Fiat Punto: Motor komt niet op temperatuur?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

De koelvloeistoftemperatuur meter komt niet hoger dan 1/4 en is ook niet hoger geweest sinds aankoop verleden jaar.
Verwarming doet het wel maar om te zeggen dat ie heet wordt, nou nee dat niet. Fiatmonteur kijkt vluchtig en zegt dat de thermostaat moet worden vervangen, want de motor komt niet op bedrijfstemperatuur. OK, zogezegd zogedaan.
Nieuwe thermostaat erin. Het resultaat is minder dan ik had verwacht, nl. de temperatuurmeter komt nu misschien 1mm hoger dan eerst, dus net boven 1/4. Ik had dus verwacht dat ie op 1/2 ongeveer zou komen. Kachel lijkt ongeveer hetzelfde warmte te geven, had gedacht dat ie zeker een sauna-warmte zou afgeven nu. (heb meegereden in een daihatsu uit '91 en dat ding was iig een sauna wat betreft de warmte uit de kachel, je kon je handen niet op de roosters houden zo heet werd ie.)
Dus denk ik nou was de oude thermostaat niet kapot of wat? Dat de temp. rond de 1/4 blijft hangen nu is dat dan toch goed?
Verder heb ik er last van dat de ramen wel snel beslaan als de verwarming aangaat, vooral de achterzijruiten en in mindere mate de voorzijruiten en voorrruit. Ik ruik geen vreemde zoete geur en er ligt geen plasje vloeistof onder de matten. Lijkt erop dat er geen ontluchting kan plaatsvinden ofzo? Zitten er ergens nog luchtuitlaat rooster in de bumper verborgen of wat?

Wat moet ik?

mobbie

Geplaatst door mobbie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

sjaak321 (0), 14 jaar geleden

Heel goed ontluchten, want er zit waarschijnlijk een flinke luchtbel in en dat verhindert de circulatie van het koelwater en dus geen verwarming.
Het beslaan van de ruiten duidt meestal toch op een lekke kachelradiateur.
Lekke koppakking misschien?
Of beide, wat ook vaak voorkomt.

mobbie (0), 14 jaar geleden

Bij vernieuwen thermostaat is er nieuwe koelvloeistof ingegaan. Garage heeft hem daarna ontlucht.
Verwarming komt zeker wel op gang, alleen valt erg tegen.

Hoe controleer je dat je een lekke koppakking hebt of lekke kachelradiateur?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Laat de motor eens 20 min stationair draaien en kijk of de temperatuur dan wel oploopt.

Is er daadwerkelijk wel een nieuwe thermostaat ingekomen bij de garage ??

De motor hoort wel mooi op temperatuur te komen, dat kan nu ook verklaren waarom de kachel niet de volle warmte kan geven omdat de motor niet echt warm word.

Toch meestal een defect aan de thermostaat..

mobbie (0), 14 jaar geleden

Jazeker is de thermostaat vervangen, had hem met stift gemarkeerd. Temp. kvs loopt op tot +-1mm boven 1/4 van de schaal en doet dit
in ongeveer 6 a 7 km.

sjaak321 (0), 14 jaar geleden

Ik ben een ervaringsdeskundige, geen automonteur.
Maar veel van de dingen op dit forum heb ik zelf al eens aan de hand gehad.
Ik heb een ervaring achter de rug dat de motor steeds zogenaamd goed ontlucht werd, maar dat achteraf bleek dat er nog ergens een flinke luchtbel was blijven hangen en door de ruimte die die luchtbel in beslag neemt lijkt het bij de vulpijp van de koelvloeistof alsof je vloeistofpeil helemaal in orde is.
Ik had toen ook problemen met het niet warm worden en na helemaal goed ontluchten ( door de wegenwacht) was het probleem opgelost en in mijn geval kwam toen aan het licht dat de luchtbel ontstond door een al iets lekkende koppakking, die later vervangen is.
Overigens is een lekkende koppakking te herkennen aan de witte rook die dan uit je uitlaat komt.

mobbie (0), 14 jaar geleden

OK, bedankt voor je info zover. Alleen de witte rook zal nu niet makkelijk te onderscheiden zijn omdat het buiten koud is en
eigenlijk alle auto's witte rook hebben nu dus mijne ook.

peter55 (0), 14 jaar geleden

Er is niets aan de hand. Dit is de normale stand van de temperatuurmeter.
De aanwijzing verschilt per dashboard type.
Ik denk dat jij een veglia dashboard hebt met wijzerplaten in de kleur midden grijs.
Laat de punto maar eens net zo lang stationair lopen totdat de radiateurventilator aanslaat.
Je zult zien dat de temperatuuraanwijzing dan iets hoger staat maar nog steeds ruim onder het midden.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Sjaak

Een koppakking kan ook kapot zijn terwijl er helemaal geen witte rook te bekennen is..tig oorzaken mogelijk..

mobbie (0), 14 jaar geleden

Hmm, zie nu net nadat peter heeft geantwoord dat ik heb verkeerder bouwjaar heb ingevuld lol.
Goede bouwjaar is 1999.
Radiateurventilator slaat aan op 3/4.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dus toch een probleem met de koeling / doorstroming / thermostaat! Als de fan aangaat bij 3/4 zou hij tijdens het rijden op zijn minst bij de helft moeten staan of zelfs iets hoger..

mobbie (0), 14 jaar geleden

Het vreemde met de nieuwe thermostaat is dat de temp. zelfs wat zakt na een aantal km te hebben gereden,
van ongeveer bijna 1/4 naar 1/8 om daarna gewoon te stijgen tot ongeveer 1/4 ( of ietsje erboven) en dan op die temp. te
blijven. Heb wel gemerkt dat de kachel pas na ong. 15 km maximale acceptabele warmte geeft.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je zei ook dat je de thermostaat gemarkeerd had, heb je hem toen weer eruit gehaald om te kijken of er wel echt een nieuwe in zat ?

Worden alle slangen even warm ?

qengelberts (0) PRO, 14 jaar geleden

Goed doorspoelen, controleren of de kachelslangen niet verkeerd om zitten, ontluchten. Werkt het dan nog niet naar behoren als nog de termostaat vervangen (misschien samen met de temp. sensor). Werkt ie dan weer onvoldoende motor laten draaien tot de fan aanslaat en dan de binnenverwarming (vol) aanzetten (wordt die dan wel goed warm?) Zakt dan de temp meter terug naar het midden? Mocht dit alles als nog geen effect hebben zit het vrees ik toch echt ergens in de motor.

mobbie (0), 14 jaar geleden

Sorry voor de afwezigheid.
Temp. meter gaf vreemde sprongen op het laatst en ook de verwarming viel weg---> kvs nivo was ver gezakt.
Garage gaf aan dat koppakking eruit lag. Is inmiddels vervangen en nu is alles weer in orde.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.