close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Palio: Ratelend geluid EGR aanstuurklep.

Bouwjaar: 1998

Hallo, sinds enige tijd heb ik een Fiat Palio Weekend, 1.7 turbodiesel.
Rijdt goed, alleen is er in de wagen een irritant ratelend geluid te horen tijdens het stationair draaien, en bij een constant motortoerental.
Na wat zoeken ben ik erachter dat het geluid afkomstig is van de elictronisch aangestuurde vacuumklep, welke gemonteerd zit tussen de vacuumpomp en de EGR bedienings membraamklep.
De garage heeft al twee keer (garantie) deze bedieningslep vervangen (klep in kunstof behuizing, welke aan het schutbord gemonteerd zit), echter zonder resultaat.
Als ik de stekker van de klep (twee polig) losneem, stopt het geluid. de klep word dan niet meer van spanning voorzien.
Ook stopt het geluid als ik de centrale stekker losneem uit de EGR regelunit.
Ook stopt het als ik de stekker losneem van de potmeter welke op de brandstofpomp is gemonteerd. ( gashendel positie sensor )

De garage weet geen oplossing...... Iemand anders misschien ??
Iedere reactie is welkom....
B.v.d.

Geplaatst door

Marco7138 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als andere Palio's met dezelfde motor er ook last van hebben, lijkt het me een specifiek probleem van de vacuumklep. Wat je hoort komt waarschijnlijk door de lage frequentie van het 'duty cycle' signaal van de aansturing van het klepje. Als je per sé de EGR werkend wil hebben, én je bent een beetje handig, is het -misschien- op te lossen met een klepje van een ander fabrikaat/merk. Je kan ook de EGR uitschakelen. EGR is vaak de bron van allerlei ellende in de motor(regeling) en zonder loopt de motor er, in principe, beter op. Moderne systemen zetten een foutcode als je zoiets doet maar een turbodiesel van '98 nog niet. Hij zal ook wel door de roetmeting komen maar... de uitstoot van NOx (stikstofoxides) ligt wel hoger!

Veel succes!

Kip 0

20 jaar

Hoi, alvast dank voor de reactie....

volstaat het enkel losnemen van de stekker, of moet er echt een dichte pakking tusssen....... (de klep)

Even een kleine diagnose....
Ten opzichte van de vacuumklep is er aan de pompzijde een constant vacuum.
Echter, aan de membraamzijde is er tijdens het ratelen een licht vacuum waarneembaar, echter niet voldoende om het membraam, met daaraan de klep in het spruitstuk te openen.

Mijn idee is dat de aanstuurspanning van de egr unit naar de vacuumklep te laag is. Ik weet echter niet wat deze spanning moet zijn. Logischerwijs lijkt het me gewoon 12 volt ofzo.

Hoe bedoel jij ''lage frequentie duty cycle'' ??

Komt nog bij, de wagen valt nog in de 6 manden bovaggarantie van de garage waar ie vandaan komt.
Lijkt me dat zij het gewoon in orde moeten maken, zij het niet dat zij er blijkbaar weinig verstand van hebben, en er niets tegen weten te doen.

Dus de egr uitschakelen doe ik pas na de garantieperiode, en alleen als het systeem niet meer in orginele staat gerepareerd kan worden. Zal wel een nieuw egr regelunit worden. Prijzig lijkt me...

Greets, Marco. Laat maar weten alsje nog een idee hebt.



Marco7138 0

20 jaar

Hallo,bij mijn marae jtd had ik ook een irritant ratelend geluid bij stationair draaien,en bij klein beetje gas geven goed te horen.En dat kwam ook van de vacuumklep(DAT LEEK).slang was ook gescheurd,MAAR DAT IRRITANT RATELEND GELUID KWAM TOCH VAN DE SCHUTBORD VANDAAN WAAR OOK DE BRANDSTOFFILTER EN DE VACUUMKLEP IS BEVESTIG,DUS IK AL DE BOUTEN GOED VAST GEDRAAID EN WEG IRRITANT RATELEND GELUID.LAAT EVEN OP DE SITE WETEN OF DAT OOK HET GEVAL BIJ JOU IS(WAS).

johnoo 0

20 jaar

Alles zat goed vast bij mijn Palio. Ik heb intussen de stekker maar van de vacuumklep gehaald, waardoor het systeem niet meer werkt, en dus ook de irritante ratel weg is. Ik ga als ik tijd heb een rubber tussen de klep en het schutbord monteren. Die klotegarage waar ik het ding heb gekocht zegt dat ALLE Palio's TD het doen. Ik heb er intussen een aantal gezien, alleen hadden die het probleem toch niet. Waarschijnlijk moet de egr computer vervangen worden,en wil de garage dat gewoon besparen.
Wil jij wat voor mij doen ???
Als je wilt even tijdens stationair draaien van de motor de stekker van je vacuumklep trekken, en de spanning meten welke op de stekker staat tijdens stationair. (warme en koude motor aub.)
Kan ik even vergelijken hier. Volgens mij verschillen een palio en een marea niet van elkaar.
Alvast dank. Greets, Marco. Als je meer wilt weten van het probleem, bel. 0618630778

Marco7138 0

20 jaar

Toch even aan de schutbord voelen als het trilt of met een schroeverdraaier tussen of haalt de klep los van de schutbord.of kijk naar meer dingen die tegen de schutbord is geplaats.

johnoo 0

20 jaar

En is de probleem opgelost...

johnoo 0

20 jaar

Nee.... Ik denk nog steeds dat de aanstuurspanning naar de vacuumklep te laag is.
Deze is bij mij zo'n 3 volt ongeveer. Beetje variabel, maar te laag om het vacuumrelais te openen. Dit relais wordt door de +- 3 volt aanstuurspanning wel een beetje geopend, maar valt gelijk weer dicht. Dit herhaald zich continue, en vandaar het ratelende geluid.
Ik moet alleen zeker weten of de +- 3 volt spanning nou goed is of niet. Daar kan ik alleen achterkomen door bij een vergelijkbaar systeem de spanning in verschillende bedrijfsomstandigheden te meten. Vandaar mijn voorgaande vraag naar jou om het even bij jou wagen op te meten.

Groetjes, Marco

Marco7138 0

20 jaar

OK, een duty cycle signaal is een aan-uit signaal met een bepaalde frequentie. Hoe groter het de 'aan' tijd, hoe hoger de gemiddelde spanning. Als je het signaal bekijkt met een (oscillo-)scoop dan zie je dus een bloksignaal. Met een gewone multimeter kan je dit niet zien en meet je de 'effectieve' waarde. Die 3V kan dus wel degelijk een goede waarde zijn maar waarschijnlijk zorgt de frequentie van het signaal voor een resonantie van de elektromagnetische klep.
Je kan die klepjes honderd keer vervangen maar dan zal het er nog in zitten denk ik.
Vandaar mijn antwoord 'probeer het met een electromagnetisch klepje van een ander merk' omdat je dan -hopelijk- een klepje hebt wat niet bij die frequentie trilt.
Een andere oplossing is het vervangen van het klepje met een weerstand die het klepje 'simuleert'. Pak dan een vermogensweerstand want er gaat wel een redelijke stroom door het klepje.

... of heb je het probleem al opgelost?

Groet, KK.

Kip 0

20 jaar

Nee, probleem nog niet opgelost, behalve fan dat ik de stekker al enige tijd geleden van de klep heb afgehaald.
Ik ga de klep zodra ik de tijd heb losnemen en een rubber ertussen monteren, of het ding ergens anders in de motorruimte plaatsen.

Weet jij toevallig meer van fiat ?? ik heb nog wat probleempjes met het ding......
Greets, Marco

Marco7138 0

20 jaar

Dag Marco, mijn excuses, ik zit niet elke dag op de site, zoals je gemerkt hebt, vandaar de late reacties.
Ikheb niet echt verstand van Fiats, behalve een algemene kennis van autotechniek en veel voorkomende problemen van een paar merken. .. maar je kan wel je problemen voorleggen, misschien dat ik met gezond verstand (en wat rondvragen) een heel eind kom.
Ik wil je niet ongerust maken maar er zijn een paar merken waar ik een slechte indruk van heb, en FIAT is daar één van. En nee, ik ben geen liefhebber van Duitse produkten.

Brand maar los....

Gr., KK.

Kip 0

20 jaar

Ach... Ik hep dus twee maanden geleeden de Fiat gekocht.
SPIJT ALS HARE OP ME HOOFD!!!!

Ik had een mooie VW bus, grijs kenteken, maar ik heb deze vanwege het alombekende gezeur over het grijs kenteken ingeruild bij van ASSELT Fiat dealer, omdat ik op dat moment nog een goede inruilwarde kreeg voor het ding. Als het grijs er echt uit gaat krijg je geet drol meer voor een grijs auto.
Maargoed, nu heb ik dus die Fiat Palio station.
Op zich een leuk karretje, en een leuke vervanging voor de bus.
Zij het niet dat buiten de herrieschoppende egr-klep ook de versnellingsbak een hels lawaai is gaan maken.
Zo tussen de 1800 en 2500 toeren, maakt niet uit welke versnelling, ratelt de bak verschrikkelijk.
Deze ratel hoor je ook als je met de koppeling niet ingedrukt de versnellingspook vanuit de vrijstand IESTJE tegen een versnelling aandrukt.
De synchromesh ringen worden dan iets op druk gezet, en dan begint de bak als een bezetene te ratelen.
Ook jankt het ding als een gek tussen de 80 en 120 km/u.
De garage echter heeft er meerdere malen mee gereden en zegt vrolijk dat het normaal is voor een fiat.

Ik ben zelf echter 1e monteur, jarenlang ervaring in de garage en bij de wegenwacht en ik vind het dus NIET normaal dat zo'n wagen zich als een rammelkast over de weg verplaatst.
Naar mijn mening ligt er gewoon een lager uit, het is echter mijn woord tegen de garage.
Misschien weet jij, of iemand in je monteurskennisenkring, of het inderdaad normaal is dat een fiat palio zo'n herrie maakt.
Bovendien zegt de garage dat het niet normaal is dat ik tussen de 1800 en 2500 toeren rijdt met een diesel.
Zij zeggen dat ik moet rijden en schakelen tussen 2200 en 4000 toeren.
Volgens mij zijn ze gek....

Laat maar weten als je toevallig iets weet..

Greets, Marco

Marco7138 0

20 jaar

Laat hem keuren bij de anwb of bij voertuigexpertische, en ga met dit rapport naar de garage
succes jan

jan5047 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Palio of stel zelf een nieuwe vraag.