Mijn Punto 60 1.2 loopt onregelmatig stationair (ong. 600-1000tpm). Motor slaat niet af. Klinkt alsof een cilinder af en toe niet meeloopt, maar op toeren klinkt de motor normaal. Een hikje soms.
Accu heeft kort geleden de geest gegeven - is toen door mij vervangen. Problemen m.b.t. slecht stationair lopen lijken mij sindsdien te zijn ontstaan, is dat logisch?
Loshalen van de carterontluchting (bypass slangetje naar inlaatspruitstuk) en vervolgens dichtstoppen, levert op dat de motor nog wat slechter loopt. Dit heb ik een paar keer herhaald, slangetje laten zuigen en weer loslaten, en vervolgens loopt de motor weer netjes rond de 900tpm. Contact uit/aan en daarna loopt de motor weer onregelmatig stationair. Wat is hier aan de hand?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zijn de bougiekabels en de bougie's nog in orde?
Bougies heb ik recent vervangen (NGK BPR6ES), kabels lijken mij in orde (weerstand 0,8-3 kOhm). Kleur bougies wellicht iets te donker: licht donkerbruin, geen olie.
Carterontluchtingsslagen zijn open en schoon, luchtfilter is ok.
Bij verhoogd toerental tijdens koude start loopt de motor goed - het onregelmatig lopen begint pas vanaf de 1000tpm en lager. Wanneer de motor stationair draait. Opvallend vind ik het regelmatige klepperen (dieselgeluid) direct onder het luchtfilterhuis - in het gasklephuis (?) Ben geen injectiemotoren gewend, is dat een normaal geluid voor een FIRE motor?
Valse lucht kan ik niet waarnemen.
Aanvulling:
Brandstofverbruik is normaal 1:14/15 gem. Geen benzinegeur in motorruimte.
Olieverbruik is normaal, geen koelwaterverlies, kachel werkt/wordt warm
Gasklephuis is schoon, stappenmotor+huis eveneens
Geen verandering in trekkracht, maar onlangs kortstondig bokken bij volgas tijdens laag toerental in 3e versnelling - probleem na 400 km. niet teruggekeerd
14 jaar
[quote=Bart Groningen]Opvallend vind ik het regelmatige klepperen (dieselgeluid) direct onder het luchtfilterhuis - in het gasklephuis (?) Ben geen injectiemotoren gewend, is dat een normaal geluid voor een FIRE motor?[/quote]
Dat getik is normaal bij een Fire motor
Dank Hendrik.
Hoe kan het dat de motor stationair goed loopt als ik het slangetje van kleppendeksel naar inlaatspruitstuk losmaak en na korte tijd weer vast.
Contact uit en weer aan, zorgt ervoor dat de onregelmatige loop vervolgens weer terug is.
Ben simpele carburateurs gewend, dus dit probleem kan ik moeilijk analyseren.
M.b.t. tikken: het zijn geen kleppen die ik hoor - het is echt ergens in het gasklephuis (Weber SPI)
14 jaar
Dat tikje komt inderdaad uit het gasklephuis, waarschijnlijk de aansturing van de centrale injector.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar