Wij hebben een Fiat Ducato camper met een 2.8 IDTD motor 90 kw - 122 pk
Na de winter 2009/2010 (camper stond onder de carport) wilden we in februari 2010 voor de 1e keer na de winter er weer mee weg. Na een paar 100 meter rijden sloeg de motor af en wilde ook niet meer starten. ANWB erbij, wist het ook niet. Later bleek dat de hogedrukklep vast zat.
Datzelfde jaar op zomervakantie geweest, paar duizend km ermee gereden, niets aan de hand.....
Vervolgens na deze afgelopen winter, zijn we weggeweest met Pasen, camper heeft net weer een nieuwe APK met roetmeting etc. We komen terug van een lange rit (motor heeft de hele tijd goed gelopen), we nemen de laatste oprit naar huis, slaat de motor in een keer af terwijl we stapvoets rijden! De motor wil vervolgens ook niet meer starten.
Voor de zekerheid hebben we extra diesel erin gedaan om zeker te zijn dat de dieseltank niet leeg was.
Een deskundig iemand heeft al even naar de camper gekeken en geconstateerd dat er niet genoeg dieseloliedruk bij de verstuivers komt, maar verder weten we niets.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is dit een probleem dat vaker voorkomt bij deze motoren?
Wie kan ons helpen? Graag jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het beste kun je de camper laten uitlezen bij dealer/universeel. evt storingscodes hier plaatsen,dan kunnen we je beter helpen.
Hoe heeft die deskundige gezien dat er teweinig druk was bij de verstuivers? Een te lage raildruk kan verschillende oorzaken hebben zoals verstuiver(s) lek,hogedrukpomp defect,opvoerpomp (indien aanwezig) defect,etc...
Dank u voor uw reactie. Een familielid met kennis van motoren heeft in eerste instantie gekeken of hij het probleem kon vinden. Hij had bij de 1e cilinder de verstuiver losgedraaid en daar kwam maar een klein beetje dieselolie uit (de opvoerpomp zit in de pomp zelf). Via deze site hoopten we dat iemand een oplossing kon aandragen voor ons probleem, zodat we de camper thuis konden repareren, maar waarschijnlijk zit er niets anders op dat de camper naar de dealer te verslepen en daar de storing te laten uitlezen. Als we weten wat de storing is, zullen we het op de site vermelden. Wordt vervolgd.
13 jaar
als de opvoerpomp in de hogedrukpomp zit,draai dan tijdens starten eens de retour bout los (zit hoger dan de aanvoer). Komt hier met starten genoeg brandstof uit?
Het zou toch niet zo zijn dat de botsschakelaar geactiveerd is?? Kwestie van indrukken en als ie klik zegt en aanslaat weet je het..
Toch fijn,dat wij nu ook weten, wat de oorzaak was!!
Hallo allemaal,
Sorry dat het zo lang duurde voordat wij weer een reactie plaatsen. Het probleem is nog steeds niet opgelost. Het blijkt nu dat de brandstofpomp kapot is en de verstuivers vol zitten met slijpsel e.d. Aangezien het reviseren van de brandstofpomp een dure aangelegenheid is, zijn we op zoek naar een andere. De verstuivers zijn inmiddels wel schoongemaakt, afgesteld en weet ik niet wat al meer....
Kortom het probleem is al wel gevonden, alleen zijn we er helemaal niet blij mee.
Allemaal bedankt voor het meedenken en jullie reactie.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar