Hallo,
iemand enig idee waar dit voor staat ? :
na olie wissel en filter, de auto gestart en dan melding :" zet motor af, te lage oliedruk" ??
Er is niks onregelmatigs gebeurd, en toch die melding , zo ineens ?
dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Was dat direct, ná het verversen? Heb je er wel olie in gedaan? Juiste type?
Mogelijk een slecht oliefilter?? Zet de oude even terug bij twijfel.
Als dit is uitgesloten, dan oliedruk meten!
Oliedruk schakelaar blijft misschien hangen; waarschijnlijk door vuil in de oude olie.
Je kan even op de aansluiting van de schakelaar meten...met stilstaande motor moet hij massa doorgeven, met draaiende motor niet.
Of het stekkertje ligt van de schakelaar af en maakt nu sluiting tegen massa.
dank voor de reacties
Oliefilter waren 2 types mogelijk, het juiste type is gewoon in te "drukken" (zitten 2 rubber dichting-ringetjes rond het einde van het uitstekende deel waarmee filter grotendeels wordt vastgezet/ingeduwd) heb ik de indruk, ook al komt de "kap" er nog op die wschijnlijk het filter echt goed vastzet ) , maar vroeg me af of die niet vaster moet "inklinken",filter blijft lichtjes wankelen bij montage.Het leek me vreemd dat het oliefilter oorzaak zou kunnen zijn van deze foutmelding, maar blijkbaar wel dus ?
De onderste grote plastiek beschermplaat is er af geweest,maar zorgvuldig terug gemonteerd, tenzij ik oliedruksensor zou geraakt hebben ? Anders plaat er terug af en kijken waar die sensor ergens zit op het blok en of die stekker ok is, anders dus het voorgestelde meten/controleren.
9 jaar
verloop van "oliedruk te laag" :
melding is er , en ook soms niet
.lastig
Toch dan OUDE filter terug in gestoken, - ondanks het feit dat NIEUWE filter er identiek hetzelfde uit ziet- en de meldingen stoppen (behalve "laat de olie verversen",wat aan het km aantal was gelinkt en zal software matig dienen te gebeuren,begreep ik al .Men zegt dat voor de reset van KM mbt OLIEverversen ,dan OOK een reset op DPF dient te gebeuren ..)
Iets voor de garage dan toch denk ik .
Morgen doe ik de moeite om oude oliefilter er terug uit te halen en nog eens heel goed te vergelijken met de nieuwe (italiaanse die eerder was aangekocht en die ik er vdaag uithaalde )
Tja; ik kan moeilijk geloven dat ze verschillen, maar WAT kan anders het effect/verschil zijn zodat ik bij ene filter melding krijg en bij andere niet ?
Eerstdaags verslag over deze filter kwestie (voor wie interesse heeft ;-)
9 jaar
Beste Ottowagen,
Ik ben erg benieuwd of je het probleem heb kunnen verhelpen. Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn fiat punto na zelf olie ververst te hebben. Bij de garage weten ze het ook niet en willen ze de auto graag een dag hebben. Weet jij wel waar de rekening heen gaat. Alvast bedankt
9 jaar
hallo jan1978,
Ralf Jensen en Hans 4040 hebben hierboven mogelijke oplossingen/tests aangebracht,ik weet niet of je die probeerde ?
Bij mij was het het nieuwe oliefilter, raar maar waar, filter lijkt exact dezelfde zoals model dat er in zat,dus nieuwe er terug uit en heb ouwe er terug ingestoken en WAS OPGELOST.
Heeft het nu met de handeling te maken, of toch het filter ,ik zou het echt niet weten.
Maar daarom wou ik nog eens het nieuwe filter er opnieuw insteken en dan zou het duidelijk moeten zijn dat het het filter is en niet iets dat met de handeling van vervangen kan te maken hebben.
Feit is dat ik met een ziekenhuisopname zat en deze ingreep nog niet gebeurd is ondertussen anders kon ik dit topic afsluiten, of "een slotje op" of hoe noemt ment dat ? ;-)
Dus als ik jou was zou ik wat bovenstaande leden/moderator hebben voorgesteld proberen, bij mij was het het filter,bijna zeker van.
Het lijkt alsof je er niet veel aan kan misdoen bij het plaatsen vd nieuwe filter, maar wat er ook is, eens die olie daar iets ondervindt rond dat filter kan het dus zijn dat die melding komt mbt de oliedruk,want anders zou ik niet weten wat ?
Dus binnenkort terug ff met de wagen rijden en toch die filter test nog eens doen, is toch misschien made in china ook al zien ze er hetzelfde uit ;-).
Domme opmerking van mij wschijnlijk, maar je hebt het natuurlijk niet over "laat de olie verversen " hé ? want dat is een reset die nodig is.
veel succes
9 jaar
Bedankt voor de snelle reactie, morgen meteen filter vervangen voor originele fiat filter
9 jaar
Kan bij jouw auto, best wat anders zijn janneman. ..........
Daar zat ik ook net aan te denken,gezien de aard van de oliefilter en de bevestiging ervan (als U dat bedoelt ?) ttz we hebben in de familiekring ook een Puntootje lopen (1999) en risico lijkt me kleiner dat er iets schort met het filter/montage tov de Doblo .
We horen het wel,en daarom dat ik Janneman vroeg of hij al voorbij de eerder geven tips (bovenaan) was.
9 jaar
Goedendag mannen,
Donderdag originele fiat olie filter gehaald bij de dealer en vervangen voor het huidige filter. Rijdt nu al 2 dagen zonder storing. Dealer stond me goed te woord en zei dat fiat gevoelig is met filters. Wilde het jullie nog even laten weten. Ik heb een hoop gehad aan jullie feedback.
Bedankt
9 jaar
Normaal gesproken komt de melding altijd 1 keer terug na t verversen en resetten van de olie verversing dit is niets apart
... het is dan normaal na dat de motor voor de 2e keer op contact staat en heeft gelopen weer weg
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar