Fiat Punto: Motor loopt op 2 cilinders na afspuiten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v

Hallo,

Ik heb een paar dagen geleden de motor afgespoten, sindsdien loopt hij op 2 cilinders ipv 4. Heb de bougiekabels van de diss bobine losgestrokken. En als ik die van de voorste bobine beide losstrek merk ik geen verschil. Dan kan ik er vanuit gaan dat die bobine defect is toch? Komt dat vaker voor? Lijkt mij dat je een motor kan afspuiten.

Mvg

V-R32

Geplaatst door V-R32 (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

nou ik ben niet zo n voorstander van afspuiten nou zit er wel verschil tussen het eene en andere merk.
het zal best kunnen dat de bobine het begeven heeft door het afspuiten.

groetjes jan.

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

het heeft niks met het afspuiten te maken of de bougie gaten moeten vol water staan.
bobine kan kapot zijn evt efff wisselen met de andere bobine en kijken of het probleem verschuift
ecu cq inspuit computers gaan ook veel kapot staat momenteel wel in de top 3 bij een 1242 60 pk
is een ruil inspuit computer in de markt te koop ongeveer 200 euro plug en play warmdraaien en 3 x 3000 toeren draaien en rijden

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja Ron en waardoor kan die ECU ook sneuvelen ? Juist ja, door water of vocht ?

Waarom moet je een motor afspuiten ? Gewoon eens in de zoveel tijd, of tijdens de poetsbeurt even een doek over de motor heen halen, als je het regelmatig bijhoud, blijft deze 'als nieuw'

Als hij compleet onder de olie hangt, gebruik dan een goede ontvetter en spuit hem met een zwakke straal water af, daar waar hij smerig is, en vermijd de electronica..Vroeg of laat krijg je daar problemen mee, en als iets een zwak punt is, is het vocht icm electronica.

Gr Stefan

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Oppassen met bougiekabels los te trekken bij draaiende motor. Je zou niet de eerste zijn die zo zijn eindtrappen vernielt in de ECU. En vermits die Punto 2 bobijnen heeft, heeft de ECU ook 2 eindtrappen. Als de bobine of de bedrading OK is dan weet je waar het probleem zit. Haal eventueel de stekker van de ecu eens los en kijk of er niets geöxideerd is.
Ron, waar verkoopt men die ruilcomputers? Stuur je me een mail? Dank u, Hendrik

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

hei stefan beter je best doen op school, huidige ecu zijn waterdicht.
een ecu kan alleen maar massa sturen naar de componenten dus dit zal geen sluiting kunnen veroorzaken.
ben wel met het geene eens dat het voor oxidatie van stekkers etc niet goed is om met water te spelen

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

deze ruil computer verkoop de firma thyunder fiat lancia alfa in leidsedam 015 2560828

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

OK, bedankt!

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

nou of het waterdicht is laatst een wagen gehad niet eens zo oud waar de afvoer van de watervang bak verstopt zat deze stond vol water en mooi dat hij het niet meer deed.
werd afvoer open maken en regelapparaat vervangen.

groetjes jan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Of moet jij beter je best doen op school Ron ?????????

Waarschijnlijk weet je niet helemaal wat vocht voor problemen kan veroorzaken..

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

hallo,

Ik heb een nieuwe bobine geprobeerd, maar dit heeft geen nut gehad. De nieuwe bobine is goed, want als ik hem omwissel met de andere doet hij het gewoon. Hij krijgt echt gewoon geen vonk. Bij de stekker van de bobine die het niet doet meet ik tijdens het draaien 13,8 volt. En bij de bobine die het wel doet 0,8 volt. Kan dit kloppen? Is niet goed neem ik aan. Kan iemand mij vertellen wat het is na deze informatie? Alvast bedankt

Mvg

thei11316 (0), 14 jaar geleden

die 0.8 volt klopt,komt omdat je een pulserende gelijkspanning meet en je meter te traag is om de werkelijke spanning te meten,mijn meter is iets sneller en meet op dat punt 4.8 volt.

dat je over de 2e bobine die 13.8 volt meet wil zeggen dat het relais welke die bobine aanstuurt, kapot is en de spanning dus niet onderbreekt,wat wel nodig is om een vonk te creeren.

Fiat noemt dat de ontstekingscomputer,kost dacht ik rond de 40 euro en zit als het goed is ergens tegen het schutbord.

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

ok, weet je hoe ik erachter kan komen waar hij precies zit. Dus door de vocht kortsluiting gemaakt. Weet jij hoe ik de ontstekingscomputer kan bestellen? Bij de fiat dealer? In h-base kan ik hem niet terugvinden. En dat is dan waarschijnlijk alleen vervangen. Geen storingen hoeven wissen oid?

Mvg

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

hoi husam
ik heb je het antwoord al een keer gegeven ,de onstekings computer is ook de inspuit computer en deze zit onder het lucht filter op het gasklep huis met 2 dikke stekkers .het adres waar je deze kan bestelen staat ook al in deze oplossing

gr ron

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

Word dat een nieuw gasklephuis? Is dit het motorregelapparaat? Kost het rond de 40 euro of de 200 euro? Kan ik dit alleen halen bij de dealer in leidschendam?

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

het gaat hier inderdaad om het regel apparaat en dit zit op het gasklep vast geschroeft met 2 inbusbouten dus het gasklephuis blijft zitten

firma thyunder is een van de grootste inporteur van orginele onderdelen van fiat alfa en lancia en dit gaat dus buiten de dealer om wat vaak een kostenbespaaring geeft
dit onderdeel kost wel ongeveer 200 euro en hoeft niet ingeleerd te worden met de computer
als deze gemonteerd wordt leerd deze automatich in alleen knipert het inspuitlamje nu
al je nu 3 maal gas geeft bij warme motor 3 x 3000 toeren of meer met een tussen poos van ongeveer 3 a 5 seconden gaat het inspuitlampje uit en is het proces klaar

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

ok. Op de site zie ik allemaal bepaalde verschillende 1.2 8v motoren. Met elk aan het eind andere codes(cf2,cf3 enzo..). Hoe weet ik welke ik moet hebben? Hartelijk bedankt voor de oplossing.

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

ze zullen vragen naar het cassis nr en word dit uitgefilterd. vraag wel naar een reparatie deel cq revisie deel

gr ron

thei11316 (0), 14 jaar geleden

[quote=mazda7613]hoi husam
ik heb je het antwoord al een keer gegeven ,de onstekings computer is ook de inspuit computer en deze zit onder het lucht filter op het gasklep huis met 2 dikke stekkers .het adres waar je deze kan bestelen staat ook al in deze oplossing

gr ron[/quote]
Ron de ontsekingscomputer is niets anders dan het witte relais tegen het schutbord aan,zit vaak verstopt achter een kunststof kap.

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

ok. En moet ik heel dit lijstje bestellen±VEILGHDSDZ INJKTIE
73501285 EOBD INIBITION

46820323

73501283

46825208



Of maar 1 onderdeel ervan? Het staat niet echt duidelijk omschreven. Is het een witte relais tegen het schutbord aan, of het regelapparaatje tegen het gasklephuis?

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

alleen de ecu op het gasklephuis met die 2 grote stekkers er aan
er zal een code op staan van iaw 59 f of zo

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

het gaat toch wel om het model 188 neem ik aan en niet 176

gr ron

thei11316 (0), 14 jaar geleden

Ik heb het over het model 176 en die is met dat witte relais uitgevoert

mazda7613 (0) PRO, 14 jaar geleden

oei dat is dan echt een van de laatste want in 99 is punto model 188 uitgekomen en ik dacht dat je het over dat model had
bij de punto 176 bj 94 tm 99 zit de computer rv op het binnenscherm in de motorruimte.
bij dit type ken ik het probleem niet dat de computer kapot gaat op de bobine,s
ik heb wel test computers liggen zonder code om te proberen maar daar het jij daar niks aan

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is wel een duur onderdeel. Dit is wel het goede toch?
1x - 71787347 Veilighdsd injektie ruildeel.
Hij kost 450 euro, en komen nog 25 euro statiegeld bij. IS dit de enige oplossing?

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Bel ACtronics eens als ze hem kunnen repareren..

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb de ontstekingscomputer opgestuurd naar Ac tronics. Maar ze kunnen er niks mee. Hij kost bij Tuynder 475 euro. Iemand enig idee wat hij origineel bij de dealer kost? Misschien is het beter als ik hem daar haal.

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb er gisteren één gemonteerd op een doblo 1.2 8v en die koste 478 ex. Monteren en warm laten lopen, 3 x gasgeven tot 5000 en klaar..

bergh (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb een ontstekingscomputer een keer bij van Buren in Hallem besteld, nieuw en ongeveer 200.00 euro

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb gisteren een bedrijf gebeld die gebruikte ecu's en dergelijke verkoopt. Hij vertelde mij dat als een ontstekingscomputer eenmaal gemonteerd is geweest, de chassisnummer van de desbetreffende auto erin geschreven staat. En dat hij alleen bruikbaar is als je dan ook de transponder en nog een onderdeel mee vervangt. En anders als je hem monteerd zonder de transponder en dergelijke te vervangen de auto niet start. Klopt dit?

bergh (0) PRO, 14 jaar geleden

ik heb al eerder zo'n computer vernieuwd en niets inleren alleen als hij gemonteerd is zoals eerder is beschreven 3 x gas boven 3000 toeren even vasthouden en klaar.

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

ok. Alleen mijn vraag is of het wat uitmaakt of de computer al eerder gebruikt is voor een andere auto, of ik hem dan nog kan gebruiken. De bedrijf die ze levert zei tegen mij, dat het chassisnummer erin geschreven staat. Dus dat als je een computer monteert die al eerder in gebruik is genomen, je ook de transponder ed moet vervangen. Ik wil weten of dit waar is.

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

Iemand??

joep5513 (0) PRO, 14 jaar geleden

Deze auto heeft een startcode systeem type 1. Dat wil zeggen met een startcode kastje. In de ECU (motor computer) zit de code van het startcode kastje. Je kunt een gebruikte ECU monteren als je ook het startcodekastje (klein zwart en zit links onder het dashboard) en minimaal 1 sleutel erbij hebt. Als je de startblokkeering niet nodig hebt. kun je eventueel de leesring (van het contactslot of van de sloopauto) onder het dashboard binden met de sleutel in de leesring. Dan zal de ECU en startcodekastje de juiste code van de sleutel herkennen en starten. De auto kan dan nog steeds geopend en gestart worden met de eigen sleutel. Een andere mogelijkheid is ook het contactslot van de sloopauto te monteren. Dan heb je wel weer twee sleutels. Of je moet alle sloten omzetten. Maar dan wordt het weer veel werk dus duur.

veel suc6

V-R32 (0) PRO, 14 jaar geleden

Probleem opgelost, nieuwe ontstekingscomputer gemonteerd. Allemaal bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.