auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Bravo: Lekkende krukaskeerring

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 20v HGT

Hallo allemaal,

Ik heb een lekkende krukaskeerring, nu heb ik gehoord dat mijn versnellingsbak er uit moet om dat onderdeel te vervangen en dat het zoiezo meer als een dag werk is. Nu lekt hij nog minimaal maar wordt dat groter zo'n lek en is het verstandig om gewoon mee door te rijden?

Ook nog even een vraagje over de oorzaak. Een garage waar ik ben geweest beweerde dat de olie boven pijl stond, nu dacht ik, niet zo gek als je er net 15 km snelweg op hebt zitten. Ook is pas geleden een slang voor de carterontluchting vervangen. Zou het kunnen dat die slang verstopt zat waardoor het lek is ontstaan.

Alvast bedankt voor de antwoorden

MVG
Rayman

Geplaatst door

Rayman19876 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als je carterontluchting dicht zit,moet de opgebouwde druk ergens naartoe.
Meestal vliegt je pijlstok eruit en zit je motorkap van onderen onder de olie,evenals je motorblok,maar als in jou geval de weerstand van de krukaskeerring kleiner is,zal de druk daarlangs weggaan.
Ik zou het even een paar weken aanzien of de olie langs de krukas blijft lekken,misschien ook even het blok van onderen schoonspuiten.

Gaat je koppeling slippen,dan heb je dus idd een krukaskeerring probleem,maaaaar zou toevallig ook de prisé keerring van de versnellingsbak kunnen zijn.

thei11316 0

17 jaar

Ben een beetje een leek op dit gebied, maar wat bedoel je met het slippen van de koppeling? Heb op het moment nog niets vreemds ontdekt met de koppeling. Nee inderdaad, bij mijn motorblok of de onderkant van de motorkap is helemaal niets te zien. Het geval is alleen als ik onder de auto kijk, heb het gezien toen hij op de brug stond, dat hij daar onder lekt, meer is het niet eigenlijk.

Rayman19876 0

17 jaar

Slippende koppeling wil zeggen,dat je motoer meer toeren maakt bij een bepaalde snelheid dan je gewent bent,ook oprtrekken gaat dan met veel extra toeren.
Als ik jou reactie lees,denk ik dat je met het 'normale' Fiat prebleem zit,het 'zweten 'van de olie en geen lekke oliekeerring.

thei11316 0

17 jaar

zo lang je geen grote hoeveelheden olie kwijt raakt zou ik me er nog maar niet druk om maken want je praat over een duure reparatie.

en mocht je de reparatie toch laten uit voeren wees dan slim en leg er 200 euro bij (want je praat al gouw over een euro of 800 en vervang gelijk de koppelings platen dan ben je daar ook van af ander komt er nog een keer 600 euro om die te vervangen.

gr tijne

tijne 0

17 jaar

Nee, mijn motor maakt niet meer toeren dan normaal. Hoef van onderin niet veel gas te geven om hem op gang te krijgen. Nooit moete mee gehad:) met die hgt.

Nu kan ik ergens voor 500 euro die krukas keerring vervangen. Maar jij bedoelt uit voorzorg die koppelingsplaat?
Maar het kan geen kwaad voor andere onderdelen als ik met minimale lekkage door zou rijden?

Rayman19876 0

17 jaar

Wat is je olieverbruik eigenlijk?
Dus hoeveel liter op bv 1000km!

thei11316 0

17 jaar

Ik zal eerlijk zeggen, ik heb sinds ik de auto heb (23 Juli) Zelf geen olie bijgevuld. Heb het wel nagekeken voor dat ik ging rijden, dat mijn auto een nacht stil heeft gestaan, en toen stond hij nog gewoon binnen de markeringen.

Maar de garage die zegt dat hij boven pijl was heeft hem meteen gemeten toen ik daar aankwam, toen had ik al wat km achter de rug. In deze tijd heeft hij wel meer als 2000 km gereden, vanaf 23 juli.

Rayman19876 0

17 jaar

Dan heb je dus geen olielekage,maar is het olie zweten.
Komt bij(bijna) iedere Fiat voor,gewoon die centen in je zak houden en geen krukaskeerring laten vervangen

thei11316 0

17 jaar

Olie zweten is inderdaad vaktaal.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

[quote=Mr.Volt][quote=thei11316]Dan heb je dus geen olielekage,maar is het olie zweten.
Komt bij(bijna) iedere Fiat voor,gewoon die centen in je zak houden en geen krukaskeerring laten vervangen[/quote]
Olie zweten? Wat is dat voor een vaktaal? Wanneer de oliekerricg rondom bevuild is met olie dan is het aannemelijk dat de oliekering lekt. Dat wil niet zeggen dat deze onmiddellijk vervangen moet worden, dat hangt van de mate van ernst af. Maar olie zweten is wartaal.[/quote]
MR Volt,U bent hier niet bij de Proffesioanals waar u zichzelf onder rekent,maar ja vergissen is menselijk nietwaar?
Dan als die oliekeerring bevuild is met olie hoeft het niet aanemelijk te zijn dat deze lekt,kan komen door olie morsen met vullen en die gemorste olie dan naar onderen loopt,langs de krukaskeerring waar dan koppelingsplaat slijtage deeltjes opkomen van de koppelingsplaat,want ook deze plaat slijt,maar om dit goed te kunnen beoordelen zal toch de versnelingsbak cq motor en dan het vliegwiel uitgebouwd moeten worden.

Mocht dan toch onverhoopt de krukaskeerring lekken,dan zou ik hem meteen vervangen en niet naar de mate van slijtage kijken,het werk is dan toch al gedaan.
Bekijk meteen de loopplaats op de krukas waar de keerring loopt,als deze 'ingelopen'(alweer vaktaal,sorry MR Volt) is,zou je evt een speedysleef op de krukas kunnen monteren en een grotere asmaat oliekeerring.
Speciaal voor MR Volt,een speedysleef is een dunwandig busje met de juiste asmaat,min de tolerantie,die je verwarmd en dan over de as schuift,na afkoelen zit deze dus muurvast op de as en heb je weer een onbeschadigd oliekeerring loopvlak,loopvlak Mr Volt is dat gedeelte van de as en in dit geval de speedysleef,waar de lip van de keerring de as raakt,de lip van de keerring MR Volt,is dat gedeelte van de oliekeerring waar aan de binnenkant de veer zit,al of niet van rvs,en deze de as afdicht,verder kunnen keerringen nog met een stoflip zijn uitgevoerd,maar ik laat het hier even bij,zodat deze les even kan bezinken bij u,anders zal het w.s. te veel worden voor uw hersens.

Ook kan het olie zweten zijn,zoals u vandaag al hebt kunnen leren van een collega prof en eerder al van deze particulier,of leek als u dat liever heeft.

thei11316 0

17 jaar

Olie zweten is normaal taalgebruik. Oliepijl en pijlstok, dat is dan nog eerder wartaal.

Audifreak763 0
badge

17 jaar

Vaktaal of niet, elke professional en (bijna) elke leek weet wat er met zweten bedoeld wordt,
Zelf ben ik van mening dat er pas sprake is van lekkage wanneer je olie bij moet vullen,maar een auto moet al behoorlijk zweten voor je dat aan het oliepeil kunt merken.
Wat het vervangen van de keerring betreft:ZEKER NIET DOEN,kan altijd nog als het erger wordt en misschien hoeft het wel nooit.

Succes !

hcjansen 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.