Beste lezers,
Mijn schoonzusje heeft sindskort een Fiat Punto, maar heeft in de afgelopen weken al meerdere rare problemen gehad ermee.
Sinds een aantaldagen heeft ze een oielampje die aan blijft staan (ook met contact eraf, en deuren opslot).
Daardoor is vermoedelijk de accu leeggetrokken de accu heb ik vervangen voor een andere die vol is.
Hij start gewoon perfect, na het starten gaat het lampje uit. Tijdens het rijden hoor je ook geen gekke geluiden, en het oliepeil is gewoon netjes op peil.
Het icoontje wat aan blijft staan is het lampje naast het acculampje, lijkt op een oliekannetje met een aantal druppels.
Ik heb autodata al nagekeken, heb verder geen idee waar ik het moet zoeken bij fiat (Zelf meer thuis in de Opels).
Hoop dat ik met jullie hulp het kan oplossen voor haar.
Alvast bedankt,
Michael
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer het stekkertje (aansluiting) op de olie druk schakelaar (sensor) , ff schoonmaken en inspuiten met contactspray .
Controleer de massa punten , dus van accu naar carrosserie en motorblok .
eventueel de massa punten losmaken en schoonmaken (ontroesten) .
Aangezien het lampje netjes uitgaat als de motor loopt , denk ik toch aan een massa probleem ,
Alhoewel de oliedruk schakelaar uiteraard ook defect kan zijn , c.q. vervuild .
Ik heb dit ooit een keertje gehad bij een fiat seicento van een kennis , bleek toen dat de spannings regelaar van de dynamo defect was ,
en dit probleem veroorzaakte , meet de laad spanning eens bij draaiende motor .
succes.
Bij die kennis, bleef dat ook het olielampje aan zodra je het contact uit had? Dan verdenk ik nu meteen de dynamo.
Waar zitten alle massa punten rondom de motor? Ik zag ze niet zo snel zitten.
En is het vervangen van de dynamo veel werk? Het is een 1.2 met airco en een multiriem.
12 jaar
Ja daar bleef het oliedruk lampje ook branden en ging uit als de motor liep ,
Maar voordat je de dynamo gaat vervangen is het beter om eerst ff de laadspanning te meten ,
Want tenslotte weet je dan zeker dat de oorzaak daar gezocht moet worden , anders vervang je straks onderdelen die nog in orde zijn ,(dus meten is weten).
er zit een massapunt op de carrosserie (vanaf de accu min-pool naar carrosserie, zit met een bout vast aan het plaatwerk)
en 1 massa kabel loopt (als ik het goed heb) vanaf de carrosserie naar het motorblok, (is ook een dikke kabel die met een kabeloog onder een bout/moer vast zit).
ook de stekker aansluiting van de oliedruk schakelaar (sensor) schoon maken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar