Fiat Tempra: Net gekocht...

Bouwjaar: 1990

Hallo!

Laat ik me even voorstellen, ik ben Joost uit het zuiden van het land en ik heb afgelopen weekend een Fiat Tempra 1.6 I.E. U9 met 130 duizend op de teller gekocht. Na een proef rit gemaakt te hebben de knoop doorgehakt. Voor ongeveer 500 Euro gekocht.

Na het forum te hebben doorgelezen met problemen over die Fiat Tempra was ik een beetje verbaasd. Veel problemen die ik hier lees ben ik niet tegen gekomen. Nu is het wel zo dat de auto net door de APK is en dat zou dus betekenen dat ik nog tegen zelfde soort problemen ga aanlopen in de loop van het jaar.

Momenteel is de situatie als volgt:
1. Auto start goed, loopt goed stationair (veel witte rook maar komt waarschijnlijk ook door het koude weer hehe)
2. Auto rijdt goed, het is geen scheurijzer, maar houdt ook niet in.
3. Auto ziet er goed uit, nagenoeg geen roest
4. Schakelen gaat moeizaam, maar dat is normaal heb ik gelezen zowel op dit forum als bij autoweek.nl
5. Koppeling blijft even steken bij het volledig indrukken, lijkt net of de druk even een fractie van een seconde wegvalt, maar pikt daarna weer op. Daarna schokt de auto even. Dit is vooral van 1 naar 2 en van 2 naar 3.
5. Geen achteruitwisser (huh???) is ook niet verwijderd zover ik kan beoordelen
6. Centrale vergrendeling doet het niet bij koud weer.

Nu heb ik een aantal vraagjes.
1. Het is algemeen bekend dat Fiat veel moeite heeft met roest aan de onderkant, is dit probleem ook veel voorkomend bij de Tempra? De vorige eigenaar heeft wel aangegeven dat de auto geheel getexileerd is aan de onderkant nog voordat deze in de verkoop ging.
2. Is het normaal dat de koppeling even een fractie van een seconde blijft steken? Of duidt dit er op dat de koppeling vervangen moet worden?
3. Is het moeizame schakelen slecht voor de versnellingsbak? Moet deze dan ook om de zoveel tijd vervangen worden?
4. Hoe vervang ik een mist achterlicht? (sorry ik ben een leek op het gebied van auto reparaties hehehe)

Tips e.d. voor onderhoud of gebruik van de auto altijd welkom via email green_color@zonnet.nl

Alvast bedankt!

Groeten
Joost

FiatTempra

Geplaatst door FiatTempra (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Tempra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hans4026 (0), 18 jaar geleden

ik heb een tempra sw liberty 1.6i
150.00 op de teller .
Klokje op het dashboard heeft geen back licht meer .
De dashboard verlichting is soms aan een kant dood .
Even een klap op zijn kop en het werkt weer
Koppeling is lekker soepel zonder haperingen
Er zit GEEN roest op de body .
Alleen de twee achter deur spijlen zijn wat afgebladerd .
De auto is van januari 1995 .
Ik heb pas de koppeling en de snaar laten vervangen .
Van de rest een heel fijnen auto .
Die lekker stuurt en rijdt .
Alleen de ruiten wisser bladen zijn schofterig duur.
van de rest sap er in en gaan met die banaan


thei11316 (0), 18 jaar geleden

Hans haal op de sloop 2 wisserarmen van een Tipo of Croma dan ben je van die dure wisserbladen af en kun je bij elke automaterialenzaak losse wissebladen kopen.

Tinus11474 (0), 18 jaar geleden

idd sap erin en gaan met die banaan.
alleen 1 ding vraag ik mij af , waarom de auto net voor verkoop
geheel getectileerd is aan de onderkant , meschien voor het
behoud van de auto , of meschien omdat er iets te verbergen valt.
het hoeft natuurlijk niet zo te zijn , maar ik ben meestal
terughoudend als er verse tectiel op zit.

gr. Tinus

FiatTempra (0), 18 jaar geleden

Beste Tinus,

Niet voordat ik em kocht, maar voordat ie in 1990 in de verkoop is gegaan. Om zo de roest tegen te gaan.

Tinus11474 (0), 18 jaar geleden

o , maar dat is normaal dat ie toen getectileerd is ,
maar tectyl heeft ook geen eeuwig leven.

gr. Tinus

FiatTempra (0), 18 jaar geleden

Weet ik, maar het is beter dan roest ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tempra of stel zelf een nieuwe vraag.