close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: krakend geluid bij intrappen koppeling

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Dag,
Bij intrappen van koppelingspedaal (het laatste stukje tot op de bodum) komt er een krakend geluid, alsof er een veer oid droog staat.
Het gekuid komt onder de motorkap weg. Het is een irritant geluid en alleen bij intrappen van de pedaal.
Kan het kwaad? Kan ik er mee doorrijden? Is het waard om te laten repareren?

M.vr.gr. Marco

Geplaatst door

Zena (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het geluid kan komen uit een overbrenging. smeren is dan meestal voldoende. Als het geluid wordt veroorzaakt door het druklager op de drukgroep dan is reparatie nodig. Als er geen verschil is in het geluid bij draaiende of stilstaande motor?? denk ik aan de overbrenging. Maar het kan dan evengoed nog de drukgrowp zijn. In dat geval kun je er misschien mee leven totdat het geluid anders wordt.

Dag Cor, het geluid blijft hetzelfde bij draaiende en/of stilstaande motor.

Zena 0

12 jaar

Als er aan de buitenkant niets te smeren valt?? zou ik gewoon doorrijden.

Denk erom, kunststof niet met gewone olie smeren maar met bv wit vet.

En de koppeling gaat ook zwaarder dan gemiddeld maar werkt verder goed.

Bovenstaande was ik vergeten te vermelden bij mijn vraag.

gr. Marco

Zena 0

12 jaar

ik denk dat het de koppelingskabel is die moet je dan vervangen want het is een voorbode dat hij gaat breken

drukgroepvingers ingesleten door druklager
compleet de koppeling vervangen
druklager zal er kortelings doorboren en dan sta je stil
koppeling is hydraulisch bediend door pompje

zwartepiet 355

12 jaar

zou kunnen, maar er kan ook iets mis zijn met het scharnierpunt van de hevel. Als je de overbrenging bij de bak loshaalt kun je voelen of de hevel de oorzaak is .. om t
e herstellen moet in ieder geval de bak verwijderd worden

Ik ben bij de garage geweest en zeggen daar dat inderdaad de kopp.set /druklager moet worden vervangen. Kan iemand zeggen hoe lang men erbij zit, is het goed te doen door een beetje handige hobbyist?
Bij de garage zeggen ze dat ze er een kleine werkdag bij zitten, gemm uurloon van 55.00/60.00 euro. Daar zijn dan gemm. totale kosten bijna 600.00 euro

Zena 0

12 jaar

[quote=zwartepiet]drukgroepvingers ingesleten door druklager
compleet de koppeling vervangen
druklager zal er kortelings doorboren en dan sta je stil
koppeling is hydraulisch bediend door pompje[/quote]
Volledig perfecte omschrijving v/h probleem!

Onze koppeling ging ook alsmaar zwaarder tot het echt niet meer te doen was en dan hebben we eerst de kabel vervangen maar probleem bleef juist hetzelfde?
Het was dus wel degelijk de drukgroep waar de vingers bijna volledig van waren doorgesleten! Eigenaardig dat hierdoor de koppeling veel zwaarder gaat i.p.v. soepeler?
Mijn zoon van 15 heeft deze koppeling vervangen samen met mijn dochter op een uurtje of 4 dus dan moet het in een garage toch nog wat vlugger kunnen!

Wel een tof probleemje gehad omdat de kinderen dan toch een probleemje gekreeerd hadden waar ik toch even zoet mee geweest ben omdat zelfs een vriend die bij Fiat werkt het nog niet had voorgehad dus heb ik de oplossing ook hier even geplaatst! lol
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=19...
Altijd leuk als je door zo'n dingen iets kan bijleren!

ovi 0

12 jaar

Als echte vader mag je best trots zijn.. Ze deden het echt goed... Naar ik wil toch een kantekening maken.. Aan de buitenkant is het veelal onduidelijk te beoordelen wat de oorzaak is van het zwaar gaan van bv de koppeling..De wet van de grote getallen zegt dan (bij dit type) drukgroep ingesleten... Men vervangt soms de koppeling en tegelijkertijd maakt men de overbrenging gangbaar.. In de garage valt het niet mee om de plaat,drukgroep en het lager te laten zitten, wanneer deze al een tijdje meedraait. Dit is ongeveer de helft van de totale kosten. Voor een doe het zelver ligt dat anders. Die telt geen 100 euro per uur. En kan kiezen voor het behoud van een koppelings set al is dat voor meer dan 50 % versleten....

Ik heb het gisteren laten repareren, (shoppen langs garages loont) en het is weer als nieuw. Er is een nieuwe kopp.set ingekomen.
Hierbij allemaal bedankt voor jullie reacties. Tevens wil ik hierbij dit onderwerp afsluiten.

Zena 0

12 jaar

Bedankt voor de feedback...op jou verzoek is dit topic gesloten.

Moderator.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.