaan checken ,
zal daarna nog laten weten hoe het gegaan is
bedankt

jeromcrimson 0

11 jaar

Cor,mijn info is niet helemaal juist.Het zit inderdaad zo bij mijn boxer fase 2 van 2003,maar bij mijn camper ducato van 1998 zit die zekering 40a bij de accu.Hoop dat het lukt!

bieuwke 0
badge

11 jaar

de accu onder de motor kap neem ik aan

jeromcrimson 0

11 jaar

inderdaad

ik heb ze gevonden 4 stuks alle kleuren allemaal gewisseld een was zeker doorgebrand rest kon niet goed zien ,
daarom alles vernieuwd uurtje laten draaien maar geen koelvin die aansloeg temperatuur was weer veels te hoog ...
moet iets anders zijn toch ??

jeromcrimson 0

11 jaar

Niet de zekering weer doorgebrand ?
Meet anders eens of je wel spanning krijgt op de ventilatormotoren

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

ik kan dadelijk de zekering nogeens checken...maar dan laat mijn kennis het afweten en zal ik toch een kenner moeten zoeken...... (bouwvakker)
geen goed gereedschap en kennis ...ieder zn vak

jeromcrimson 0

11 jaar

zo ,,zekeringen waren allemaal goed ,
dus een losse stroom draad rechtstreeks op een ventilator gezet en deze begon te draaien .
dus een fase verder gekeken ..
onder de auto tpv de radiateur zat een stekker daarin 3 kleuren draden t w, een donker blauwe een licht blauwe en een zwarte ..
er zat wat oxidatie in dus met een tanden borstel met contact spray schoon gemaakt en op de stekker stroom gezet en weer begon er eentje de draaien dus de boel weer ingeplugd en de boel weer een uurtje laten draaien maar de ventilatoren lieten niets van zich horen terwijl de meter toch weer bijna in het rood stond ,,
kachel nog effe aan gezet om te kijken of de meter dit op pakte ,, ja dus de temperatuur zakte iets ,,om vervolgens weer bijna naar het rood te gaan (zie foto)
zou het dan toch die sensor bij de radiateur zijn deze kan ik niet testen of is hier ook een truukje voor om deze te testen

graag een waardevolle tip voordat ik naar de specialist moet


cor

jeromcrimson 0

11 jaar

als je meet op de stekker van het thermocontact , die met de drie draden , donker/lichtblauw en zwart , heb je daarop spanning/massa
Je moet daar spanning/ massa hebben , anders kan thermocontact niks doorsturen.
Thermocontact is door te meten met een multimeter met pieper of ohmse weerstand.
Als je met koude motor meet is er geen enkel doorverbonden contact.
Als de motor voldoende heet wordt zullen er twee contacten gaan doorverbinden , als hij nog heter wordt komt het derde contact er ook bij.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

dan moek da morgen eens proberen
ff samen vatten
ik zet op een punt een 12 volt + draad bv de zwarte ..
op de licht blauwe een draad verbonden aan een lampje .
en als de motor heet is moet deze gaan branden .?
en als dit werkt of niet de donker blauwe proberen ..
alleen nu de vraag als er stroom op komt had de vin ook al moeten branden ...toch?.......brrr gek word ik er van

jeromcrimson 0

11 jaar

dus we zijn het wel eens dat de temperatuur zoals op de foto
wel hoog genoeg moet zijn om de sensor te laten regelen dat de koelvinnen aanslaan ..

jeromcrimson 0

11 jaar

Eerst meten op de stekker wat , wat is , als zwart massa is , en je zit daar 12v + op , lijkt me niet goed.
Je bent nu met draadjes endergelijke aan het prutsen , eerst meten van hoe en wat , voordat je zometeen iets opblaast , als dat nog niet gebeurd is , dus multimeter erbij en eerst meten.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

dan moek er iemand bijhalen .
denk wel dat hier het probleem is .
moet alleen nog bevestigt worden ..
bedankt jongens
laat nog wel weten de afloop

jeromcrimson 0

11 jaar

probleem opgelost was de verdeel kast onder de motorkap die beide ventilatoren regelt ....
je moet het maar weten ...
specialist geweest '..
ik dacht eigenlijk deze op deze site te vinden ???

jeromcrimson 0

11 jaar

Je moet het maar weten ??????? ook de specialist heeft moeten meten om deze conclusie te kunnen trekken.
Als wij verder geen info krijgen door gebrek aan kennis , vind ik de opmerking dat je het jammer vind dat wij het niet opgelost hebben een beetje kort door de bocht.
Maarja het is opgelost en dat is het voornaamste.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

je hebt gelijk ...ut valt nie mee vanachter de pc ..

jeromcrimson 0

11 jaar

camper weer uit de schorsing ....
wil een nieuwe distributie riem op gaan leggen is nodig '''
is dit te doen voor een leek of kan ik beter naar de vakman gaan ..geen idee wat ze voor zoiets vragen , waar moet ik rekening mee houden ?

jeromcrimson 0

10 jaar

Als je handig bent is alles te doen toch en over het juiste gereedschap beschikt, weet niet of je er een beetje goed bij kunt

jan5047 0
badge

10 jaar

ik moet eerst eens kijken waar da ding zit

jeromcrimson 0

10 jaar

Afhankelijk van motorcode en motornummer...ongeveer 1,5 uur (voor een ervaren monteur)

hoofdwerk:
Distributieriem vernieuwen

omvat
Aandrijfriem de-/monteren
Poelie krukas de-/monteren
Tandriembeschermkap boven de-/monteren
Tandriembeschermkap onder de-/monteren
Distributietandriem de-/monteren

Je hebt ook speciaal gereedschap nodig en als je niet weet waar de distribitieriem zit is het beter dat je het laat doen.

mvg.
Hans

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

nou ..un hele klus ja ..en technisch ook //beter naar de dealer rijden denk ....wa kan da ongeveer gaan kosten ..snaartje wisselen

jeromcrimson 0

10 jaar

1,5 uur werk..afhankelijk van het werkplaats tarief.
Distributie set (riem, looprol en spanrol) ongeveer €140,=

Maar dat is altijd nog goedkoper dan een andere motor...

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

Wanneer doet men zoiets. .. bij deze is het 30.000 km geleden in 2006 gebeurd ?

jeromcrimson 0

10 jaar

Wanneer doet men zoiets. .. bij deze is het 30.000 km geleden in 2006 gebeurd ?

jeromcrimson 0

10 jaar

Elke 60000 Km controleren en elke 105000 Km vervangen.

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

Laatst zei er iemand tegen mij dat er ook maar maximaal 7 jaren tussen mogen zitten. ...ondanks dat de camper nog nie aan zijn km zit ...komt omdat deze meestal maar een paar maanden per jaar rijden ....???

jeromcrimson 0

10 jaar

Is het de gewoonte dat de waterpomp ook wordt vervangen gelijk met de riem

jeromcrimson 0

10 jaar

Iemand suggesties voor deze punten

jeromcrimson 0

10 jaar

Ik zou het maar doen bij deze leeftijd.Is ook niet veel extra werk.Succes!!

bieuwke 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.