Fiat Cinquecento: Lambdasonde Cinquecento

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 fire

heren, dames experts....

vraag:

de cinquecento houd in, al met koude motor.
er zitten nieuwe bougies in, kabels zijn ook goed.
vacuum lek niet kunnen ontdekken..
bobines zijn vervangen, ook de MAP Sensor is vervangen...
onlangs is een nieuwe koppakking gemonteerd, dus die
kunnen we ook uitsluiten.

nu is de vraag, de lamdasonde
werkt die ook al bij koude motor, het inhouden is eigenlijk merkbaar bij belasting,
dus bij wat steviger doorrijden ( niet jakkeren ) maar zo rond de 3500 toeren begint het,
als ik de lambdasonde loskoppel, veranderd er eigenlijk niets.

kan ik hieruit concluderen dat de Lambdasonde defect is ?
als deze goed zou zijn, zou er wellicht nog meer merkbaar moeten zijn...of is dit een foute redenering.
omdat deze kapot is veranderd er gewoon verder niks, blijft de motor gewoon inhouden.

ik weet het anders ook even niet meer


dank jullie voor de reacties.

erka

Geplaatst door erka (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Cinquecento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lambdasonde werkt NIET bij een koude motor. De sonde moet eerst opwarmen, daarna geeft deze pas een signaal af.
Vaak wacht de ecu dan ook nog totdat de motor op een bepaalde temperatuur is, voor dat het signaal van de lambdasonde gebruikt wordt.
Ok bij volgas wordt er niet op het signaal gereageerd, de sonde geeft echter wel een signaal af en technisch gesproken werkt deze dan.

Ik zou naar de koelwater temperatuur en de inlaat lucht temperatuur (laten) kijken. Mogelijk is 1 van die sensors kapot.
Of er is sprake van valse lucht. Ene lek, poreus of los slangetje bijvoorbeeld.

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

Thanks,
gaan we morgen eens naar kijken...
waar kan ik de inlaat lucht temp. sensor vinden ?
zit die op het gasklephuis toevallig ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat is dit voor injectie? Monopoint of multipoint? Motorcode kan ook helpen.
Weber-Marelli systemen hadden bij multipoint de inlaat temperatuur meestal in het inlaat spruitstuk zitten.
Monopoints zijn berucht om lekkage van de voetpakking.
Benzine druk en flow al gemeten? Misschien gewoon een verstopt brandstoffilter?

Kun je het signaal van de lambdasonde meten met een voltmeter? Bij stationair en verhoogd toerental.
Waardes van een 4-gas test zouden ook veel kunnen vertellen.

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

het betreft een monopoint injectie.
het is een gasklephuis van een ander model ( heeft voorheen perfect gelopen ).
brandstoffilter zit er nieuw in, benzine druk en flow zijn niet gemeten.
ik heb het de voet al eens "behandeld" met remmenreiniger, echter geen resultaat.

rest me een ritje naar de dealer / specialist om de handel te laten uitlezen.
thanks voor de reacties !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.