Fiat Croma: Link Plus Motormanagement

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Hallo,

Mijn naam is Peter en ik ben bezig om een vrij programmeerbare inspuitcomputer op te bouwen, nu is het zo dat de inbouw instructies vermelden dat er gebruik gemaakt moet worden van een zogenaamde "IGNITTER" volgens mij wordt daar de ontstekkings module mee bedoeld.
Maar bij mijn auto zit dat er niet op en wordt de ontsteking rechtstreeks gestuurd vanuit het standaard motormanagement (Motronic M1.7).
Ik kan natuurlijk de multi bobine rechtstreeks aansluiten, zo zit het nu tenslotte ook, maar mogelijkerwijs krijg ik problemen met ongewenste inductiespanning problemen of belast ik de LinkPlus ECU teveel. De instructies zijn allemaal in het engels en zijn op dit punt niet al te duidelijk.
Ik ben dus nu op zoek naar een 2 kanaals ontstekingsmodule met aansluitschema.
Is er iemand die soortgelijke ervaring heeft of op enige wijze kan bijdragen tot een oplossing???
Mijn auto heeft standaard dus een multi bobine met 4 uitgangen en werkt volgens het Wasted Spark principe.

Decrosser

Geplaatst door Decrosser (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Croma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik gebruik meestal Bosch Onstekingsmodules voor dit soort toepassingen.
Halverwege nummer #41200. Als je daar op klikt krijg je een PDF met aansluitschema en Bosch nummer.

Misschien kun je de beschrijving ergens uploaden? hotfile, megaupload of zoiets en dan de link plaatsen?

Decrosser (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord, dit is inderdaad wat ik bedoel, maar ik blijf mij toch afvragen, hoe is is het bij de standaard opstelling geregeld?
Het zou ook mogelijk tenslotte ook kunnen zijn dat de module is ingebouwd in de Multi-Coil, maar daar is niets van te zien.
Er is alleen een 3 polig stekkertje en verder geen interessante dingen, dan zou de ECU hierin moeten voorzien, maar hoe zit het dan met ontstoring?
Ik heb overal geprobeerd om een technische beschrijving te bemachtigen van de multi-coil (Bosch 0221503407), maar dit is mij niet gelukt.
Het wordt zowieso nog een lastige klus om het systeem aan de praat te krijgen, maar in ieder geval bedankt voor de tip.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Sommige wasted spark bobines (zoals jij hebt) hebben inderdaad een ingebouwd module. Maar welke precies, dat weet ik ook niet.
Sommige Bosch ecu's kunnen inderdaad een bobine rechtstreeks aansturen. Dan zit het moduletje ingebouwd in de ecu.
Echter, geschakeld met de (extra) ontstekingsmodule werkt het zeker. Probleem zal zijn, waar je 1 aansluitstekker van daan haalt.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik denk dat je even moet vertellen welke Link Ecu je precies hebt.
De reden dat ik het vraag is dat sommige types kennelijk niet de laadtijd van de bobine kunnen besturen vanuit de software.
Die laadtijd is afhankelijk van de batterij spanning. In dat geval moet je dus een Igniter van Link hebben die de current en de laadtijd bestuurt.

Decrosser (0), 13 jaar geleden

Het type Link Ecu is LinkPlus G1 afkomstig van een Saker Sportscar met Subaru 2.5. Het typeplaatje vermeld verder nog SUBWRX en LPV13 en het nummer 120803
Ik heb met deze gegevens, de handleiding opgevraagd bij Link en deze in pdf. gedownload, in principe zou ik hiermee dus aardig uit de voeten moeten kunnen, maar hoewel ik eerste monteur ben en al een tijdje meedraait in het vak, is dit toch iets waar je meer mee bezig moet zijn. Ik ben nog van de generatie "kontaktpunten en weber carburateurtje", maar wil dit graag doen slagen.
In het verleden heb ik meerdere keren standaard ECU's met minimale bedrading goed werkend in wedstrijdauto's gebouwd, zodat ze reglementair legaal waren. Het zal je wel bekend zijn dat bij sommige auto's de motor bedrading apart is en dus redelijk eenvoudig te minimaliseren, maar bij b.v. Toyota of Honda is het hele handeltje vermengt met de totale autobedrading en dan is dat nog een aardig klusje om het goed werkend te krijgen. Ik vind dit leuk om te doen en kreeg nu de gelegenheid om deze stap te zetten, maar ik kan hier dus wel wat hulp bij gebruiken. Mijn doel is uiteindelijk om deze motor te laten draaien zonder de Air Flow Meter die de mogelijkheden voor verdere tuning, in mijn opinie, beperkt. Als dat lukt overweeg ik om een set snelle nokkenassen te kopen en dan kan ik door goede programmering de juiste set-up vinden.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik doe al ruim 20 jaar aan chiptuning en tuning met aftermarket ecu's dus ik heb wel zo'n idee wat de problemen zijn.

De ecu die je hebt is een afgerichte hond voor een Subaru WRX.
Ik ben bang dat je alle sensoren van Subaru nodig hebt, want ik kan niets vinden over calibreren van bijvoorbeeld de water of lucht temperatuur sensoren. Ook moet je de triggers voor de krukas signalen van de Subaru gaan nabouwen.
Lijkt me een beetje onhaalbaar.

Decrosser (0), 13 jaar geleden

Ik dacht dat het hier stopte, maar ik moet mij blijkbaar afmelden, bij deze sluit ik dit onderwerp, omdat ik er niet verder mee komt.
Bedankt voor de inzet en moeite en excuses voor de late reactie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Croma of stel zelf een nieuwe vraag.