auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Tikken geluid

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 85

Hallo,

Wegens afstuderen heb ik auto van me zus als kado gekregen.

Daar ben ik natuurlijk heel blij mee.

Het betreft een Fiat Punto 85 1.2 benzine
De auto ziet er gaaf uit van binnen als buiten.
Alleen vind ik dat de motor tikt..... ( ik dacht eerst dat het een diesel was :-) )
Verder rijd de auto perfect, me zus zei "hij rijd toch niets aan de hand"

Maar jah zo zijn vrouwen......

Verder zie geen olie vlekken of lekkages, koelvloeistofreservoir is mooi helder....
Me buurman gaf aan Kleppen afstellen en het zal behoorlijk schelen zei hij...

Ik dacht jahhhhh (maar ik begrijp er geen bal van )

Wat kan het zijn weet iemand dat?

Geplaatst door

luc6661 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kunnen inderdaad de klepspeling zijn maar kijk ook even naar het oliepijl.
Tikt de motor ook erg als de motor op bedrijfstemperatuur is?
Klikt het tikken boven in de motor of meer onderaan?

qengelberts 0
badge

14 jaar

Oliepeil heb ik gelijk nagekeken ( toen al dag 1 ) dat zag er goed uit. er zit genoeg olie in.

De motor tikt continu of ie nou warm is of koud maakt niet uit... ik had idee dat het van boven kwam.

Klepspeling is dat veel werk? Ze hoeven de motor niet uit elkaar te halen toch om bij de kleppen te komen?

luc6661 0

14 jaar

Ik wil trouwens olie gaan verversen van de Fiat Punto.
Nou las ik op andere reacties dat Total 10w 40 heel goed blijkt te zijn.

Is die total gewoon merk Total ( tankstation )?

luc6661 0

14 jaar

Ik zou het gewoon bij een 10W40 houden, deze hoeft niet van total te zijn, daar betaal je ongeveer 15 euro per liter, de olie is gewoon te koop bij de automaterialenzaak, als hij maar voldoet aan de specificaties, dan is het goed..

Voor de klepspeling te stellen hoeft de motor niet helemaal uit elkaar, informeer maar eens bij buurman of garage..

stefan84 0

14 jaar

Klepspeling (laten) afstellen controleer gelijk de staat en timing van de distributieriem vervolgens olie wisselen en daarna luisteren of de tik weg is. Mocht het daarna niet weg zijn dan even een compressietest uit (laten) voeren. Olie is gewoon 10w40 en is bij willekeurige automaterialen zaak te kopen (samen met het oliefilter).

qengelberts 0
badge

14 jaar

Kan wel eens een gebroken klepveer zijn, dan tikt de motor ook.
Controleren door klepdeksel te verwijderen, tuimelaars per cilinder in neutraal te zetten en schroevendraaier tussen klepstelplaatje en tuimelaar zetten.
Dat moet stroef gaan. Zo alle 4 cilinders nalopen met tuimelaars neutraal. Mocht er een bijzitten die geen weerstand heeft, die is het.
Succes.

peter55 0

14 jaar

vandaag bij een automonteur geweest. Hij gaf dat de kleppen hydrolisch waren.. dat je ze niet kon of hoefde af te stellen..

Ik heb aangegeven dat hij dan de olie moest verversen. Dat heeft ie gedaan, geluid werd niet minder.
Hij olie plus filter vervangen... Zojuist inmiddels paar uur later rijd ik na supermakt en begin me motor heftig te tikken en fluiten.......Ik dacht dat ie zou ploffen.... auto langs de weg laten staan.....

Automonteur gebeld en hij gaat er morgen na kijken, toen hij de motor hoorde via tel zij hij dat klinkt heel slecht.....

luc6661 0

14 jaar

Oei...

Als hij al zo erg ratelt gok ik meer in de richting van een krukaslager..

Als je echt de klepstoters hoorde tikken en het niet weg gaat met eventeel een spoeling en nieuwe olie, dan is vervangen de enige optie.

Je hebt trouwens type's waarbij je wel de klepspeling kan stellen, en bv de 85 pk versie heeft hydraulische, zoals ik bovenaan zie, heb je dus de 85 pk versie ?

stefan84 0

14 jaar

Heeft hij ook naar de compressie gekeken? Inderdaad kan het vrij ernstig zijn maar het kan ook een klepstoter zijn die niet goed zijn werk doet. En ja er zijn veel meer dingen die kunnen maar goed eerst compressie test doen en constateren waar het geluid vandaan komt.

qengelberts 0
badge

14 jaar

Als het een 8 klepper is moeten de kleppen wel gesteld worden

Hendrik4290 0
badge

14 jaar

ik weet dat het een 16v en is 63 kw is.

Ik durf het niet echt te zeggen of hij nou de compressie heeft gekeken.
een kabaal dat wil je niet geloven.... ik schrok er zelf van.

luc6661 0

14 jaar

ik dacht even bij mezelf.... doen de kleppen nou ineens raar nu er nieuwe olie in zit?
hij heeft er gewoon 10w 40 ingedaan.

luc6661 0

14 jaar

Kan me voorstellen dat je er van schrok. Het wilt nog wel eens voorkomen dat er een klepstoter defect raakt. Dat maakt inderdaad een onwijs kabaal. Wat ik nog wel eens doe waarneer ik weet dat er een klepstoter of dergelijk blijft hangen is een halve liter atf olie (automatische transmissie olie) bij de motor olie gieten. Vervolgens laat ik de motor op bedrijfstemperatuur komen en geef af en toe een beetje gas bij. Maar wacht rustig even de informatie van de automonteur af. Mocht het niet bij de kleppen zitten dan vrees ik ook een beetje het ergste (echter zou het geluid dan ook wel meer van beneden de motor moeten komen).

qengelberts 0
badge

14 jaar

Balen zeg.... Ik heb er zelf koppijn van gekregen...... me zus rijdt er al een poos in zonder gezeur en gezeik....

ik dacht laat ik het geluid maar even aanpakken en wat gebeurt er kadengggggg...

Geizen kabaal..... komt het wel van iets van ronddraait. geluid loopt op en dan weer af..... het is wel iets wat draait.....

hopen dat het allemaal meevalt..... Kleppen en klepstoters zijn dat dezelfde dingen....
Als ik kleppen moet vervangen lijkt dat mij een duur grapje omdat het een 16v is hoorde ik al van me vader...weet niet of het waar is.

luc6661 0

14 jaar

Klepstoters duwen met behulp van een tuimelaar (Hefboompje) de kleppen omlaag. Dus dat is niet het zelfde.
Kan me voorstellen dat het even bijkomen is van dit. Maar goed komt het geluid van bovenuit de motor of onderuit?

qengelberts 0
badge

14 jaar

geluid komt van boven.....

luc6661 0

14 jaar

Ok heb je nog een "klein" stukje gereden met de auto met het kabaal?

qengelberts 0
badge

14 jaar

jah ik heb een stukje gereden +- 500meter tot 750 meter......

Als ik koppeling intrapte werd geluid ietsjes minder... ik hoorde in eerste instantie niet toen ik reed... later toen ik bij stoplicht stond (stationair ) dacht hmmm ik hoor wat.... toen stopte ik gelijk....

Ik moet wel zeggen als ik gaf gaf leek het ook zo dat geluid minder werd... maar stationair klinkt bar slecht..

luc6661 0

14 jaar

Waarneer je stil staat met de auto klinken die geluiden altijd erger... komt omdat je minder rijwind e.d. hebt. Maar goed hoe lang terug is de distributie vervangen? (wat heeft die sinds de laatste keer gereden?)

qengelberts 0
badge

14 jaar

stil klinkt ie echt beroerd inderdaad.....
volgens mij is de distributieriem volgens info van me zus zo'n half jaar geleden vervangen....

maar als je distributieriem knapt kun je toch niet meer rijden?ik kon namelijk nog wel rijden...

luc6661 0

14 jaar

Nou het kan ook zijn dat ie niet goed op tijd staat (niet op de juiste stand) op dat moment kun je in sommige situaties de kleppen horen. En los van het kabaal draaide het motortje wel verder normaal of schokte/schommelde de motor erg?

qengelberts 0
badge

14 jaar

motor draait wel, schokte niet, haperde niet..... klonk een beetje als een locomotief bedenk ik me ineens :-)

luc6661 0

14 jaar

Nou wacht even de automonteur af.. Ik verdenk zo dat een van de klepstoters niet naar behoren functioneert. Maar vraag die automonteur of die ook naar je distributie en de compressie kijkt. Laat even weten wat zijn conclusies/gedachtes zijn?

qengelberts 0
badge

14 jaar

zal ik doen..

wat is compressie eigenlijk?

luc6661 0

14 jaar

Lees eens de volgende wiki door: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbranding...

qengelberts 0
badge

14 jaar

Zou er niet meer mee rijden, als het wel ernstig is, loop je de kans een grotere schade op te lopen dan het nu al is.

Een 63 KW versie, je hebt dus gewoon hydraulische stoters!

stefan84 0

14 jaar

Vandaag bij garage geweest...

Conclusie kapotte oliepomp...

resultaat zuigers en kleppen na de donder...de monter heeft het me laten zien....

De vraag van de monteur was revisie of sloopmotor????????

Dat zet je wederom aan het denken .....

luc6661 0

14 jaar

Sloopmotor is in de regel goedkoper, maar men weet niet wat er met de motor gebeurd is. (Deze optie gebruik ik meestal wel... stuk goedkoper in de regel) Bij revisie ben je duurder uit maar heb je in de regel wel een stukje zekerheid en bekend verleden.

qengelberts 0
badge

14 jaar

hij wist niet precies wat ie kwijt zou zijn voorrevisie... moest ie nog even uitzoeken...

maar ik denk zelf dat ik een eurotje of 500 lichter ben minimaal.

luc6661 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.