Mijn remblokken aan de voorzijde zouden vervangen moeten worden. Ik heb er één en ander op nageslagen en het lijkt me in theorie althans goed zelf te doen.
Ik zou graag jullie mening hier over horen. Het enige is dat ik geen moment sleutel heb en vraag is dan ook of dit karwei zonder moment sleutel ook te doen is.
Voor de rest lijkt me de volgorde: Remblokhouder los halen, Remblokjes afnemen, Zuiger terug duwen, Koperpasta aanbrengen op nieuwe remblokjes, Remblokjes terug plaatsen, Remblokhouder terug vast zetten.. klaar
Benodigdheden aldus: 4x remblokjes en 1x koperpasta. Heb ik dit correct of kan ik het toch beter laten doen ;-)
Vriendelijk bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Momentsleutel heb je niet nodig,is goed op het gevoel te doen,maar als je het nog nooit gedaan hebt zou ik de eerste keer blijven kijken hoe een ervaren persoon dit doet,want kopervet doe je al snel te veel er op en dan moet dat op bepaalde punten komen en niet maar klakkeloos in het vet zetten
en kopervet aan de achterzijde van de remblokken,niet op de remkant maar bij veel type's remblokken heb je geen kopervet nodig daar zit een coating op
14 jaar
Thei, geen moment sleutel voor het wiel?
momentsleutel voor het wiel????dus iedereen heeft een momentsleutel in zijn koffer liggen voor als je onderweg een wiel moet verwisselen,dacht het niet.
14 jaar
[quote=fordmonteurtje]Thei, geen moment sleutel voor het wiel?[/quote]
hooguit als je LM velgen hebt en ook die draai ik zonder momentsleutel vast,zonder de passing te beschadigen of dat ik de wielen verlies
14 jaar
Ook stalen velgen zet je op moment vast....., niet alleen LM..
Gr. paul
[quote=robby10030]momentsleutel voor het wiel????dus iedereen heeft een momentsleutel in zijn koffer liggen voor als je onderweg een wiel moet verwisselen,dacht het niet.[/quote]
Zo is het maar net!!!
Maar of we nu wel of geen momentsleutel gebruiken.....................
Ging om remblokken vervangen
Tom@ssini
Het Topic gaat inderdaad over remblokken vervangen, men mag ook best op bijkomstige zaken worden gewezen.
Een momentsleutel is daar zeker een onderdeel van, ook bij een stalenvelg..
Moderator Problemcar
Nog nooit een stalen afloper gehad in de 39 jaar dat ik auto rij en altijd zonder moment sleutel aangedraaid,zie het nut er ook niet van in.
14 jaar
thei,
met goed gevoel draai je wielbouten /moeren vast tot 1/4 slag voor afbreken........
wielen aantrekken op het juiste moment is niet nutteloos, je voorkomt er mee dat je de alles krom trekt en dat je de zaak igv een lekke band op een christelijke manier ook weer los krijgt.
gr john
Mensen bedankt voor de antwoorden.
Ik wil graag nog even op dit onderwerp terug komen.
De remblokken zijn 6 a 7 MM dik, dus zijn deze nog niet aan vervanging toe.
De dikte van de remschijf echter zit op of tegen de 9MM aan en zou niet minder dan 9MM mogen zijn.
Mijn vraag is wat de gevolgen zijn als deze beneden de 9MM komt?
14 jaar
Schijven die dunner worden dan 9mm kunnen te warm worden; het gevolg daarvan is weer dat ook de remblokken te warm worden, waardoor ze "verglazen" en dus keihard worden...geen remvermogen meer als resultaat. Die 9mm is ook het absolute minimum.
ook de dikte van de remblokken zegt niet veel; veel mensen denken dat ze nog dik genoeg zijn, maar ze kunnen wel verglaasd zijn en niet goed meer remmen.
wat die momentsleutel betreft, voor weinig geld heb je een goede die voor de auto toereikend is : http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=8...
Ik zou de boel maar vervangen, schijven en blokken.
Jaren geleden heb ik eens een handleiding geschreven voor het oudere model punto maar het zal niet veel verschillen met de jouwe:
Maak de wielbouten los, krik de auto op en zet er een pootje of wat blokken hout onder, zodat er geen ongelukken gebeuren mocht de auto van de krik vallen.
Bouten uitdraaien en het wiel eraf halen.
Dit is een sowieso een goed moment om de dikte van de remschijven eens op te meten.
Bij de 1,1 en 1,2 versies is een nieuwe schijf 11 mm. dik en mag tot maximaal 9,2 mm. afslijten. Versies met ABS of TDs zijn nieuw 11,5 tot 12 mm. dik en mogen afslijten tot 10,2 mm.
Nu kijk je tegen de schijf aan, waar aan de voorkant de remklauw omheen zit, met daarin de remblokken.
De remklauw kan openscharnieren; boven zit een scharnier en onderin een pin die voorkomt dat de remklauw zomaar openkan.
Die pin zit vast met een borgpinnetje, deze er eerst uittrekken met een tang.
Daarna kun je met zachtjes hamerkloppen de pin eruit tikken.
Nu kun je de remklauw naar boven toe openklappen en kun je de remblokken er zo uithalen. Waar de geleiders van de blokken (die twee halvemaantjes die eraanzitten) in de remklauw vallen indien nodig ontroesten en lichtjes invetten met kopervet.
(als je alleen de blokken wilt vervangen, sla het volgende deel over)
Om de oude schijf los te kunnen halen moet de remklauw eraf.
Deze zit met twee bouten aan de achterkant bevestigd, je moet dus even je hoofd diep in de wielkast steken om ze te zien.
Met een dopsleutel 17 mm. loshalen totdat de klauw loskomt.
De klauw zit nog aan de remleiding vast, laat hem daarom niet vallen, of alleen aan de remleiding hangen. Je kunt hem op een doosje leggen, aan je veer vastbinden, alles is goed zolang de klauw maar niet aan de remleiding trekt of hangt.
Tijd om de oude schijf los te halen. Er zitten twee boutjes tussen de vier gaten voor je wielbouten. Deze met een 12 mm. dopsleutel uitdraaien. De schijf komt nu los, evt. van achter erop tikken.
De nieuwe schijven grondig ontvetten voor montage.
Het aansluitvlak waarop de nieuwe schijf komt zorgvuldig ontroesten indien nodig;
het is van belang dat de nieuwe schijf er volkomen vlak tegenaan komt te liggen.
-met de twee 12 mm. boutjes de nieuwe schijf vastzetten, hoeft niet met overdreven veel kracht. Dan met een hamer op de schijf tikken zodat deze zich op de naaf "zet", en de boutjes nog eens natrekken.
-met de twee 17 mm. bouten de remklauw terug/vastzetten met Locktite op de schroefdraad.
(vanaf hier weer meelezen voor vervangen blokken)
het is een standaard procedure om bij het monteren van nieuwe schijven, ook nieuwe remblokken te monteren.
Aangezien nieuwe blokken dikker zijn dan de oude, en de evt. nieuwe schijven ook, moet de remcylinder teruggeduwd worden in de remklauw.
De remcylinder drukt nl. de remblokken tegen de schijf.
Is rond en zit aan de binnenkant, motorzijde, van de remklauw, je ziet hem vanzelf.
Om hem terug te drukken, zet er bijvoorbeeld een roerhoutje of latje tegenaan en druk de cylinder in met een lijmtang.
Als dat gedaan is kun je de nieuwe remblokken plaatsen en valt het scharnierende deel val de remklauw zo over je remblokken.
De achterkant van je nieuwe remblokken kun je, alleen op de plekken waar contact met de remklauw/cylinder ontstaat, heel licht invetten met kopervet, dat voorkomt vastzitten/piepen.
Kijk goed of het scharnierende deel van de remklauw soepel terug over de blokken gaat, en of de blokken daarbij op de juiste plek blijven zitten.
De scharnierpen van de klauw kun je evt. ook nog wat aanvetten.
De pin terugplaatsen, en het borgpinnetje met een tang terug in de pin duwen.
Wiel er weer opschroeven, klaar.
voordat je weer gewoon gaat rijden, controleer de werking van de remmen.
-duw het rempedaal een paar maal in. Eerst gaat het heel makkelijk, omdat de remcylinder eerst nog wat speling heeft voordat de blokken daadwerkelijk op de schijven geduwd worden. (dat komt door het terugduwen van de cylinder)
-maak een voorzichtige testrit waarin je de remwerking test
-nieuwe blokken/schijven moeten even op elkaar inlopen. verwacht geen 100% remwerking de eerste 500 kms.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar