Ik heb sinds twee weken een Fiat Punto.
Er waren al wat problemen zoals doorgeslagen bougiekabels en bougied waardoor telkens het motormanagementlampje ging branden.
Dit is keurig uitgezocht en opgelost door de verkope.
Nu ben ik echter bang dat de koppaking lekt.
De auto verliest koevloeistof en er zit bruine smurrie aan de oliedop.
Daarnaast pruttelt de auto de eerste 4 seconden na de start en loopt vervolgens als een zonnetje. (witte rook is moeilijk te contateren met dit weer)
Ook lijkt het oliepeil te stijgen, erg vreemd.
Of er olie in het koelwater zit is niet te zien omdat de vulhals gebogen in, maar door het vaatje heen gezien lijkt het schoon.
De reden waarom ik twijfel is omdat de temperatuur van de auto keurig in het midden van de tempmeter komt en blijft.
Je zou verwachten dat dit dan ook moet met gaan oplopen.
Hoe weet ik nu zeker dat de koppakking stuk is?
Gr,
Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De verschijnselen lijken inderdaad op het begin van een lekke koppakking.
Laat je koelsysteem afpersen , en controleren op uitwendige lekkage.
Koelvloeistof laten testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.
Koelvloeistof borrelt niet in het tankje ?
Draai de bougies er eens uit , en start de motor , en kijk of er koelvloeistof uit de gaten komt , leg er een witte doek overheen , kun je het prima zien, wel over alle 4 tegelijk.
Dat het oliepeil stijgt kan worden veroorzaakt door het verlies van koelvloeistof.
Op het moment dat je de auto uit zet , zal door de druk in het koelsysteem er koelwater in je cilinder/s komen, wat dan langs de zuigerveren in je motor loopt.
Kijk uit dat als de eventuele lekkage erger wordt , er geen vloeistofslag optreed , want dan kun je de motor weg gooien.
Zit er nog wel een thermostaat in ?
Sludge kan ook komen door langere tijd met een te koude motor gerreden te hebben. Ook de kwaliteit van de smeero;lie kan dat veroorzaken, als mede een slechte carter ventilatie.Alhoewel de kans bestaat dat Kaleido 1 gelijk heeft, vind ik het te vroeg voor die conclusie.. Een cilinder lek test geeft aan of het zo is.. Daar zou ik mee beginnen..Daarna weet je zeker of alles wat je verder gaat doen zin heeft. Als de koppakking niet in de cilinder(s) lekt maar ikoel vloeistof in het oliecarter. zal je geen olie verbruik hebben, maar het oliepeil zal zelfs stijgen.. Ook zul bij het aftappen van motorolie eerst wat koelvloeistof tegenkomen.
Bedankt voor de reply's
@Cor
Het doen van een cilinder lektest kan ik begrijpen.
In het tweede deel van je reply leg je uit waardoor het oliepeil kan stijgen, maar dit betekent dan toch ook lekke koppakking?
Ofwel: de cilinderlektest zou goed kunnen zijn en toch lekke koppakking?
En als de koppakking dan toch niet lek is, wat kan er dan aan de hand zijn?
Gr,
Richard
11 jaar
Dat geef ik dus ook aan , waardoor het oliepeil kan stijgen, maar laten we eerst beginnen met te onderzoeken , voordat we antwoord kunnen geven op vragen waarop er nog geen antwoord is , spekuleren doen ze elders ook en dat is ook niet best af gelopen.
Oke bedankt voor de input.
Ik ga in ieder geval even langs de Fiat specialist hier.
Heb ik nog wel de prangende vraag war er aan opties overblijft.
Voor mezelf heb ik eigenijk het sterke vermoeden, maar ik begrijp uit de reacties dat dit helemaal nog niet zo zeker is, toch?
11 jaar
De cilinderkoppakking verzorgt heel wat afdichtingen.bv...De afdichting van de compressieruimte De druk daar varieert van min. 0.5bar tot meer dan 20 bar daaromheen zitten diverse openingen waardoor de koelvloeistof moet stromen. De druk op het koelsysteem kan van ietsje negatief tot o,75 bar varieren. Ook de oliekanalen van het druksysteem lopen door de pakking. De druk daarin varieert meestal van o,5 tot 6 bar en soms bij koude motor kan dat wel 10 bar zijn. Ook zijn er verbindingen(gaten) waardoor de olie welke omhoog gepompt is weer terug in het carter moet stromen. Al die kanalen moeten ten opzichte van de andere geisoleerd blijven. De vlakke cilinderkop wordt daarom met een grote hoeveelheid bouten onder spanning op het blok geplaatst. de pakking heeft voor elk gat zijn eigen specifieke kwaliteit van afdichting. Als nu , ondanks de temperatuurverschillen welke er altijd zijn de spanning groot genoeg blijft om te zorgen dat de psakking blijft afdichten en daarnaast er voor zorgt dat de spanning niet te hoog oploopt, waardoor de pakking geplet en/of de cilinderkop vervormd is er niks mis.. Soms zal bij een plaatselijk gebrek aan koelvloeistof de temperatuur verschillen zo groot worden dat er schade ontstaat.
De auto is bij de garage geweest, en inderdaad.... koppakking lek.
Allen bedankt voor de input.
11 jaar
Vergeet niet, uit te laten zoeken waarom de koppakking is lek gegaan,,,, Repareer het gebrek niet alleen, maar neem, om herhaling te voorkomen, ook de oorzaak ervan weg.
Oke, Cor
Ga ik vragen.
Ik heb overigens begrepen dat dit een beetje inherent aan Fiat FIRE motoren.
Volgens diverse bronnen (oa internet) is dit domweg een zwakke plek van dit type blok.
Wat een enkele keer als oplossing gegeven wordt, is om roze koelvloeistof te gaan gebruiken.
Dit schijnt minder problemen te geven dan het type dat Fiat standaard gebruikt.
Gr,
Richard
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar