Fiat Punto: lpg

Brandstof: Benzine, Motorcode: 60sx

ging vorige week met horten en stoten naar de APK keuring co veel te hoog op lpg ( vialle benzinestart) en op de terugweg stopte de motor helemaal op lpg ( tank is vol) Benzine rijden ging goed. wel ging de benzine meternaald steeds van vol naar leeg v.v. ( geeft ook de gasstand aan)
waar zou de storing kunnen zitten?? Alvast veel dank
H.

Henry4504

Geplaatst door Henry4504 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Indien de auto op benzine wel goed loopt,zou ik er eens mee naar de gasspecialist rijden..

Gr Stefan

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Het schommelen van de benzinemeter is een normaal verschijnsel bij auto's van Italiaanse makelij. Je gassysteem is een zogenaamd stand-alone systeem. Dat wil zeggen dat het volledig onafhankelijk van het benzinesysteem draait. Daarnaast is voor het bepalen van de hoeveelheid autogas de lambdasonde de hoofdparameter. Het is dus verstandig het lambdasignaal te controleren voordat je verder gaat met zoeken. Een lambdasignaal wat aangeeft dat het mengsel arm is, heeft een hoog CO% tot gevolg.

Henry4504 (0), 14 jaar geleden

beste Jos
inderdaad kan dat een oplossing zijn voor een te hoog co gehalte , maar mijn vraag was ook waarom de motor ineens niet meer op gas loopt, weet jedaar toevallig iets over ( relaitje of zo?
bedankt alvast.
H,.

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Verdamper blaast door, zekering doorgebrand, ik noem maar wat.

Henry4504 (0), 14 jaar geleden

oké jos ga het bekijken!!!!

Bedankt

Hendrik!!!

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Een mooi voorbeeld van een verkeerde omschrijving van een storing. De opener van deze post begint met te melden dat hij met de auto hortend en stotend naar de APK is geweest. Het CO%, hoe verassend was veel te hoog. Op de terugweg stopte de motor helemaal met rijden op gas, maar met benzine geen probleem. Althans zo lijkt het.

Vandaag werd de auto bij mij aangeboden. Het volgende constateerde ik;

- Het Vialle systeem was er ooit ingebouwd, maar door een prutser van een ander merk verdamper voorzien. Tevens was de actuator vervangen door een handbediende hoofdafstelregister. Wat er ooit door Vialle opgebouwd was om aan de milieu eisen te voldoen was door een beunhaas vakkundig eraf gesloopt.
- Op afstand was te horen dat de motor valse lucht zoog. De slang van de MAP-sensor was op de aansluiting op het spruitstuk ingescheurd. Goed rijden op benzine lijkt me derhalve onmogelijk, behalve bij vollast. Daarnaast veroorzaakt dit een te arm mengsel op gas, wat horten en stoten en backfires oplevert. Het luchtfilter is met tape gerepareerd. Stationair lopen op benzine deed de motor ook niet.
- Het ledje in de schakelaar brandt niet, een mogelijk gevolg van een defecte zekering. Jawel een defecte zekering. Nieuwe gemonteerd die er onmiddelijk uitbrandde. Een vette sluiting is aanwezig.
- De gascomputer is gemonteerd onder de middenconsole van het dashbord. Die door is van origine grijs, of zwart voor oudere types. Deze was inmiddels aardig roze van de koelvloeistof. De connectors en contactpennen inmiddels groen. Daarnaast lag het deksel van de computer los. Daar heeft iemand dus meer weet van.

Ik ben ervan overtuigd dat de opener van deze post, die niet de eigenaar is geen weet heeft van al deze mankementen. Neemt niet weg dat een goede omschrijving van de symptomen tot een betere diagnose leiden. Hoewel het afstand het altijd gissen blijft.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.