Goedendag allemaal,
Ik heb hier een probleem met mijn bravo sinds ik mijn accu 55ah, heb vervangen voor eentje met 64ah. De motor loopt in eerste instantie goed, koude start. Na ongeveer 10/15 sec gaat de motor beroerd lopen, backfire in de inlaat, ploffen in de uitlaat, ruiken naar benzine. Motor loopt wel op alle 5 de cilinders, bobines nagekeken, en die waren goed. Bougies na gekeken, en die waren stuk voor stuk zwart. Andere bougies er in, en die waren ook weer zwart na 1 keer starten. Motor loopt dan om en nabij de 500 toeren ipv 750.
Het vreemde is wel dat als ik gas geef, de motor tijdens het toeren maken netjes loopt. Als je hem dan weer stationair laat lopen, gaat het zo'n 10/15 sec goed, en dan gaat het weer mis. Merk wel dat er met warme motor minder tot geen last is van de backfire in de inlaat, wel ploft ie dan nog in de uitlaat. Motorstoringslampje brand ook niet. Lmm is pas vervangen, lambda geeft rond de 2 aan, en dat zou moeten schommelen tussen de 2 en 7. Wellicht dus de lambda, misschien de stappenmotor, ecu misschien defect, injector stuk? Heb ook de oude accu weer terug geplaatst, was wel nog goed, maar ook hier geen resultaat.
Na revisie lijkt het mij niet iets mechanisch, al zou dat misschien wel kunnen, dat weet ik niet, maar ik hoop het niet. A.s donderdag komt er hulp voor mij, dus dan wellicht de diagnose. Maar suggesties zijn altijd welkom, vandaar ik het hier even plaats.
MVG Raymond
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het heeft in ieder geval niet met je accu te maken, tenzij je ergens een draad bent vergeten aan te sluiten bij het wisselen.
Lamda voltage bedoel je waarschijnlijk 0,2 volt? Dat is arm, heel arm.
Daardoor zul je af en toe een misfire hebben en dan explodeert de brandstof in de uitlaat. Dat is het ploffen wat je hoort.
Niet echt goed voor je dure katalysator en lambda sondes, die kunnen verbranden.
Kan een sensor fout zijn of ergens valse lucht.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.
Laat ook een compressie- en lekverliezen test doen. Backfire in de inlaat is meestal een verbrande klep.
Eerste stuk vlak voor de lamda is lek, daar moest nog wat aan gebeuren. Bedoelde inderdaad 0.2, echter heb hem gemeten met toerental, en dan schommelt het tussen de 0.2 en 0.8. Verdenken nu de drukregelaar van de benzine, maar dat gaat morgen na gekeken worden. Hij heeft ook zijn diagnose apperatuur bij zich dus kunnen zo de ecu uitlezen, codes wissen, en eventueel aanpassen van parameters. Vermoeden dat er dus door een te hoge brandstofdruk teveel wordt ingespoten, waardoor hij dus de backfire heeft.
Verbrande klep, hoop ik niet, maar verwacht ik ook niet, zeker niet na nog geen 10.000 km na revisie. Heeft sindsdien bij 1000, 2500, 5000, en nu dus bij 10.000 verse olie en filters er op gehad. En totaal geen verbruik van olie gehad. Nog steeds niet trouwens. Heb hem ook met heel erg veel zorg ingereden.
Laat nog wel even weten wat de uitkomst hiervan is morgen. Bedankt voor de reactie.
14 jaar
Eerst uitlaat repareren. Er komt nu lucht bij de lambdasonde die het signaal verstoort - daardoor krijg je die 0,2 volt.
Maar ook op toeren wordt de boel nog een beetje beinvloedt - alleen zie je dat niet op een voltmeter.
Zelfs als zou je een te hoge druk hebben door een defecte brandstofregelaar dan nog heb je daar (bijna) geen last van.
Lambdasonde zou dat voor je coorigeren. Ik denk niet dat daar het probleem zit.
Ik zou geen parameters aanpassen in de ecu (als dat al gaat). Als je de problemen verholpen hebt dan staat daar de boel weer fout.
Uitlaat wordt vandaag gerepareerd. Parameters aanpassen is eventueel, zeg niet dat ie dat gaat doen. Lek voor de lamda is eigenlijk, miniem. Het is zo dat hij met koude motor lek is, omdat het metaal dan gekrompen is, en met warme motor is het lek dicht, omdat het metaal dan uitzet. Is gewoon de pakking die niet helemaal helder meer is. Maar nogmaals, we gaan het zien vandaag.
14 jaar
Bleek nou, de motor zoog valse lucht via de carterontluchting. Met de nieuwe situatie, uitlaat bleek dus wel gasdicht te zijn, liep hij niet meer zo mooi. En dat kwam omdat de ecu gereset was na het loshalen van de accu. Ga dus de carterventilatie richting de inlaat afdoppen, en een filter op de ander zetten, zodat deze zijn eventuele druk nog kwijt kan. Blijkt namelijk na revisie bijna geen carterdruk te hebben, dus dat is mooi. Dachten eerst heel even aan de lmm, omdat als die los was de motor wel goed liep, maar het was gewoon een samenloop van omstandigheden.
Bedankt voor de hulp, u had het met de vacuumslangen controleren redelijk bij het juiste eind.
14 jaar
We wachten het even af.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar