Ik heb een Punto gekocht en (zoals vaker bij mij) blijkt dit ook weer geen succeskoop geweest.
Eerder al lekte de kleppendekselpakking olie en de waterpomp een beetje koelvloeistof (bij draaiende motor en dat lmoet nog gerepareerd worden en staat op dit forum nog open) maar die lekkende pakking stond (zo blijkt nu) niet op zichzelf. Ik heb er namelijk een nieuwe storing bij en geen leuke (vind ik):
Dit is het nieuwe probleem:
Ik reed 120km/u op de autosnelweg toen de motor opeens geen power meer vertoonde en een ratelend geluid ontstond uit de motor. Ik dacht dat er een zuigerveer gebroken was, maar dan zou de motor vast lopen, zo is mij eens vertelt.
Hoe dan ook, tankstation opgezocht, laten lopen en luisteren onder de motorkap.
Het geluid komt volgens mij van onder de kleppendeksel vandaan. Ik had vorige week de kleppendekselpakking vervangen, maar het blok zat nu weer onder de olie rond en onder de pakking van de kleppendeksel
Ik heb de motor stop gezet en weer gestart. Dat ging moeizaam en hij schud erg. Het lijkt of de motor op 3 cylinders loopt.
Omdat ik veel aan auto's heb gesleuteld van allerlei merken, maar nog nooit iets met kleppen heb gedaan, heb ik de boel nog even niet aangepakt (ook omdat ik met Griep thuis kwam) maar ontvang ik liever eerst wat tips:
- Is het waarschijnlijk dat ik een storing bij de kleppen heb?
- Zo ja, hoe kan ik een defecte klep of mechaniek daarvan herkennen?
- Kan ik dit zelf repararen (kosten, is het moeilijk, bepaald gereedschap?) of moet ik hiermee echt naar de garage?
Ook bleek dat de alarmlichten niet werken. Er gebeurt niets als ik de schakelaar indruk en de richtingaanwijzers doen het met ingedrukte alarmlicht schakelaar ook niet meer. Ligt dit aan het relais toevallig en waar zit die? (ik heb een handleiding bij de auto maar die is er niet duidelijk over, de zekeringen zitten er allemaal in en zijn goed)
Ik dank ieder alvast weer voor de uitleg!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je moet hier dus compressie meten. Daar heb je een compressiemeter voor nodig.!
Wellicht zie vanaf boven (onder de kleppendeksel) al iets wat er op lijkt. Dat bijv. één van de kleppen niet meer geheel bovenin komt.
Of je met deze auto naar de garage moet? -Dat ligt aan jezelf. Maar je hebt al veel aan auto´s gesleuteld. Dan is dit wel een mooie klus, jammer dat het zoveel geld kost.
Heb je zonder olie gereden? Of een te laag oliepeil?
Ralf,
Ik heb inderdaad met een te laag oliepeil gereden, alleen is er geen lampje gaan branden. Ik constateerde het te lage peil zelf met de peilstok. Iets wat ook weer samen zal hangen met eerder gemeldde olielek in deze auto. Wellicht is die dus nog niet gedicht, zoals jij (en anderen) al niet geloofde.
Als ik even de rekening op maak met dit Fiatje, dan is het een dure kostganger in die paar maanden dat ik m heb:
- Olielek op onbekende plaats
- Lekkende waterpomp
- Defecte alarmlichten
- Gebroken kleppen o.i.d.?
- Mogelijk defecte koppakking?
- Een linker richtingaanwijzer die regelmatig dienst weigert
Een richtingaanwijzer en alarmlichten relais is nog wel te doen. Maar waterpomp (heb ik wel eens bij een Ford dieseltje gedaan, spannende klus), kleppen (waarvan jij zegt garageapparatuur nodig te hebben voor compressiemeting en dus ook autotransport), koppakking en of olielek op onbekende plaats?
Wordt een beetje teveel van het goede toch?
Ik kijk even wat er nog meer gezegd gaat worden op dit onderwerp, maar voorlopig ga ik dus voor 'afvoeren deze auto'.
12 jaar
Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnaie kijken, maar een waterpomp en een knip.licht schakelaar zijn wel te doen.
Meet nou eerst eens de compressie?! Dan weet je iets meer, en kun je je conclusies trekken. Natuurlijk is de staat van de rest van de auto, ook waardebepalend.
Wijsheid........
Ralf,
Moet IK compressie meten? Of moet ik dat laten doen (met de hierbij gerekende woekerprijs)? Ik heb daar zelf toch geen apparatuur voor?
Ja knipperlichtschakelaar of relais (welke is het meestal?) tover ik wel van de sloop voor weinig. Een waterpomp kost 20 euro (nieuw) dacht ik. En een distributieriem terug leggen (na wat merken hier en daar en vast zetten van de 2 belangrijke getande polies, nokkenas en krukas toch?) moet ook wel lukken. Want die pomp ligt aan de distributieriem toch?
12 jaar
besta arno.
ik denk als ik het zo hoor dat je dryfstanglager er uit ligt,weinig olie en plotseling verlies van vermogen duid duidelyk hier op,eerst compressie meten,in de handel heb je van die goedkope meters waar je een vergelykings test mee kan uitvoeren en dan zie je welke cilinder het minste compressie heeft. succes grt tommy
12 jaar
[quote=Arno Streekvos]Ralf,
Moet IK compressie meten? Of moet ik dat laten doen (met de hierbij gerekende woekerprijs)? Ik heb daar zelf toch geen apparatuur voor?
toch?[/quote]
Beste,
Je kunt id voor een kleine prijs zelf zo´n meter aanschaffen. Voor jouw hoeft het geen prof uitvoering te zijn.
Maar een woekerprijs zal ook wel meevallen. Stel dat ze daar 1 uur over doen? >> ± 65,- ??
Tommie,
Als de drijfstang problemen geeft, dan kan het vermogen toch niet terug komen?
Het duurde namelijk maar een minuut of zo en toen ging de wagen weer op snelheid komen en kon ik er gewoon weer 100km/u mee rijden (en waarschijnlijk ook harder, maar gezien de storing en het ratelende geluid wilde ik dat niet proberen)
Graag reactie.
Bedankt.
12 jaar
Dit topic kan dicht.
Ik heb een andere Punto gekocht voor weinig. Ook niet perfect, maar wel stukken beter dan deze volgens mij. De Punto in dit topic had na 2 maanden al meer storingen dan dat ie reed. Daarom heb ik besloten hem op te geven en te beschouwen als een miskoop, dus mijn verlies te nemen en als donor voor de 'nieuwe' Punto te gebruiken, om daarna af te voeren naar de sloop.
Sorry voor de geinteresseerden dat ik helaas geen antwoord heb op de vragen die er gerezen zijn. Maar ik moet ook aan mijn uitgaven denken...
Wel heb ik onderaan nog een foto gezet van de kleppen. Misschien dat iemand eraan kan zien of ze goed of verkeerd staat, want dan het lawaai kan misschien nog kan verklaren...
Iedereen hartstikke bedankt voor het mee denken!
12 jaar
[quote=Arno Streekvos]Ralf,
Ik heb inderdaad met een te laag oliepeil gereden, alleen is er geen lampje gaan branden. Ik constateerde het te lage peil zelf met de peilstok.[/quote]
Nog even ter info,het olielampje geeft aan dat de oliedruk te laag is en dat heeft niet te maken met een te laag oliepeil,of het peil moet zo laag zijn dat de pomp geen olie meer aanzuigt.
12 jaar
Ook bedankt voor deze tip Thei.
Dit wist ik inderdaad niet...
Conclusie: Geen lampje wil nog niet zeggen dat alles m.b.t. de olie in de motor ok is...
12 jaar
[quote=Arno Streekvos]Dit topic kan dicht.
Ik heb een andere Punto gekocht voor weinig. Ook niet perfect, maar wel stukken beter dan deze volgens mij. De Punto in dit topic had na 2 maanden al meer storingen dan dat ie reed. Daarom heb ik besloten hem op te geven en te beschouwen als een miskoop, dus mijn verlies te nemen en als donor voor de 'nieuwe' Punto te gebruiken, om daarna af te voeren naar de sloop.
Sorry voor de geinteresseerden dat ik helaas geen antwoord heb op de vragen die er gerezen zijn. Maar ik moet ook aan mijn uitgaven denken...
Wel heb ik onderaan nog een foto gezet van de kleppen. Misschien dat iemand eraan kan zien of ze goed of verkeerd staat, want dan het lawaai kan misschien nog kan verklaren...
Iedereen hartstikke bedankt voor het mee denken![/quote]
Aan een foto gaan we niet kunnen zien of de kleppen goed staan hoor Arno?
Bij mij was één van de olieleidingen die naast de nokkenas lopen afgebroken waardoor ik dus groeven in de nokken had en hierdoor dus wel degelijk mijn klepafstelling niet meer goed was.
Ik heb toen een ander volledig ander kopje gekocht en gereviseerd!
Goed dat je nu een probeemloze Punto hebt en één in reserve voor onderdelen.
12 jaar
Helaas ben ik nog niet zo slim dat ik weet dat je aan de kleppen niet kunt zien of ze goed staan. Sterker nog: Ik heb geen idee of je uberhaupt een storing aan de kleppen kunt zien. Ik heb wel eens gehoord dat je dat met pasplaatjes moet doen, zoals vroeger een ontsteking met contactpuntjes en een rotortje (oa. Opel Kadett D en ouder).
VOOR MENSEN DIE (TE) SNEL LEZEN:
ONDERSTAANDE GAAT OVER EEN ANDERE PUNTO WELKE IN PLAATS VAN BOVENSTAANDE IS GEKOMEN...
Ik heb overigens geen probleemloze Punto gekocht nu. De volgende zaken moet ik overzetten van de vorige Punto of laten maken (al vast gesteld voor de koop):
- Middelste deel van de uitlaat (auto maakt donker geluid wat je binnen ook kunt horen, ik denk daarom middelste deel of de klem bij de voorpijp)
- Achterruiterwisser motor (doet niets)
- Hoedenplank (al uitgewisseld)
- Paar lampjes (bij thermometer + benzinemeter in dashboard en bij kachelknoppen / alles is daar donker)
Verder:
- De kleppen tikken (garagewerk denk ik?)
Deze auto lekt in ieder geval geen olie, geen koelvloeistof en de compressie is ook goed. Ook loopt ie net als de vorige heel zuinig. Ik denk 1:18 of zo minimaal (gecombineerd gebruik). Hij hapert alleen verschrikkelijk bij optrekken en loopt weleens onregelmatig stationair.
12 jaar
Hé Arno,
bij deze motor worden de kleppen afgeregeld d.m.v. ronde plaatjes die verschillende diktes hebben en die onder uw nokkenas zitten!
Dit kan ik zelf ook niet afregelen omdat je zo'n volledige set plaatjes moet hebben van verschillende diktes en moet ook meestal bijna nooit afgeregeld worden maar eens laten nakijken kan zeker geen kwaad.
Bij die van mij heb ik het laten doen toen ze de cilinderkop gereviseerd hebben.
Meet even of er spanning op de ruitenwisser motor komt dan weet je meteen of het de motor of iets anders is!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar