👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb een Fiat Ducato uit 2011 waarbij het originele probleem was dat de bus niet meer wilde starten. Ik heb hem toen met startkabels proberen te starten op een Opel Corsa, maar dit lukte niet, ik vermoed omdat de accu van de Corsa te zwak is voor een diesel bus. Vervolgens heb ik Ducato naar de garage gebracht, en heeft deze garage de startmotor vervangen. De bus startte hierna weer, maar er kwam een verschrikkelijk geluid uit de motor wat ik nooit eerder had gehoord. Op advies van de garage heb ik de bus toch meegenomen, maar na 50km stopte de motor tijdens het rijden spontaan, en heb ik de bus terug gesleept naar dezelfde autogarage. Zij kwamen tot de conclusie dat de krukassensor + motor ECU defect waren. De ECU zou defect zijn geraakt terwijl ik de bus had proberen te starten met startkabels. De garage gaf in eerste instantie aan dat zij de ECU wel konden vervangen, maar na 3 maanden was het niet gelukt om deze te programmeren en heb ik de bus terug gekregen met een nieuwe sensor, maar zonder werkende ECU.
Vervolgens moest ik naar een andere garage, die ook tot de conclusie kwam dat de ECU defect was. De nieuwe garage heeft wel een nieuwe ECU ingeprogrammeerd, maar kreeg de bus daarmee niet aan de praat. Vervolgens zijn zij er achter gekomen dat er een krans op de krukas zit, waarmee de krukassensor het toerental registreert. Deze krans is echter beschadigd geraakt, zie foto's in de bijlage waarbij er stukken metaal uit de krans ontbreken. Om dit te repareren moet de motor eruit voor ruim 4k aan arbeid.
Nu is mijn vraag, is het mogelijk dat de desbetreffende krans zomaar beschadigd is geraakt, eventueel door een slechte / losgetrilde krukassensor? Of kan ik aannemelijk maken dat de eerste garage een fout heeft gemaakt tijdens het vervangen van de startmotor, waardoor dit alles is veroorzaakt? Beide scenarios klinken voor mij niet aannemelijk, maar dit lijkt mij geen onderdeel wat zomaar stuk gaat. Eventueel een 3de optie is dat de ECU + krukassensor inderdaad zijn stuk gegaan doordat ik de bus met startkabels probeerde te starten, en dat de garage een fout heeft gemaakt bij het installeren van de nieuwe krukassensor.
Jammer genoeg zijn de foto's niet duidelijk maar ik heb meer het vermoeden dat een hangend startmotor tandwiel de oorzaak is geweest.
Als dat tandwiel na het starten niet in de rustpositie terug komt blijft de startmotor ingeschakeld en dat geeft een boel herrie en loopt door de hitte uiteindelijk vast.
De tanden op de starterskranstandwiel raken beschadigd en daarmee ook het meetpunt die de krukassensor aanstuurt.
Die krukassensor zelf is op de motor gemonteerd en kan daarom nooit de de oorzaak zijn.
Een blijvende ingeschakelde startmotor kan theoretisch zelf stroom op gaan wekken en die stroom kan de ecu op zeep geholpen kunnen hebben.
Een zichzelf respecterende garage zal de auto in deze staat nooit meegegeven hebben want na het vervangen van de startmotor mag die na het starten geen geluid meer maken.
1 minuut
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat DUCATO 33 2.0 MJ EURO5 M H2 of stel zelf een nieuwe vraag.
Ik denk dat er bij het monteren van de starter iets in het vliegwielhuis is gevallen (pasbusje)oid, maar dat wordt lastig bewijzen. Zou er een externe expertise op los laten denk ik. Wanneer je deze auto start,(met kabels) en je gebruikt niet t correcte massapunt, kan idd wel de ecu defect raken. Maar vindt t erg vreemd dat ie na het vervangen van de starter kennelijk nog liep, met een hoop herrie, en nu niet meer.
4 uur