hallo iedereen
ik heb iets heel vreemd aan de hand met een wagen, dus als de wagen stationair en is in close loop dan variert steeds het toerental van 700 naar 1000 tr\min. het is een monopoint injectie ter informatie.
je zou denken dat de motormanagement dan in een noodloop zit dat een van de sensoren niet deftig werkt maar hij doet het enkel in stationair bedrijfstoestand.
mijn eerste conclusie was dat het ergens valse lucht aanzoog en de map sensor dat dit dan detecteerd en meer zou willen injecteren maar omdat de gasklep volledig toe is zal de ecu zien dat we in stationair gebied zijn en dan zo de de injectiehoeveelheid aanpassen dat we bij stationaire toerental blijven van 800 toeren. maar de wagen zoog nergens valse lucht.
bij verder redeneren merkte ik ook op dat de toerental verhoogde en verlaagde met een frequentie van een 1 Hz dat overeend komt met die van de lamda sonde, dus misschien was het normaal zo een regeling maar bij het uittrekken van de stekker van de lamda sonde deed ie het nog steeds dus had het er niets mee te maken. ook vreemd was dat de stappenmotor dat de stationair toerental regeld door meer of minder mengels door te laten goed werkte, maar hij kreeg de toerental niet geregeld. bij het bezien van de injector zagen we dat de benzine werdt geinjecteerd en als de toerental te hoog opliep de de injector gewoon afgesloten werd terwijl een monopoint injector eigenlijk voordurent intermitterend injecteert. ik ben ten einde raad ik hoop dat jullie nog iets weten wat ik over het hoofd zie.
alvast bedankt
groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat voor merk inspuitsysteem zit erop?
bedank voor je interesse Sander, maar gelukkig heb ik het probleem gevonden het was toch de stappenmotor dat niet deftig werkte. de stappenmotor bleef soms hangen waardoor de ECU de stappen niet meer kon tellen van de stappenmotor en dan wist de ECU niet meer in welke positie de stappenmotor stond. hierdoor werd dan teveel (soms te weinig) mengels door gelaten en waardoor de toerental dan ging stijgen. de ECU zag dan een te hoge toerental en greep dan in en de wagen ging in noodloop ging. de stationair toerental werd dan geregeld door de ECU door de injector aan en uit te schakelen waardoor je dan een groot varierende toerental kreeg.
20 jaar
ok
Maar wat heb je nou vervangen of schoon gemaakt?
Want ik heb ook zo'n soort probleem.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar