auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Stilo: probleem met hydraulische stoters

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v 182B6000

ik heb het volgende probleem, de Stilo staat niet aan. hoorbaar is dat de compressie onvoldoende en ongelijk is. uit voorzorg brandstof druk en onstekings signalen gecontroleerd. deze zijn in orde. in verband met de compressie problemen de staat van de distributie riem gecontroleerd, deze is 9000 km geleden vervangen en de kans op een versprongen nokkenas lijkt onwaarschijnlijk. nu heb ik vaker problemen met compressie gehad door hydraulische klepstoters. mij werd verteld dat de stoters leeglopen en daardoor geen compressie word opgebouwd bij het starten. nu heb ik de auto aangesleept en de motor sloeg na enkele meters al aan. na een goede proefrit te hebben gemaakt heb ik de auto weg gezet en de volgende morgen weer geprobeerd. nu sloeg de motor meteen aan en lijkt het probleem nooit bestaan te hebben.

nu ben ik me eens in de exacte werking van een hydraulische stoter gaan verdiepen, en ik kom tot de conclusie dat het leeglopen van een stoter niet mogelijk is. atans niet zover dat de klep niet meer of niet genoeg word geopend. ik kom wel veel verhalen tegen over klepstoters die vol zouden blijven zitten, waardoor niet voldoende klepspeling zou ontstaan. met onvoldoende compressie tot gevolg.

nu is mijn vraag, wat gebeurd er nu met de stoter als ik de auto aansleep? ik kan me voorstellen dat de oliedruk dan hoger is dan bij het start toerental het geval is. maar dan nog, als een stoter niet leegloopt door vervuiling of door olie met een te lage viscositeit. dan zal die hogere oliedruk weinig toevoegen. de druk is nog aanwezig in de stoter vandaar de te kleine klepspeling.

uiteraard zijn de kwaliteit en staat van de olie van groot belang. maar als de stoters vervuild zijn waarom functioneren ze dan wel als ik de auto aansleep.

ik ben op zoek naar een verklaring en een oorzaak van het weg/leeglopen of op druk blijven van de hydraulische stoters? heeft iemand hier ervaring mee? ik heb dit probleem al vaker meegemaakt bij andere merken maar nu wil ik toch wel eens weten wat de oorzaak nu precies is.

Geplaatst door

street driver (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

vervuiling door te lang rijden met olie die niet op temp komt door te korte ritten
daarom ook vaker dan de fabriek opgeeft verversen
vroeger met de intervalen van 5000 kmen de 1e generatie mindere kwaliteit olie en stoters kwam dit nooit voor
en met de langer termijnen steeds vaker
en dat niet alleen met olie
remmen
wiellagers
banden
fusee en sturkogels
je schrikt soms van de slijtage

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

niemand die verstand heeft van hydraulische stoters?

street driver 0
badge

14 jaar

de stoter lekt leeg door slijtage door vervuilde olie
als er te veel slijtage is zal hij leeg kunnen lopen
je hebt dan tijdelijk een te grote speling met startproblemen als gevolg
als er een of meerdere leeg zijn zal door aanslepen niet de olie druk stijgen deze is begrenst door een ventiel
maar de hoeveelheid verpompte olie neemt wel toe
dus een snellere vulling
pas bij warme olie zal alles redelijks stabiel worden

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Okey, het leeg lopen van een stoter is dus wel mogelijk. als het probleem zich weer voor doet met de nieuwe olie dan zal ik de stoters vervangen.

street driver 0
badge

14 jaar

olie en filter verv
als dan het probleem er nog is bestaat er een forte middel hydraulic valve cleaner
en olie druk meten
zal op 2000 rpm op 2 bar zitten als alles in orde is
stat zal dat 1 bar zijn
alles met 80 graden olie temp

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.