Beetje vreemd dit:
Ik woon in Italie en overschrijving van een auto kost je 450, net zo duur als een flinke reparatie. Toen de versnellingsbak van deze fiat begon te kraken ben ik dan ook hier gaan zoeken naar een nieuwe. Niet kunnen vinden, de meeste autoslopers, slopen ook echt en er staan alleen vierkant gemaakte auto's. Dus een bak in Nederland gehaald.
Die bak is nu ingebouwd door een garage en na de eerste start van de motor zag de monteur dat de bak olie lekt via de as die uit de motor steekt. De as waar de koppeling op zit. Ik heb het bedrijf in NL gemailed waar ik de gereviseerde bak heb gekocht en die zeiden dat de keringen vernieuwd hadden moeten worden.
Mijn vragen:
-zitten die keringen in de bak en moet die dan open? Of zitten die over die as geschoven aan de buitenkant?
-Als ze binnenin de bak zitten moeten die dan niet tijdens de revisie vervangen worden?
-Is het gebruikelijk dat zo' n bak met water schoongemaakt wordt, mijn monteur zij dat ie binnenin veroest was.
[url=http://img299.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img299.imageshack.us/img299/7046/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Frank,
Wat heb je gekocht een sloopbak of een gereviseerde?. Natuurlijk hadden de keerringen vernieuwd moeten worden bij een revisie.
Hans
Hoi Hans,
Het gaat hier om een gereviseerde bak. Dit is een antwoord van het revisie bedrijf:
"Wij hebben de keringen niet vervangen. Dat moet de monteur doen die de versnellingsbak inbouwd."
En een mail daarvoor:
"volgens onze inbouwvoorschrift moeten de keringen worden vervangen. "
Bedankt vast, Frank.
PS ik kan momenteel niet opnieuw een uit en inbouw van de bak financieren (390) en wil het evt zelf doen, moet die bak dan óók nog eens uit elkaar? Ik heb een Kluwer werkplaats handboek, en daar staan geen duidelijke tekeningen in en ze hebben t ook niet echt over keerringen of keringen (hoe heten die dingen nu eigenlijk?)
16 jaar
Dat buisje waar het druklager over schuift zou je moeten vervangen, de keerring die de bakolie tegenhoudt zit daarin.
Het zit met 2 of 3 M6 boutjes tegen de bak vast.
De keerringen waar de assen uitkomen kun je ook van buitenaf vervangen. Je bak hoeft dus niet meer open.
Ach wat maakt het uit keerringen of keringen als we maar weten wat we bedoelen,het antwoord op jouw vraag is reeds gegeven ,ik was te laat.
Hans
Dus kortom in ieder geval de motor uitbouwen en de boel vervangen.
Bedankt allemaal, groet, Frank.
16 jaar
Ik heb de foto vervangen door een van de as, zit daar onder dat "plaatje" het gewraakte kering?
16 jaar
Je hoeft de motor hiervoor niet uit de bouwen, de versnellingsbak volstaat.
Dat buisje/plaatje op de foto is in feite de keerring. Wordt als compleet deel geleverd.
bedankt zover, ik ga zo naar de garage maar wil graag bevestigd hebben dat eigenlijk de garagist bij het inbouwen van deze bak. Niet alleen de koppeling had moeten vervangen, maar ook dat buisje/kering?
Of zit dat altijd bij de koppeling inbegrepen.
Als hij dat wel gedaan heeft zou het natuurlijk kunnen zijn dat die aandrijfas speling heeft op een lager en die kering kapot maakt?
Is dit correct? Het is al moeilijk genoeg dit in het italiaans te gaan zeggen dus wil ik voor de rest een beetje zeker zijn van mijn zaak.
16 jaar
Het is helemaal niet de taak van de garagist om die ring te vervangen bij een gereviseerde bak... Een geriviseerde bak heb je maar te monteren, je moet daar toch niet beginnen aan onderdelen vervangen? Wat de koppeling betreft, die hoef je niet altijd te vervangen, enkel als die versleten is.
Helemaal met Jeroen eens, een gereviseerde bak moet voorzien zijn van nieuwe keerringen en gewoon inbouwen en met olie vullen en klaar.
mvg Diko
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar