close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: probleem met fiat grande punto 1.3 jtd

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,3 jtd

Beste mensen, het volgende is aan de hand,
Pas geleden hebben wij hier een Fiat Grande punto 1.3 jtd verkocht. Echter na een paar maand is de ketting onder het rijden geknapt.
Vervolgens hebben wij de auto terug gekregen, en bleek er dusdanig veel motorschade te zijn ontstaan, dat werd besloten er een ruilmotor in te monteren.

Nou komt het probleem, Tijdens demontage kwamen we erachter dat er al eerder een andere motor in gekomen was, en wel een opel motor 1.3 cdti.
Aangezien we een ruilmotor ( die uit een draaiende auto zou zijn gekomen ) hadden geregeld via het kenteken, kregen we dus een fiat 1.3 jtd.
In eerste instantie leken de motoren hetzelfde, alleen bleek tijdens heropbouw van de motor dat de opvoerpomp en rail bevestiging anders waren.

Vervolgens hebben we het nokkenhuis, een vast gedeelte op de kop waar de nokkenassen in zitten overgezet van de oude motor, zodat de pompbevestigingen weer klopten.
Uitvoerig de nokkenassen met elkaar vergeleken, nokkenashoogte, scherpte en timing was allemaal precies gelijk.

Vervolgens alles gemonteerd en op tijd gezet met originele afstelgereedschap, 2 in de nokkenassen bovenin, en 1 bij de krukas, achter op de krukas bij bakzijde aangezien de bak ook overgezet moest worden.

Alles hergemonteerd in de auto, maar nou wil de auto niet aanslaan, krijgt wel degelijk brandstof en de druk is tussen de 250 en 300 bar. wat ook voldoende is.
Na een dag diagnose toch maar compressie gemeten, en het resultaat is als volgt;
cilinder 1 = 15 bar
cilinder 2 = 33 bar
cilinder 3 = 33 bar
cilinder 4 = 0 bar.

Geconcludeerd dat er dus wat niet klopt, uiteindelijk toch maar het blok weer gedemonteerd die we erin gebouwd hadden, alleen er is niks mis met de kleppen, noch zuigers of belangrijke zaken wat daar invloed op zou moeten hebben, het rare is dat er 2 cilinders zijn wat wel goed is, wat niet verklaard dat het nokkenhuis niet samen zou passen met het nieuwe ruilblok.

ondertussen zitten we met de handen in het haar en zijn we schreeuwend op zoek naar een mogelijke verklaring.

Graag hoor ik zo snel mogelijk van jullie !

Geplaatst door

Sjansema (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien de hydrolische klepstoters die te ver open blijven waardoor de kleppen niet sluiten?

ik las vanochtend al je bericht op ander forum,moeilijke zaak.
Even een andere vraag;weet je zeker dat het blok van een goed lopende auto afkomt? met andere woorden,hoe is het contact met je leverancier??
Heb je ook compressie gemeten met olie op de zuigers? (vast wel,maar probeer toch mee te denken)

maarten4874 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.