close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: niet lekker stationair lopen (lichte plofjes uitlaat

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Fiat Punto met het volgende probleem, stationair loopt de motor niet mooi rond.... lijkt wel op drie en halve cilinder.......
Je hoort ook lichte plofjes in de uitlaat...... Op toeren geen enkel probleem.....
Bougies al vervangen..... Kan dit een ontstekingsprobleem zijn?

Geplaatst door

Patje8412 (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klepspeling al eens nagekeken,compressietest ?

Patrick8504 0
badge

17 jaar

heb je geen vacuum lek ergens

hans

HANSV. 0
badge

17 jaar

Dit klinkt eerder naar een verbrande klep of een verkeerde afstelling daarvan.

Mr.Volt 0
badge

17 jaar

Dit doet hij sinds dat de koppaking defect is geweest........ Toen is door iemand anders de koppaking vervangen en sindsdien loopt hij op 3 en halve cilinder.... De monteur die het toen gerepareerd heeft zei toen dat de er een ovale zuiger inzat door de warmte.... Nu heb ik afgelopen weekend de zuigerveren vervangen aangezien ik denk dat die door de hitte slap zijn geworden... maar dit heeft niets verbeterd....

Patje8412 0
badge

17 jaar

bobine een van de twee

jeroen pinda 0
badge

17 jaar

Gezien de lezing van het probleem zou ik de klepstelling kontroleren en vooral of er geen kromme klep bij zit.
Conclusie is dat er een cylinder lekt. Cylinderdruk per cyclus meten is hierin de oplossing om een antwoord te krijgen.

Diagnose stellen:

- Meet de stabiliteit van de cylinderdruk per cylinder. Is deze gelijk aan elkaar dan ligt het voor de hand dat daarmee niets mis is.
- Controleer of de ontstekking op tijd staat, controleer deze eveneens t.o.v. de rotor onder de verdelerkap.

Succes!!

Mr.Volt 0
badge

17 jaar

misschien de erdeler die zijn beste tijd heeft gehad??

2xtreme 0
badge

17 jaar

helaas er zit hier een disbobine ontsteking op...

Patje8412 0
badge

17 jaar

dobine slaat inwendig over

jeroen pinda 0
badge

17 jaar

Hmm ik vroeg me wel iets af...
Er zitten namelijk twee disbobines op eentje voor cilinder 1 en 4 en eentje voor cilinder 2 en3...... Als ik nu van een disbobine de de kabels omwissel dus van 1 naar 4 en andersom dan maakt het geen verschil... Het zelfde geld dat voor de bobine voor cilinder 2 en 3... Is dit normaal????

groetjes Patrick

Patje8412 0
badge

16 jaar

ja er is hierbij een loose vonk tussen de uitlaatslag en inlaatslag bobine kost niet zo veel en je hoeft er maar een te koopen om ze bijde te controleeren doormeeten heeft geen zin want hij slaat aleen inwendig over bij hooge spanning en laag toerental onbelast ( veel tijd om over te slaan ) cil 1-4 en cil2-3 zijn exact dezelfde bobines ook verkrijgbaar in de automateriale handel hoeft echt niet orgineel maar wat prijs maakt het niet zo veel uit volgens mij heben ze zeer waarschijnlijk wel op voorraad hoor nog wel groeten jeroen

jeroen pinda 0
badge

16 jaar

ik bedoel niet als ik de aansluiting van de bobines omwissel maar de bougiekabel van bv 1 naar 4 omwissel ..... of van 2 naar 3

Patje8412 0
badge

16 jaar

ja ik ook de dikke kabels toch

jeroen pinda 0
badge

16 jaar

Dat kan maar wees voorzichtig. Je moet wel even alle documentatie bij de hand hebben. Het wil nog wel eens voor komen dat met de rotoras bij het terug plaatsen nadat men de kop gevlakt heeft niet in de juiste positie heeft geplaatst.
Maar ik denk, gezien de lezing hier, dat daarvan geen sprake is.

Mr.Volt 0
badge

16 jaar

"Hmm ik vroeg me wel iets af...
Er zitten namelijk twee disbobines op eentje voor cilinder 1 en 4 en eentje voor cilinder 2 en3...... Als ik nu van een disbobine de de kabels omwissel dus van 1 naar 4 en andersom dan maakt het geen verschil... Het zelfde geld dat voor de bobine voor cilinder 2 en 3... Is dit normaal????

groetjes Patrick"

Nou Patrick wanneer je die omwisselt heb je een probleem. De bobine heeft namelijk een bepaalde tijd nodig om op spanning te komen. Daarom zijn er twee geplaatst en deze verdeeld. Omwisselen en verleggen is dus niet slim.

Mr.Volt 0
badge

16 jaar

En nu ik hierboven zo alles lees hebben we denk ik een boek aan info beschreven en alle mogelijke oorzaken benaderukt. We hebben ongeveer een hele auto uit elkaar genomen :)

Mr.Volt 0
badge

16 jaar

ik heb een zelfde probleem gehad en toen zat er een scheurtje in het vacuumslangetje vd MAPsensor. probleem was toen ook,onregelmatig stationair lopen maar op toeren geen probleem. gr bob

hobbybobby 0
badge

16 jaar

Hallo,

Deze motoren staan bekend om de lichte plofjes, dat is op zich dus niet zo heel vreemd. Het slecht stationair lopen is natuurlijk wel vreemd.

Persoonlijk denk ik niet dat het aan de zuigers op zuigerveren ligt, je zou dan ook een flinke onderdruk moeten kunnen waarnemen in het carter (olie vuldop er af halen bij lopende motor) en verder zou je een aanzienlijk vermogens verlies moeten hebben. En als laatste zou het olie verbruik dan ook hoger dan normaal moeten zijn.

ontsteking kan wel (bobines gaan weleens kapot, maar dan zijn de klachten meestal wat heftiger) Maar ik zou het alleen laten bij het controleren, afstellen of vernieuwen van de bougies.

Omdat je niet spreekt over een fout melding van de ECU (in het dashboard), denk ik eerder aan iets mechanisch. En wel de kleppen (zoals al eerder is geopppert) De klepspelling moet (uit mijn hoofd) 30 - 40 zijn. Ik zou dit eerst eens na gaan. Want dan kun je dit al uitsluiten.

Als je dit gedaan hebt (en de speling is inorder) en de motor loopt nog niet optimaal, dan zou ik eens compressie gaan meten. Welllicht dat de oorzaak toch zit in het achterblijven van een van de cilinders.

Succes.

p.s. wilt de monteur ook wat te vertellen over de kleppen? Als hij zo gedetailleerd weet te vertellen over de zuigers ligt het misschien voor de hand dat hij dit ook weet.

Roberto10100 0

16 jaar

Oplossing is gevonden.... De auto is vorige keer zo heet gelopen dat de zuigers zijn gaan uitzetten en zo een slijtagespoor hebben gekregen en zijn gaaan kantelen... heb er maar een andere motor ingezet en ben nnu van het probleem af...

groetjes Pastrick

Patje8412 0
badge

16 jaar

Kijk aan! Maar dan moet ie ook flink veel olie verbruiken. Ik heb dat nl ook een keer gehad. Maar toen tikte ie ook verschrikkelijk.

Wel de klepspeling gecontroleerd van de "nieuwe motor"?

Succes

Roberto10100 0

16 jaar

exact hetzelfde gehad. na kopalling verv slecht lopen. na wederom kop demonteren bleken er twee kleppen krom.
koude motor slecht lopen en bij warme motor geen problemen.

jepperdepep 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.