close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Ducato: probleem met krukaspoelie

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9d

Hallo iedereen,

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen!
Een vriend van me heeft zen camionette eens uitgeleend en kreeg ze kapot terug. De krukaspoelie is samen met de riem eraf gevlogen. Maar nu weten we niet wat voor krukaspoelie het is. Hij is al bij 2-3 fiat garages geweest en een krukaspoelie op chassisnr besteld maar elke keer was het de verkeerde vertelde de garagist hem. Ik ben al op zoek geweest naar dezelfde camionette voor als voorbeeld te zien wat voor een poelie het is, maar deze motor vind je NERGENS! Het is een 1.9D met motorcode 230a2 (staat zo op het plaatje en papieren). Wat ik wel kan zien is dat de poelie normaal bevestigd zit met 4 (ik vermoed inbus-) boutjes. Maar je ziet dat er achter de bout van het distributieriemwiel (van de krukas) het hart van de krukas poelie nog op zit, en je ziet zo dat het afgebroken is..dus hangt dit dan vast me de 4 boutjes + de centrale bout van het distributieriemwiel (van de krukas)?? Dat heb ik nog nooit geweten..
Heeft iemand soms een schema van hoe dit ineen zit??

Alvast bedankt :)!
Mvg

Geplaatst door

emile1 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat wordt een trillings demper genoemd, is in principe een grote ring ddie met rubber vastzit aan het hart van de poelie (deze zit er nog op bij u)
moet toch niet zo moeilijk zijn om die te bestellen lijkt mij? je krijgt dus een complete poelie

jan5047 0
badge

11 jaar

bij mijn auto's (golf 4) heb ik nooit zo'n trillingsdemper gezien..das gewoon een volledig ijzeren poelie..
Maar wie weet ligt er een andere motor in.. omdat ze al 2-3 keer op chassisnr besteld hebben en was naar schijnt elke keer de verkeerde..
Maar dan zit deze poelie vast met de 4 kleine (inbus) boutjes + de centrale bout of wat? Dat vind ik raar.. bij elke auto's waar ik aan gewerkt heb dit dit alleen vast met 4 inbus-boutjes..En de centrale bout enkel voor het krukasriemwiel te demonteren.

Alvast bedankt :)!
Mvg

emile1 0

11 jaar

nee dat lijkt zo zit enkel vast met deze 4 boutjes

jan5047 0
badge

11 jaar

is oude motor van fiat tipo tempra 1900d tot 1998


motor werd gebruikt tot de inbouw van de peugeot 1900 d en 1900td tot dat de jtd of hdi verscheen

zwartepiet 355

11 jaar

Emile, je kunt niet volstaan met alléén een krukaspoelie. De gehele motor zal waarschijnlijk vervangen moeten worden, en daar zit de krukaspoelie bij.

Òf je moet heel veel geluk hebben gehad, dat je geen verdere motorschade hebt.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Hallo,
Het is niet de krukaspoelie van de distributieriem eh..het is die van de v-riem. de motor draait nu nog hoor..
Alvast bedankt :)
Mvg

emile1 0

11 jaar

Ok, dan heb ik het ook verkeerd begrepen. succes.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Hallo iedereen,
Ik heb nu eindelijk de juiste krukaspoelie + bouten. Maar nu zit ik met een ander probleem, de 4 (vorige) bouten waren in het krukasriemwiel afgebroken en moeten er dus uit voor de nieuwe bouten erin te kunnen steken, maar ik heb de afgebroken uiteinden er proberen uitdraaien met een linkse tap..dat is voor 2 bouten van de 4 gelukt maar de 2 anderen kreeg ik niet los en daar is de linkse tap in afgebroken (beide gaten). Heb het er proberen uitboren maar dat gaat dus niet die linkse tap is al zo hard als het maar kan dus daar kan je niet in boren..Dus was ik vanplan het hele krukasriemwiel te gaan vervangen, maar dan moet de distributieriem eraf..En je hebt normaal speciaal gereedschap (gecalibreerde stang) nodig om de spanner vast te zetten (dat de riem met de juiste spanning gemonteerd word) en dan moet je de inspuitpomp nog blokkeren ook maar daar kan ik misschien een boortje of iets dergelijks insteken, maar kan je de krukas en nokkenas soms ook blokkeren?
is het mogelijk om het zelf te doen zonder speciaal gereedschap (gecalibreerde stang)?
Wie kan me hiermee helpen?
Alvast bedankt :).
Mvg

emile1 0

11 jaar

wie kan me hiermee helpen?
alvast bedankt :)
mvg

emile1 0

11 jaar

Je kunt nu de riem er nog oplicht zelf merktekens aanbrengen b.v met een center of een lakstift

jan5047 0
badge

11 jaar

We hebben het krukasriemwiel gedemonteerd en langs de achterkant uitgeboord en dan nieuwe draad in getapt en alles weer gemonteerd :)
En camionetje rijdt weer vrolijk rond :).

Alvast bedankt :)
Mvg

emile1 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.