close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Olielek dichten

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v (code:136)

Hallo lezers,

Ik heb nog altijd een Punto 1.2 16 klepper van 1997. Een oudje dus en er lekt dan ook wat olie uit het blok. Een deel vanuit de aftap schroef onderop de motor. De rest komt vanaf het blok, ergens aan de bijrijders zijde in de buurt van de koppakking zoals ik het zie. Het bleek genoeg lek voor een aantekening bij de APK keuring en een advies van de garage er rekening mee te houden dat het oliepeil zakt.

Bij mijn vorige Punto hadden ze het lekken (naar buiten) gestopt met een kit, lijm of vloeibare pakking.Dit was op / in de naad tussen cylinder en kop gestreken op de plaatsen waar de pakking lekte (dus aan de buitenzijde van het blok) zoals je een raamkozijn afkit met acrylaatkit (gewoon een streep trekken met de kitspuit en vlak maken met je natte vinger). Dit wil ik ook bij dit blok gaan doen, maar vraag mij af welke kit ik hiervoor het beste kan nemen. Siliconenkit lijkt mij wel erg gemakkelijk of kan dat ook? Van vloeibare pakking weet ik dat het bloedheet moet zijn om uit te harden of zie ik dat verkeerd? Maar dan lijkt het mij dus niet zo geschikt voor dit plan?

De motor loopt verder wel goed, alleen als ie koud is heeft ie geen vermogen.Trap ik hem in dan gaat ie stotteren en houd in. Na 3km door de stad is de motor goed op temperatuur en loopt ie 100% goed. Maar ik wil niet steeds olie bijvullen en zeker niet de kop eraf hebben want dat wordt veel te duur bij de garage en zelf kan ik het niet en zeker niet vlakken. Het ziet er overigens wel naar uit dat deze auto volgend jaar weg gaat, dus ik wil sowieso geen uitgebreide reparaties meer gaan uitvoeren.

Graag ideetjes welke kit ik kan gebruiken. Bedankt.

Groet,
Arno.

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een heel verhaal, Vooraan beginnen.. Olielekkage via de aftapplug blijft altijd bezig. ook als de auto stilstaat. Dus na 3 maanden stilstaan is alle olie verdwenen.. Herstellen lijkt me daarom noodzakelijk... Ik neem aan dat de apk keurmeester daarop doelde. Olielekkage uit de rand van de cilinderkop is een ander verhaal.. Ik zou beginnen met schoon en droog maken van de plaats waar de lekkage heerst. Belangrijk is om te weten of het lek wordt veroorzaakt door een onvolkomenheid in de afdichting van het oliekanaal waar druk op staat of een andere ruimte waar zich ook olie bevindt. In beide gevallen zal er weinig olie verdwijnen. Schoonmaken doe je door een geschikte plantenspuit te vullen met bv tetra. en de omgeving in te spuiten en droog te blazen. Eventueel koop je een spuitbus remreiniger. (hetzelfde) als je nu de motor laat lopen kun je exact de plaats van het lek bepalen. Zit het olie druk kanaal op die plaats??? dan is er weinig te doen vanaf de buitenkant. In het andere geval kun je proberen het lekte divhten met zg pakkingvervanger. Tube te koop bij de automaterialen zaken..(schoonspuiten en droogblazen en wachten tot hij droog en schoon blijft is echt nodig..

ff eten ik kom terug.

Beste Cor,

Tot zover snap ik het denk ik helemaal. Ik ga het dan ook zo doen als je mij adviseert, waarvoor mijn dank.
Uiteraard ben ik beschikbaar voor meer info mocht je die nog kwijt willen.

Hartstikke bedankt voor de heldere uitleg!

Arno, een echte liefhebber trapt hem niet in terwijl de motor koud is. Maar, ik begrijp wat je bedoelt. Ook als je rustig wegrijd merk je dat de punto protesteert, en terecht...
Er is een te kort aan brandstof of de ontsteking hapert... De bougies moeten zo af en toe (dus periodiek) vervangen worden... gewoon omdat ze slijten.. Omdat bougies veel langer mee gaan dan vroeger, vergeet men tegenwoordig vrij veel dat de electrodenafstand voor montage gecontroleerd en zo nodig afgesteld moet worden. Hierdoor verleng je de levensduur en voorkom je bijkomende problemen. Als je de bougies er toch uit hebt??? kun je ook ff de isolatie van de hoogspanning inspecteren en zo nodig reinigen.
Als de bougies steeds tijdig zijn vervangen ? en er is niets anders mis met de ontsteking? dan is waarschijnlijk de timing van de injecteurs niet passend. En dat kan komen door foutieve informatie aan de ecu mbt de temperatuur... Uitlezen brengt misschien soulaas.. Resetten van de ecu kan soms helpen. Maar dat is altijd tijdelijk.... (maar dat zijn we allemaal)

Dit probleem werd opgelost door het vervangen van de bougiekabelset en de bougies. Met dank aan Cor voor de tip want toen ging er een lampje bij mij branden. Ik heb namelijk ooit een Ford Sierra gehad die echt supergoed was en van de één op de andere dag heel moeilijk begon te starten en rijden. Dat bleek achteraf een doorgeslagen bougiekabel, zo ontdekte de monteur bij de garage destijds.

Dus ook hier dacht ik n.a.v. de tip van Cor van Jaarsveld over de bougies te hele zooi meteen te vervangen. En jawel, probleem weg nadat ik de bougies en de kabels had vervangen. Dat is geen hele moeilijke klus als je iets van auto's weet en vooral de juiste gereedschappen gebruikt (een goed passende dop met ratel, niet gaan prutsen want dan kan je de bougiedraad in de motor slopen). Pas ook op als de bougies er uit zijn dat er geen rotzooi in de gaten valt of waait. Ga dus bijvoorbeeld niet bij Windkracht 7 of meer op een bouwterrein of naast een berg zand staan...

Helaas is de auto bij een lange rit vanuit Deventer naar Zuid Holland warm gelopen en de koppakking overleden. De auto is naar de sloop afgevoerd uiteindelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.