Na enkele jaren zonder problemen te hebben gereden heb ik weer het zelfde probleem : P1206
Even in het kort een opsomming :
In 2012 begon het P1206 probleem
Ondertussen enkele malen het filter geregenereerd en nieuwe EGR klep en sensor
Vanaf juli vorig jaar geen probleem meer gehad.
We zijn dit jaar in mei weer naar Zweden gereden en geen probleem.
Afgelopen zondag 3 augustus waren we 40km opweg naar Zweden en weer P1206. Ik kon hem niet regenereren en de ANWB ook niet, die constateerde een verstopping van 98%. Na de 4e keer proberen lukte het en na afloop was het nog 80%
Verder gereden tot net in Zweden en weer P1206, ondanks dat de verstopping 60% was toch weer geregenereerd en toen naar bestemming gereden.
Vlak voor aankomst weer P1206 met U1606 en thuis was de verstopping weer 60%. Toen alleen foutcode verwijderd.
Drukverschil was alsvolgt : Stationair 44% - 2500tpm 141mbar
Na een dag weer P1206, deze verwijderd en enkele dagen geen probleem maar vandaag weer P1206 die ik er niet uitgehaald heb. Ook heb ik U1601 en U0426 er in staan.
Deze keer geen power verlies, auto trekt goed door.
Drukverschil is nu bij stationair 26% bij 2000tpm 113 - bij 2500tpm 141 - bij 3000tpm 240 - bij 3500tpm 283 - bij 4000tpm 313 en bij 5000tpm 397
Tijdens het rijden was het bij 2500tpm 423
Filter verstopping is nu 72,33%
Heeft iemand raad wat de oorzaak kan zijn ?
Ik ga deze week naar de garage en wil voor bereid zijn.
Zelf denk ik aan de drukverschil sensor omdat de verstopping niet echt hoog is en het onregelmatig opkomt maar vreemde is dat die met P1206 melding nu toch gewoon vermogen blijft geven
Ik hoor graag wat en alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Update
Ik maandag een afspraak gemaakt met de garageen vlak daarna was het lampje uit in de display.
Vandaag wezen rijden en nog steeds loopt die goed met vol vermogen.
Na terugkomst de ECU uitgelezen en daar staan nog steeds de foutcodes in dus ook de P1206 wat dan betekend dat die in noodloop moet gaan maar dat gebeurd niet.
Verdere info is dat de DPF nu 89% vol zit en de druksensor stationair 33mBar aangeeft. Regeneratie is nog niet gaande en de afstand van de laatste regeneratie is nu 703km
Iemand nog advies ?
Heeft niemand advies ?
Zojuist weer even ingelogd en het roetfilter zat nu 102% verstopt. Na geforceerde regeneratie was het weer 80%
De foutmeldingen heb ik er nog steeds niet uitgehaald.
Gaat die daarom niet vanzelf regenereren ?
Ik heb geen lampje branden en geen vermogensverlies
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven
10 jaar
Helaas geen oplossingen of adviezen dus heb ik een echt probleem, daar wil ik definitief vanaf.
Daarom hebben we voor een resolute oplossing gekozen, verwijderen van het filter.
10 jaar
Lees je motortemperatuur eens uit terwijl je aan je het rijden bent.
Bedankt Jeroen maar ik lees je berichtje nu pas nadat we veilig thuis zijn gekomen.
toen we weg gingen vanuit Zweden was het filter 30% verstopt maar er stonden wel 3 foutcodes in, U1601 en U0426 en P1206. Bij U1601 en P1206 gaf die aan dat de lampen aan staat maar op het display was er geen lamp te zien.
Omdat die verder goed reed en geen power verlies had heb ik de foutcodes laten staan en ben zo naar huis gereden.
Auto heeft goed gelopen.
De dag nadat ik ben thuis gekomen heb ik de ECU weer uitgelezen en er dit waren de meldingen met stationair draaien:
Temp DPF = 89°
drukverschil sensor = 33mBar
DPF status = normal clogging
DPF clogging = 87%
Regenatie progress = o%
Forced regeneratie = niet actief
ODOmeter laatste DPF vervanging = 133630km
ODOmeter laatste regeneratie = 703km
Gemiddelde afstand laatste 5 regeneraties = 194km
Gemiddelde duur laatste 5 regeneraties = 495sec
Gemiddelde temperatuur laatste 5 regeneraties = 631°
Ik heb geen temperatuur uitgelezen onderweg en kan dat alsnog doen maar denk dat het geen invloed meer heeft op onze beslissing om het filter te laten verwijderen en ook uit de ECU
Enige waar ik nog aan twijfel is de software van de ECU maar als ik ervan uitgaat dat die goed is, en FIAT in Utrecht zei me vorig jaar dat die up to date was en er geen actie hiervoor nodig was, is onze keuze vast.
Weg met het roetfilter. Teveel problemen gehad in de afgelopen jaren en we hebben alleen maar met het roetfilter een probleem gehad verder is de auto goed en rijd die heerlijk.
Als ik het zo les op diversen forums dan ben ik niet de enige en schieten de tuningsbedrijven die dit soort werkzaamheden doen niet voor niets uit de grond.
De auto mag dan wel niet meer origineel zijn maar zonder zorgen op vakantie is mij meer waard
10 jaar
Je motortemperatuur is belangrijk voor je roetfilter. Thermostaat kan gerust de oorzaak zijn van je probleem. De temperatuur moet je dus uitlezen terwijl je rijdt.
OK ik ga er morgen even mee rijden. De meter geeft altijd de zelfde indicatie aan, altijd zo rond de middelste streep. Maar ik kom er morgen op terug.
10 jaar
Ik rij er niet meer zoveel mee en ben net nog even een stukje wezen rijden, niet ver slechts 15km en de motor temperatuur werd 87°
De fouten heb ik bij terugkomst uit Zweden verwijderd maar U1601 en U0426 staan er weer in en U1601 wordt niet verwijderd. Lampje op dashboard zou aan moeten zijn maar er is geen lampje te zien.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar