close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Marea: roest op cilinderkop ?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Ik heb recent een Fiat Marea gekocht uit 2000 met een 1.8 16v motorblok erin. Na amper een uur rijden bleek de koppakking kapot te zijn. Deze is netjes door de garage vervangen en de kop is gevlakt. Alles verder netjes binnen de garantieperiode verholpen zonder problemen.

Echter de problemen waren nog niet verholpen. Ik heb toen een second opinion laten doen en de 4e cilinder bleek beduidend minder compressie te hebben. De garage waar ik de auto gekocht heb heeft het zaakje toen weer open gemaakt en het probleem opnieuw bekeken. Alles werkt nu weer naar behoren en nu komen ze met het volgende verhaal:

Toen de kop de eerste keer gevlakt is bleek dat er aan de binnenkant van de cilinderkop kleine roestplekjes zaten. Deze heeft het revisiebedrijf eruit geslepen, netjes opgelast en toen de kop gevlakt. Volgens hen een standaard procedure. Nu is door het inbrengen van de warmte van het lassen de klepzitting iets vervormd. De eerste keer hebben ze dit laatste niet opgemerkt bij het revisiebedrijf waardoor de klep niet goed sluitte. Nu hebben ze de klepzitting uitgefreesd zodat alles weet netjes aan de maat is en de klep wel goed sluit waardoor alles weer naar behoren werkt. De garage legt de schuld dus bij het revisiebedrijf.

Opzich een plausibel verhaal. Alleen ik vraag me af hoe een aluminium cilinderkop kan roesten? Volgens hen kan dit gebeuren in combinatie met een hardstalen pakking. Klopt dit? Volgens een collega zat er waarschijnlijk een scheurtje in de kop dat ze uitgeslepen en opgelast hebben, waarna de klepzitting vervormd is. Het feit dat ik nog binnen de garantieperiode zit en de reparatie dus op kosten van de garage is, kan ik me voorstellen dat ze niet graag toegeven dat ze mij een auto met een gescheurde kop verkocht hebben.

Daarnaast lijkt mij dat als er kleine roestplekjes aan de binnenkant van de kop zitten dat deze toch gewoon verdwijnen als de kop gevlakt wordt?

Kan iemand mij vertellen hoe geloofwaardig het verhaal van de garage is?

Geplaatst door

Joris_Kr (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat is eigenlijk je probleem?de boel is netjes opgelost vindt ik en in het vedrhaal van de garage kan ik me wel in vinden en is aannemelijk.tegen het roesten in de verbrandingsruimte van de kop kun je weinig doen.Het enige puntje van kritiek dat je zou kunnen leveren is dat het revisiebedrijf niet goed gecontroleerd heeft dat de klep niet goed afgedicht heeft. de garage is niets te verwijten.

alfons262 0
badge

15 jaar

Als het goed is dan gewoon ermee rijden. De reparatie heeft zo te zien meer gekost dan de dagwaarde van de auto dus profiteer ervan -:))

Heel netjes van die garage, ik had je de centen teruggegeven en dat ding op de hoop gereden.

Succes!

paulmichiel 0
badge

15 jaar

Nou ik wil graag weten wat er met mijn auto is. Als er daadwerkelijk een scheur(tje) in de cilinderkop zit of gezeten heeft wil ik dat wel graag weten, want het lijkt me moeilijk een doorlas te garanderen als het scheurtje wat dieper zit. En de garage hoort mij gewoon te vertellen wat er nu daadwerkelijk aan de hand is.

Ik vond het verhaal van roesten op de cilinderkop vreemd (ben geen echte autokenner) en mijn collega kwam toen met bovenstaand verhaal aanzetten. Dan is het toch niet zo vreemd dat ik navraag doe wat er volgens jullie aan de hand kan zijn?

Ik ben gewoon bang dat ik volgend jaar weer naast de kant sta en dan zelf een andere cilinderkop kan halen, oftewel een nieuwe auto kan halen ...

Maar als roest op de cilinderkop niets ongewoons is dan is het verhaal van de garage aannemelijk en is er ook geen probleem waarschijnlijk :)

Joris_Kr 0

15 jaar

Het is niet echt roest maar putcorrosie, kleine gaatjes in het pasvlak van de kop. Is reparabel, meestal zijn ze er met vlakken wel uit maar in dit geval dus niet. Oplossing is de meest juiste (behalve dan kop vervangen maar dat is meervoudig de waarde van de auto dus niet reeel).

Oorzaak kan zijn verkeerde koelvloeistof / water.

Na reparatie blijft dit wel goed dus maak je geen zorgen.

Groet,

Paul

paulmichiel 0
badge

15 jaar

Oke bedankt !

Joris_Kr 0

15 jaar

Ik heb de auto inmiddels 2 weken terug. De motor loopt nu goed perfect, ook stationair, en hij trekt veel beter.

Echter nu start de auto heel erg slecht, zowel warm als koud. Ik zet de auto op contact en wacht altijd een paar seconden tot de benzinepomp zijn werk heeft gedaan. Vaak moet ik echter 2, 3 of 4 keer starten. Lang doorstarten werkt dan niet, maar als ik hem van contact afzet en dan meteen start dan slaat de motor direct aan. Alsof hij de eerste keer geen ontsteking had (maar dit is echt alleen een gevoel). Als ik de startmotor langer laat draaien zakt het toerental op een gegeven moment ook heel kort in, alsof de startmotor het niet aan kan.

Iemand een idee?

Joris_Kr 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.