Fiat Multipla: motor houd meestal in bij warme motor en verbruikt meer benzine

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

meestal na een kilometer of 2 te hebben gereden houd de motor in , hij schokt en lijkt geen vermogen meer te hebben , benzine verbruik is dan ook veel hoger dan normaal.
uitlezen geeft geen storingen aan , is al eens bij de garage geweest vanwege het niet mmer willen starten , toen is de druksensor en accu vervangen.

vreemde is dat het niet altijd zo is , soms rijd hij uitstekend , maar nu komt het probleem steeds vaker voor , wie weet de oplossing?

pwleos

Geplaatst door pwleos (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan van alles zijn, helaas.
Wat is je motorcode, want 2000 is een wisseljaar met 2 verschillende motorcodes. Staat op het typeplaatje onder de motorkap.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral lambda sonde.
4-gas test kan ook helpen. Komt er binnenkort een APK aan?

pwleos (0), 12 jaar geleden

dank je voor de snelle reactie , de motorcode is 182A4000 en idd de apk komt er eind deze maand aan , ik zal wat betreft de controle op lekken direct uitvoeren.

pwleos (0), 12 jaar geleden

ok , ik heb alles gecontroleerd op lekkage en heb niets kunnen vinden , echter na een 10 minuten stationair te hebben gelopen trad er ineens aan de kant van de distrubutie een luid tikkend geluid op ? , nu als je gas geeft dan smoort hij het gas heel even , kan dit ermee te maken hebben ?

anarchie1974 (0), 12 jaar geleden

kan dat ook niet iets met de koeling te maken hebben?

pwleos (0), 12 jaar geleden

geen idee , temperatuur kan ik niet zien of meten , zit geen temp meter in de auto , als ik afga op de slangen dan zijn deze wel heet maar niet overdreven , water in het reservoir voelt ook niet extreem heet aan , ben nog even verder wezen " kijken " , omdat er werd gezegd controleren op lekken vacuum slangen .
als ik met de hand gas geef hoor ik duidelijk dat hij lucht aanzuigt ( sissend ) bij de slangen , maar de slangen zijn in orde , als ik een klein beetje gas geef dan slaat de motor af . kan hij ergens anders dan de slangen een lek hebben ?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Rembekrachtiging, carter ontluchting, tank ontluchting, zijn nog een paar mogelijkheden.
Maar er kan ook ergens een pakking lek zijn. Bijvoorbeeld de pakking tussen inlaat spruitstuk en kop.

Spuit met een busje remmen reiniger op de verdachte plaatsen. Gaat de motor amders lopen of klinken dan heb je het lek gevonden.

anarchie1974 (0), 12 jaar geleden

ja is er niet ergens een vacuum slangetje losgeraakt dan.

pwleos (0), 12 jaar geleden

lopen 2 slangetjes bovenin , beide aangesloten en lekken niet , toch komt daar een vaccuum geluid vandaan ( alleen bij gas geven ) , 1 slang losgehaald en in geblazen en even lucht gezogen , beide ging makkelijk zonder tegenstand , rook naar benzine , weet niet of het onder de kap zit die op de motor ligt , zal verder de remmen reiniger proberen zoals old ford beschreef al weet ik niet hoe ik een tank ontlucht anders dan alleen de tankdop los te halen , waar kan ik een carter ontluchten ?

anarchie1974 (0), 12 jaar geleden

ik zou idd eens even gaan zoeken met remmenreiniger, klinkt mij in de oren dat die ergens valse lucht trekt of het gebrek aan zuurstof.

pwleos (0), 12 jaar geleden

remmen reiniger heeft tot niets geleid helaas , wel kwam ik een luchtslang van doorsnee 2 cm tegen die naar mijn luchtfilter loopt , waar geen klem omheen zat , als ik deze los haal en me duim erin steek trekt hij vacuum , deze zo goed als kon weer vastgezet ( had geen klemmetje ) en de auto schokt nu iets minder , vermogen lijkt ook iets te zijn toegenomen , kan dit het hele euvel zijn ?

anarchie1974 (0), 12 jaar geleden

ja dat zou zomaar kunnen idd,
zou die euro of 3 eraan wagen om zon klemmetje te halen.
"valse" lucht kan heel veel ergernis brengen.

pwleos (0), 12 jaar geleden

helaas , was niet het probleem , hij blijft schokkend inhouden bij warme motor , vreemd blijft het dat als ik dan opnieuw de auto start hij dan soms spontaan wel goed rijd. ( helaas niet altijd )

robertl (0), 12 jaar geleden

Hallo mensen.
Ik heb ook het zelfde probleem.
maar ook schakeld hij slecht als die warm is.
de ene keer schakeld hij goed en dan weer niet. koppelings platen zijn goed.
wel hebben ze de lamba zonde met plakband (de kabel) geiesoleerd kan dat het probleem zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.