Fiat Multipla: Multipla 1.6 100 gaat in noodloop bij regen.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Tijdens de rit, afgelopen vakantie, richting Nice, ging tijdens een stevige regenbui de multipla in noodloop. We hebben toen een hotel gepakt en zijn de volgende dag weer doorgereden zonder problemen of meldingen. Laatst reden we door een regenbui in NL en toen begon het weer. Waar moet ik zoeken?

evs

Geplaatst door evs (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij de foutcodes. Als je die laat uitlezen heb je een richting waar je moet zoeken.
Zul je weer op een regenbui moeten wachten, want mogelijk is de vorige code al weer vergeten.

evs (0), 12 jaar geleden

Ik krijg niks uit de foutcodes. (fiatecuscan) Is het waarschijnlijk dat het de bobine is of de bougiekabels?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan heb je waarschijnlijk ook geen noodloop, maar wil de motor niet - geen ontsteking of geen injectie op 1 of meer cylinders.

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

evs (0), 12 jaar geleden

plantenspuit truuk geprobeerd en geen vonken. Ik heb wel na weer een storing een scan gedaan. Dit was na weer een stevige regenbui.

Ik had de volgende fouten:
P0120- TP sensor switch
P0105- MAP sensor
P1325- Knock sensor
P0204- Injector 4

gooi het maar in mijn pet...

Ondertussen heb ik de massa aansluitingen goed schoongemaakt.

Iemand nog tips?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Stekker van de ecu? Slechte contacten?
Uitleesapparatuur aansluiten, live data opzoeken en dan duwen/trekken/knijpen aan de kabelboom/stekkers.

evs (0), 12 jaar geleden

De auto is steeds slechter gaan lopen en ik had regelmatig een storings bericht. Na drie keer uitlezen kwam storing p0204 steeds weer terug. Dus injectierail verwijderd en injectoren doorgemeten op weerstand. Ik kreeg de volgende waardes: 16-16-16-4 ohm. Het mocht duidelijk zijn dat cilinder 4 slecht werd bediend. Nieuwe injector is onderweg. Die krengen zijn trouwens duur. 180 euro ex btw. Dus ik heb een sloopsetje kunnen krijgen. Probleem lijkt opgelost.

evs (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost. Ik heb een gebruikte set injectoren geplaatst. Er zat iwp064 (2 gaatjes) in. Nu heb ik iwp001 (4 gaatjes). Ik was bang dat dit niet ging werken want ze hebben iets meer capaciteit. Maar tot nu toe gaat het prima.

Wat blijft is dat de auto gaat bokken als ik net een versnelling te hoog zit. Dus wanneer hij veel koppel moet leveren. (bougies? tps?)

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

verkeerde type injectoren zorgen ook voor verbrandings problemen ....

evs (0), 12 jaar geleden

dit probleem had ik al voor dat de oude set injectoren zijn gewisseld.
Maar als je het wilt toelichten hoor ik graag meer. Ik ben er ook nog niet helemaal zeker over.

jeroenmonteyne (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=evs]Wat blijft is dat de auto gaat bokken als ik net een versnelling te hoog zit. Dus wanneer hij veel koppel moet leveren. (bougies? tps?)[/quote]
Dat klinkt als een probleem met de ontsteking. Bougiekabels of bougies?
Bij veel vermogenvraag laag in toeren voel je het beste als je bougiekabels doorslaan...

evs (0), 12 jaar geleden

Ik heb nu een goedkope bougie set. Dus een ordinaire enkele bosch. Er kwam een bosch 4 power uit. Zou dat het verschil kunnen maken? De kabels zijn prima.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.