Hoi, ik heb onlangs een Fiat Marea Weekend gekocht. Een prima auto, maar we ruiken tijdens het rijden regelmatig een benzinegeur in de auto.
Ik kan echter geen patroon ontdekken in wanneer het optreedt. Bijvoorbeeld laatst een heel eind snelweg -- niets te ruiken. Eenmaal aangekomen, zoekend naar de bestemming, iets onrustiger rijdend -- benzinegeur. Gisteren naar mijn werk, snelweg en autoweg, goed en regelmatig door te rijden -- niets. De weg terug, onder dezelfde omstandigheden -- benzinegeur. Het treedt niet constant op, en ook als het te ruiken is, duurt het meestal niet lang (al kan dat natuurlijk ook gewenning aan de geur zijn). Als ik de ventilatie van "verse lucht" naar "circulatie" zet, lijkt de geur niet te ruiken. Het lijkt dus alsof er ergens 'voorin' iets gebeurt, wat dan te ruiken is in de aangezogen lucht. Stilstaand is er niets aan de hand, geen natte plekken onder de auto en ook niets te ruiken als ik 's morgens instap. Volle tank of lege tank maakt ook geen verschil.
De enige indruk die ik een beetje heb, is dat de geur optreedt als de auto 'onrustig' is. Dwz, als ik rem of juist optrek of door een bocht ga. Maar hier ben ik nog niet zeker van.
Hij valt nog onder garantie, hij is ook al bij de garage (geen originele fiat-dealer) nagekeken en heeft op de brug gestaan, met draaiende motor zijn de leidingen nagekeken; niets te vinden. Maar (helaas) viel er op dát moment ook niets te ruiken. Binnenkort wordt er een dag lang naar gekeken, maar heeft iemand misschien ideeën hierover?
Mijn leken-mening hierover is: benzine gaat in de tank, gaat door de leiding naar de motor, verbrandt daar en komt dan weer als uitlaatgas achter de auto naar buiten. Nergens in dat systeem zou de benzine tussentijds naar buiten mogen komen en in de auto te ruiken zijn, of niet?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien eens naar je brandstofdampafzuigklep laten kijken. Ik ben een leek maar lees in de Vraagbak dat ie bestaat.
Als je voor je motor staat zou die links ter hoogte van de schokbreker ergens moeten zitten.
Hoop dat je hier iets aan hebt,
Philip
De auto is inmiddels bij de garage geweest, maar daar hebben ze niets kunnen vinden. Eén van de monteurs heeft het ook geroken, de anderen niet. Hun diagnose is dat vanwege een versleten kleprubber (dat is ook zo) de dampen uit de uitlaat de auto ingezogen worden. Nou vind ik het prima dat dat rubber onder garantie vervangen wordt, maar ik ben bang dat daarmee mijn probleem niet opgelost is.
Ik moet mezelf overigens corrigeren: de benzinelucht is bij nader inzien juist bij open raam te ruiken, en juist niet via de ventilatie. Vandaag had ik op de terugweg van mijn werk constant een benzinelucht, zodra ik een (dak)raam open deed. Niet erg prettig. Morgen gaat de auto dus weer naar de garage, wat mij betreft.
Mijn vermoeden is zelfs dat de geur constant te ruiken moet zijn, maar niet altijd naar binnen gezogen wordt. Zo rij ik 's ochtend meestal met ramen dicht, en als je een bocht maakt wordt er meestal meer, of op een andere manier, lucht aangezogen door de ramen.
Een collega van me rijdt Bravo of Brava, een zusterauto van onze Marea, en die vertelde me dat Fiat een ontwerpfout heeft gemaakt: de ontluchting van de tank komt bij het rechter achterwiel uit en kan daardoor verstopt raken. Ik zal bij een volgend garagebezoek hier nog specifiek naar vragen. En ook de brandstofdampafzuigklep en het koolfilter zal ik nog 's onder de aandacht brengen.
De relevante pagina's uit het Vraagbaak heb ik inmiddels gekopieerd en ik ben nog op zoek naar een eigen exemplaar. Ik heb nog geen tijd gehad er zelf naar te kijken (en sowieso niet zoveel verstand ervan). Philip bedankt in ieder geval.
18 jaar
O ja, volgens http://www.fiatbravoclub.nl/forum/index.... zou het ook aan de brandstofgalerij kunnen liggen. Ik ga ook maar 's contact opnemen met de garage die 'm in onderhoud heeft gehad voordat ik 'm kocht.
18 jaar
En uiteindelijk was de oplossing heel simpel. Er ontbrak een rubberen ring aan mijn tankdop. De Marea (ik weet niet of andere auto's dat ook doen) houdt de tank onder normale omstandigheden onder lichte overdruk. Dat merk je als je dop eraf draait; je hoort dan licht gesis en ziet een wolkje benzinedamp naar buiten komen. Maar zonder die ring werd die overdruk nooit gerealiseers; in plaats daarvan werd er dus constant benzinedamp naar buiten geperst. Ik reed dus in een constante walm van benzinedamp. Nog een geluk dat ik niet rook. Onder sommige omstandigheden werden daar vleugjes van naar binnen gezogen.
In ieder geval is het nu opgelost.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar