auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Koppakking vervangen. Rookt nu blauw

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Goedenavond,

Ik heb een Punto 1.2 16V staan waarvan ik de koppakking heb vervangen. Rookte zeer overmatig wit, liep stationair goed, maar hield in bij optrekken. Bleef wel keurig op temparatuur.

Koppakking vervangen, kop laten vlakken. Seals zijn vervangen. Kleppen zijn gereinigd en ingeslepen. Nieuwe kopbouten gebruikt.
Onderblok goed schoongemaakt.
Ik heb de kop niet laten afpersen :-(

Alles weer opgebouwd, maar nu rookt de auto blauw en loopt rauw.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

De oude koppakking had geen defecten, maar zoals op de foto te zien is mijns inziens wel leksporen van de koelvloeistof.
Ben er daarom vanuit gegaan dat de kop niet vlak was. En als de kop gescheurd zou zijn, had hij hiervoor toch ook op olie moeten lopen?



[url=http://postimg.org/image/eij7whi9r/][img]http://s27.postimg.org/eij7whi9r/2014082...[/img][/url]

Geplaatst door

Lisher (0)
badge

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oei Oei, bij deze motoren kan je erg makkelijk (per ongeluk) de koppakking verkeerd om monteren, dat valt bijna niet op.
Als je dat gedaan hebt dan loopt de motor rauw omdat er weinig tot geen olie bovenin de cylinderkop komt.

Heb je ook een foto gemaakt toen je de nieuwe pakking erop had liggen?

Ik heb helaas geen foto gemaakt met de nieuwe koppakking. Maar op de foto kan je aan de onderkant, in het midden 2 gaatjes zien die diagonaal in lijn liggen.
Deze heb ik in de gaten gehouden. Dan kan de pakking er toch niet fout op liggen?
En links onderin zat nog een "buisje". Het gat in de pakking was in 1 hoek ook groter dan de andere 3 hoeken en viel daardoor over het buisje.
En dat zou dan het rauw lopen verklaren, maar ook het blauw roken???

Lisher 0
badge

10 jaar

Na een stuk rijden is het over. Na lange stilstand weer volop rook. Zou er op duiden dat ze de seals niet goed geplaatst hebben? Alleen verklaard dit nog niet het rauwe geluid toch?

Lisher 0
badge

10 jaar

Maar als het over is dan is het goed toch? rauw lopen kan ook door klepstoters komen, zeker als ie langere tijd niet gelopen heeft

Dus bij start veel blauwe rook. Na stukje rijden is dat over. Na even stilstaan wederom hetzelfde.
En de auto heeft niet langdurig stilgestaan.

Lisher 0
badge

10 jaar

ja, kunnen klepseals zijn

Compressie is gemeten en die was goed. Ik ga dus ook voor de klepseals. Deze week gaat de kop er weer af. Het resultaat, en hopelijk de oplossing, zal ik hier plaatsen.

Lisher 0
badge

10 jaar

Dat de compressie goed is klopt helemaal doordat een oliefilm de zuigerveren afdichten. Aan de zuigers te zien (de blanke randen) is dit te verklaren.
Op de foto is ook zichtbaar dat de cilinders geen hoonpatroon meer hebben en dus te glad zijn.
Mede ook doordat de cilinderkop weer opnieuw wordt vastgetrokken op het onderblok ontstaat er vervorming van de cilinders , dus nog meer olie wordt langs de zuigerveren omhoog gebracht.
Rechts is de oude koppakking slecht geweest , die zit ook het verst weg van de waterpomp en zal dus de motortemperatuur een paar keer te hoog geweest zijn.
Zoek het probleem in het onderblok !

Marjacq 0
badge

10 jaar

Als het probleem in het onderblok zit, zou hij toch continue moeten roken?

Lisher 0
badge

10 jaar

Hoi Hermen,

Ik las dit bericht en herkende dit meteen.

Bij dezelfde auto heb ik de koppakking vervangen en na het starten een enorme rookwolk. Ik dacht dat er nog vocht in de uitlaat zat en inderdaad na een tijdje rijden was de rook weg.
Echter de dag erna bij de koude start zag de hele straat blauw totdat de motor weer warm was.
Toen heb ik de koppakking opnieuw vervangen incl. nieuwe bouten etc. maar ook dit mocht niet baten.

Dit kon ik niet uitstaan en heb besloten net zo lang door te gaan tot de auto goed zou zijn.
Dan maar vragen bij de dealer. Deze zij dat ik het beste kon flushen om de zuigerveren los te maken ivm de schrale koelvloeistof die de zuigerveren laat kleven.
Ook dit hielp niet, weer roken na de koude start!

Nu was ik het echt zat, kop eraf, carter eronderuit en zuigers eruit.
En ja hoor, Bingo! de zuigerveren van de zuiger waar de koelvloeistoflekkage zat, waren totaal glad afgesleten.

Na vervangen van de zuigerveren was de auto weer helemaal de oude. Gelukkig waren de onderdelen niet de hoofdprijs en ligt het blokje zo uit elkaar alleen over de uren die ik er in totaal in gestoken heb zal ik het maar niet hebben pff

Conclusie, schijnbaar word het olieverbruik iets minder doordat de zuigers iets uitzetten bij warme motor.

Hopelijk heb je hier iets aan, succes verder.

Mvg. Bert

bertus9074 0
badge

10 jaar

Bertus, bedankt voor de uitvoerige beschrijving. Klinkt hoopvol :-(
Als ik het zo lees hoeft er onderblok er niet uit om de zuigerveren te vervangen? En de hebt de cilinders niet laten honen?

Lisher 0
badge

10 jaar

Als je dit enigszins goed wil doen moet het cilinderblokje licht gehoond worden! Nieuwe standaard zuigerveren op gladde cilinders zullen niet inlopen!
Wat ik vaak tegenkom met een poging tot reparatie is een flexhoon die men door een cilinder jaagt , tervergeefs !!
Hoongroeven MOETEN onder een bepaalde hoek staan anders heeft het geen nut .
Ook lengte-strepen door klemmende zuigers ( warmloper ) zijn funest.
Wij repareren motoren en bij standaard cilindermaten hoonen wij altijd ( machinaal) mits de tolerantie het toelaat!

Marjacq 0
badge

10 jaar

OK helder, wordt dus hele blok uit elkaar.

Lisher 0
badge

10 jaar

Heeft even geduurd, maar blok uit elkaar gehaald. Cilinderwanden volledig glad. Zaten ook krasjes in de cilinderwand. Auto is voor onderdelen gedemonteerd.

Lisher 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.