👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb een Uno turbo met koude start problemen. Ik kwam er al snel achter dat hij bij koude start geen toerentalverhoging meer had. In mijn vraagbaak wordt dan verwezen naar de supplementklep. Dit is een element (bosch) met een bimetaal wat bij verwarming/aansturing een poort opent zodat de motor een bypass over de gasklep krijgt en zo in combinatie met een rijkere inspuiting een toerentalverhoging krijgt totdat de koelwatersensor warmte meet. Dit proces wordt geregeld door de ECU.
-Die klep heb ik met externe testdraden getest en die werkt niet meer (blijft hij trouwens in ruststand altijd iets geopend?).
Daar heb ik dus een nieuwe voor besteld.
-Maar... ik dacht laat ik nog eens even meten of de ECU bij koude motor de klep aanstuurt. Ik meet helemaal niks.
Vervolgens heb ik de koelwatersensor gecontroleerd, deze is goed.
-Ik heb ook nog de koude toestand gesimuleerd met een testweerstand van 3k9 (volgens vraagbaak is koude motor 4k weerstand aan de sensor).
Begint het meetproces pas te lopen zodra ik start?????
Ik heb nl. alleen met contact aan gemeten.
Ander probleem is:
Als ik optrek (normaal) en ik laat ipv opschakelen alleen mijn gas los geeft de motor iedere keer een naschok.
Zou dit in de gaskleppotmeter kunnen zitten?
Het is een L3.1/2 Jetronic systeem (Bosch)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zou idd kunnen, zitten er dan rare pieken in het weerstandsverloop van de gaskleppotmeter? Dit is meetbaar.
Het komt trouwens een enkele keer ook voor dat de
ECU zelf stuk gaat. De symptomen zijn dan soort gelijk aan die jij beschrijft. Er is trouwens ook een Fiat Uno Club, miss weten zij meer. Check: www.fiatunoclubholland.nl
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Uno of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar